13% paneli na polskich dachach pochodzi od krajowych producentów

fotowoltaiczne panele

Przy wyborze paneli fotowoltaicznych Polacy kierują się głównie ceną, a kraj, z którego pochodzi ich producent, nie ma znaczenia – wynika z raportu Oferteo.pl. Niezależnie od marki, instalacje fotowoltaiczne to wyjątkowo nieawaryjne źródło energii. Aż 94% użytkowników nie miało z nimi jeszcze żadnych problemów.

Najpopularniejsi producenci paneli w PolsceNa jakiego producenta paneli się Państwo zdecydowali

Oferteo.pl, największy polski serwis łączący poszukujących usług związanych z fotowoltaiką z ich dostawcami, przeprowadził badanie wśród osób, które w ubiegłym roku zdecydowały się na instalację paneli fotowoltaicznych. Wyniki ankiety pozwalają bliżej przyjrzeć się temu, jakie oczekiwania wobec sprzętu mają inwestorzy i czym kierują się przy jego wyborze.

Polscy prosumenci najczęściej wybierają produkty koreańsko-niemieckiej marki QCells, z której sprzętu powstała jedna czwarta instalacji w 2019 roku. 20% inwestorów wybrało urządzenia chińskiego Ja Solar, a 16% – LG Solar (producenta pochodzącego z Korei Południowej). Sporą popularnością w Polsce cieszy się też japoński Sharp. Polscy producenci Selfa PV oraz Bruk-Bet Solar zajęli w rankingu odpowiednio 5 i 6 miejsce.

Co ciekawe, badanie pokazało, że dla 56% Polaków nie ma znaczenia, czy firma produkująca panele pochodzi z Polski. 41% przyznało natomiast, że zależało im właśnie na krajowym producencie. Dla większości badanych kluczowym czynnikiem była cena.

Większość osób, które chciałyby rozpocząć produkcję własnej energii z paneli fotowoltaicznych, nie ma szerokiego rozeznania na rynku energetycznym. Inwestorzy nie wiedzą, jaki dokładnie sprzęt najlepiej sprawdzi się w ich mikroinstalacji, dlatego chętnie korzystają z usług firm, które zajmują się kompleksową pomocą przy jej projektowaniu – komentuje Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Im szerszy zakres usług chcemy zlecić wykonawcy, tym dokładniejsze powinny być nasze poszukiwania. Warto nie tylko zapoznać się z opiniami na temat danej firmy, ale również porozmawiać z jej przedstawicielem i poznać szczegóły oferty.

Awarie są rzadkościąKto objął instalację gwarancją

Okazuje się, że fotowoltaika jest rozwiązaniem mało awaryjnym. Aż 94% użytkowników potwierdziło, że od zamontowania instalacji nie miało z nią żadnych problemów. Warto również dodać, że ci, którzy doświadczyli trudności, szybko poradzili sobie z ich rozwiązaniem. W 64% przypadków usterkę udało się usunąć w mniej niż tydzień, a w 24% naprawa zajęła 2–3 tygodnie. Tak bezproblemowe działanie z pewnością wpływa na fakt, że aż 96% użytkowników deklaruje zadowolenie z decyzji o montażu fotowoltaiki.

Gwarancja od firmy wykonującej instalację

Najczęściej instalacja objęta jest gwarancją firmy zajmującej się jej montażem. Tak było w przypadku 53% badanych. 44% mogło liczyć na zabezpieczenie ze strony producenta paneli. Tylko 1% inwestorów zdecydowało się na skorzystanie w tym zakresie z usług ubezpieczyciela. Okres gwarancji wynosił zwykle 10 lat (75% przypadków).