Black Friday 2019 w polskim internecie – ubrania i kosmetyki zrobiły rekordowy wynik

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Black Friday w Polsce nie ma takiego umocowania w kalendarzu świąt jak w USA – u nas to po prostu końcówka listopada. Jednak sprzedawcom, zwłaszcza tym internetowym, udało się od zera w kilka lat wykreować ten dzień na festiwal zakupów. Świetnie zadziałała tu magia marketingu, a zwłaszcza sprawdzony zabieg: czas promocji ograniczony.

Wyniki Black Friday 2019 pokazują wyraźnie, że ten fenomen z każdą kolejną edycją przybiera na sile, a sprzedawcy internetowi są coraz lepsi w wykorzystywaniu tego trendu do przyciągania klientów i zwiększania sprzedaży. Podczas Black Friday 2019 r. sklepy internetowe na platformie Shoper odnotowały o 50 proc. wyższą wartość sprzedaży niż rok wcześniej. Tym samym Shoper poprawił zakupowy rekord ustanowiony rok temu również podczas Black Friday 2018 r.

– Sklepy świetnie wykorzystały swoją okazję w Black Friday- przygotowały promocyjną ofertę oraz jej odpowiednią komunikację. Ważny jest też aspekt techniczny wielkiej akcji sprzedażowej – nasze sklepy wytrzymały wzmożony ruch, strony sklepów nie zawieszały się a płatności przebiegały bez zakłóceń. Do najwyższej gotowości została postawiona również sama obsługa klienta m.in. kompletowanie dużo większej liczby zamówień oraz ich wysyłka, tak że paczki z niektórych sklepów już dotarły do kupujących – mówi Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Black Friday vs. zwykły dzień: ile razy więcej wydaliśmy?

Shoper postanowił zmierzyć, jak skutecznie sprzedawcy działający na tej platformie potrafią wykorzystać Black Friday do zwiększenia sprzedaży i którzy z nich radzą sobie z tym najlepiej. Analitycy firmy porównali statystyki z tego dnia zsumowane dla ponad 12 tys. sklepów z wynikami zarejestrowanymi w poprzedni piątek – 22 listopada.

  • Ruch na stronach sklepów był wyższy o 39 proc.
  • Liczba zamówień wzrosła 158 proc.
  • Wartość sprzedaży wzrosła o 185 proc.
  • Wartość transakcji sfinalizowanych za pomocą Płatności Shoper wzrosła o 251 proc.

Najwięcej podczas Czarnego Piątku zarobiły sklepy z kategorii Zdrowie i Uroda, Dom i Ogród oraz Odzież. Z kolei w statystykach liczby zamówień zdecydowanie wybijają się ubrania i kosmetyki – łącznie produkty z tych dwóch grup odpowiadają za 43 proc. zamówień z Black Friday.

Statystyki płatności za zakupy również dowodzą rosnącej popularności Czarnego Piątku w polskim internecie. Duże wzrosty odnotowała firma Blue Media. Operator płatności online podczas Black Friday 2019 r. zarejestrował o 100 proc. więcej transakcji niż w Black Friday 2018.

Black Friday czy Black Week?

Cały miniony tydzień (“Black Week” 25.11-01.12) zakończył się w sklepach na platformie Shoper wynikiem sprzedażowym o 46 proc. wyższym od poprzedniego tygodnia (18-24.11), co pokazuje, że zainteresowanie zakupami w sieci w Polsce wyraźnie wzrosło pod koniec listopada, choć zdecydowanie najlepszym dniem był Czarny Piątek.

