Ceny w online rosną, żeby spaść i wywołać efekt „Black Friday” – pokazuje analiza

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Black Friday jest dla konsumentów na całym świecie swoistą obietnicą, że poszukiwany towar dostaną w wyjątkowo atrakcyjnej, najniższej możliwej cenie. Analiza ITMAGINATION pokazuje jednak, że ceny w polskich sklepach online tego dnia niekoniecznie są najniższe. Ich wysokość spada i rośnie w tygodniach przed Black Friday, aby znów spaść tego dnia. ITMAGINATION przeprowadziło analizę zmian cen kosmetyków, perfum, elektroniki oraz sprzętu RTV i AGD w popularnych polskich sklepach internetowych, wykorzystując technologię big data i data mining. Okazało się przykładowo, że ceny AGD tuż przed Black Friday we wszystkich analizowanych sklepach były wyższe, niż na początku listopada.

Analiza ITMAGINATION objęła zmiany cen w sklepach internetowych dla najbardziej popularnych podczas promocji kategorii produktów: kosmetyków, perfum, elektroniki oraz sprzętu RTV i AGD. Specjaliści wzięli pod lupę 10 sklepów internetowych wiodących w kategorii kosmetyków oraz 10 sklepów internetowych, które cieszą się popularnością wśród konsumentów kupujących elektronikę oraz sprzęt RTV i AGD. W analizie nie były uwzględniane najtańsze produkty, czyli te warte poniżej 30 zł, aby nie zaburzały obrazu zmian cen.

– Zebrane przez nas dane pokazują, że w wielu sklepach ceny z początku listopada rosły, aby następnie spadać. Jednak bezpośrednio przed Black Friday znów miały tendencję wzrostową. Jeśli więc konsument jest zainteresowany konkretnym produktem, aby mieć pewność, że korzysta z faktycznej okazji, powinien śledzić ceny tego produktu z wyprzedzeniem. To da mu odpowiednie porównanie. Może się okazać, że promocje świąteczne będą lepszym momentem na zakup tego towaru. Dodatkowo widzimy, że konsumenci powinni szukać największych okazji w średnich i dużych sklepach internetowych. Małe sklepy, ze względu na dużo mniejszą marżowość, nie są w stanie znacząco obniżać ceny – mówi Piotr Towarek, Head of Data w ITMAGINATION. – Co warto odnotować, wyniki naszej analizy wskazują, że sklepy internetowe podnoszą ceny w weekendy w większości kategorii. Prawdopodobnie chodzi o to, aby wykorzystać brak alternatywy zakupowej i rosnące przyzwyczajenie konsumentów do korzystania z e-sklepów w niedziele niehandlowe – dodaje Piotr Towarek.

Kosmetyki i perfumy

Jak pokazuje badanie danych przeprowadzone przez ITMAGINATION, ceny na kosmetyki w analizowanych sklepach stopniowo spadały od 12 do 24 listopada (czyli ostatniej niedzieli przed Black Friday). Natomiast po tym dniu poszły w górę. Z danych również wynika, że w sklepach specjalizujących się w sprzedaży kosmetyków (takich jak Sephora.pl, Douglas.pl czy Notino.pl), amplituda wahań cen przed i po 24 listopada wyniosła około 10 proc.

W przypadku perfum wahania cen są jeszcze bardziej widoczne. Do 9 listopada ceny spadły o 10 proc. następnie niestety wzrosły o 15 proc., natomiast od 13 listopada zaczęły znowu spadać. Trwało to aż do piątku, 16 listopada. Od tego dnia ceny perfum znowu poszły w górę. W badanych sklepach kosmetycznych skoki cen wahały się na poziomie 5-7 proc.

Elektronika

Wyniki analizy pokazują, że ceny popularnych w tej kategorii towarów, czyli laptopów i komputerów, rosną o około 2-3 proc. Średni ich wzrost wynosi 18 proc., a w każdym z badanych sklepów waha się od 5 proc. do 26 proc. Co ciekawe, ceny kolejnego popularnego w e-commerce towaru, czyli telefonów komórkowych, ku zdziwieniu stale spadały. Średni ich spadek wyniósł aż 33 proc.

Od 22 do 25 listopada w górę poszły ceny smartwatchy – po czym zaczęły spadać. Średnia zmiana ceny tego towaru wyniosła 9 proc. Jednak najbardziej jego cena inteligentnych zegarków spadła m.in. w MediaExpert.pl – o 25 proc.

RTV i AGD

W środę 13 listopada ceny sprzętu AGD skoczyły w badanych sklepach internetowych gwałtownie w górę, a następnie zaczęły stopniowo spadać. Jednak od 27 listopada ceny znów wzrosły. Średnia różnica cen na koniec miesiąca wyniosła 0,5 proc. Co istotne, tuż przed „Black Friday” ceny towarów AGD we wszystkich analizowanych sklepach były wyższe niż na początku listopada. Jeśli chodzi o telewizory, to po początkowych zniżkach (o około 8 proc.), ceny stopniowo rosły. Na koniec listopada średnia amplituda cen telewizorów w ciągu całego miesiąca wyniosła 2 proc. Najbardziej ceny spadły w Mediamarkt.pl i Redcoon.pl.

– Nasza analiza powstała dzięki zastosowaniu technik analizy i penetracji danych z użyciem narzędzi analitycznych oraz Power BI do wizualizacji danych. W ramach swoich działań wykorzystaliśmy szeroko rozumiane Business Intelligence, data mining oraz metody eksploracji danych. Pozwoliły one nam znaleźć i przeanalizować dane, które wykazują dynamikę zmian w kontekście cen produktów, a następnie wyodrębnienie grup produktowych, w których dynamika ta jest największa – wyjaśnia Ewa Kryczka, Data Team Leader w ITMAGINATION.

Analizowanie przez ITMAGINAITON pod kątem zmian cen serwisy z kosmetykami to: Allegro.pl, Douglas.pl, Drogerienatura.pl, Mediamarkt.pl, Notino.pl, Oleole.pl i Sephora.pl. W kategorii elektronika i sprzęt RTV / AGD analizie poddano: Allegro.pl, Avans.pl, Komputronik.pl, MediaExpert.pl, Mediamarkt.pl, Neonet.pl, Oleole.pl, Redcoon.pl, X-kom.pl.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

Polskie firmy coraz śmielej wdrażają AI – które branże zyskują najwięcej?

Najnowsza edycja badania EY - Jak polskie firmy wdrażają...

Inflacja bazowa niższa o 1 punkt procentowy niż prognozy RPP – komentarz prof. Stanisława Gomułki

GUS podał dziś, że wskaźnik ceny towarów i usług konsumpcyjnych,...

EY: Inwestorzy stawiają na nieruchomości premium i sektor PRS w 2025 roku

Wolumen inwestycji na polskim rynku nieruchomości w 2024 roku...

Vibe Work, Minionki AI i marketing dla algorytmów – przyszłość pracy według prof. Kowalkiewicza

„Przyszłość należy do tych, którzy potrafią się uczyć i...
Wiadomości

Zatrudnienie pod presją – gospodarka i technologia kształtują strategie kadrowe firm

Rozwój biznesu to główny powód zatrudniania nowych pracowników –...

Przełom w neonatologii – nowe urządzenie z UJ i UW pomoże w leczeniu zaburzeń oddychania u wcześniaków

Zespół badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego finalizuje...

Sektor magazynowy i mieszkaniowy na czele – inwestorzy stawiają na logistykę i najem

Po kilku latach mniejszej aktywności, rynek inwestycji w nieruchomości...

Inflacja w strefie euro niższa od oczekiwań

Poznaliśmy nowy odczyt wskaźnika CPI dla strefy euro w...

Vibe Work, Minionki AI i marketing dla algorytmów – przyszłość pracy według prof. Kowalkiewicza

„Przyszłość należy do tych, którzy potrafią się uczyć i...

Polskie firmy coraz śmielej wdrażają AI – które branże zyskują najwięcej?

Najnowsza edycja badania EY - Jak polskie firmy wdrażają...

Ulga dla pracujących seniorów? Nie każdy emeryt skorzysta

Już kolejny sezon