– Jeszcze parę lat temu nie widzieliśmy na reklamach “black weeków” czy “czarnych weekendów”. W tym roku wiele sklepów wystartowało z promocyjnymi akcjami wcześniej, by zdążyć przed natłokiem czarnopiątkowych komunikatów. Kultura zakupowa potrafi dostosować każdą ideę na lokalne potrzeby, a Polacy są narodem niecierpliwym i nie wszyscy chcą czekać na wielkie obniżki dostępne tylko w jednym konkretnym dniu. Myślę, że “rozmasowanie” akcji wyprzedażowej na kilka dni to wentyl dla e-commerce’u. Przez to zyskują obie strony: kupujący, bo ma więcej czasu na zakupy; i właściciel sklepu, który nie musi obsługiwać boomu w ciągu jednego dnia, lecz kilku, co daje też w efekcie lepszą obsługę klienta. Wciąż jednak całe zjawisko napędza sam Black Friday – zauważa Jacek Zientkiewicz, Head of Business Development w Shoper.

Zalety rozciągnięcia promocyjnego czasu na cały tydzień zauważa też firma SMSAPI, zajmująca się masowymi wysyłkami SMS-ów, często wspierającymi sprzedaż sklepów internetowych. Jej eksperci zauważają, że komunikacja Black Friday jest z roku na rok bardziej intensywna. By przebić się przez gąszcz informacji o promocjach, w tym roku wiele sklepów zaczęło komunikację wcześniej – klienci SMSAPI wysłali ponad 90% więcej wiadomości SMS w czwartek przed Black Friday niż w roku poprzednim.

Statystyki Shopera z minionych lat pokazują, że w grudniu wyniki nigdy nie były aż tak dobre jak w Black Friday, jednak o mniej więcej 1/3 wyższe niż przed okresem świątecznym. Taki stan utrzymywał się do ok. 20 grudnia, po czym następował świąteczno-noworoczny spadek. Prawdopodobnie tak samo będzie wyglądać też sytuacja w tym roku. Więc Black Friday śmiało można nazwać otwarciem sezonu świątecznego w e-sklepach.

Grzegorz Dzięgielewski

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Cena złota przebija 3000 USD za uncję

Cena złota przebiła historyczny poziom 3000 USD za uncję....

EY: Inwestorzy stawiają na nieruchomości premium i sektor PRS w 2025 roku

Wolumen inwestycji na polskim rynku nieruchomości w 2024 roku...

Inflacja bazowa niższa o 1 punkt procentowy niż prognozy RPP – komentarz prof. Stanisława Gomułki

GUS podał dziś, że wskaźnik ceny towarów i usług konsumpcyjnych,...

Rynek pracy w USA słabnie, inflacja nie ustępuje – co zrobi Fed?

Fed najprawdopodobniej powstrzyma się od jakichkolwiek działań na dzisiejszym...

Polska przestała być tanią lokalizacją dla inwestycji w sektorze SSC/ BPO

Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu przestał być dla...
Wiadomości

Zatrudnienie pod presją – gospodarka i technologia kształtują strategie kadrowe firm

Rozwój biznesu to główny powód zatrudniania nowych pracowników –...

Przełom w neonatologii – nowe urządzenie z UJ i UW pomoże w leczeniu zaburzeń oddychania u wcześniaków

Zespół badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego finalizuje...

Sektor magazynowy i mieszkaniowy na czele – inwestorzy stawiają na logistykę i najem

Po kilku latach mniejszej aktywności, rynek inwestycji w nieruchomości...

Inflacja w strefie euro niższa od oczekiwań

Poznaliśmy nowy odczyt wskaźnika CPI dla strefy euro w...

Vibe Work, Minionki AI i marketing dla algorytmów – przyszłość pracy według prof. Kowalkiewicza

„Przyszłość należy do tych, którzy potrafią się uczyć i...

Polskie firmy coraz śmielej wdrażają AI – które branże zyskują najwięcej?

Najnowsza edycja badania EY - Jak polskie firmy wdrażają...

Ulga dla pracujących seniorów? Nie każdy emeryt skorzysta

Już kolejny sezon w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone...

Recesja w USA coraz bliżej? Inwestorzy zaczynają się zabezpieczać

D.Trump chciał być ulubieńcem giełdy, ale szanse maleją. Najważniejsze...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie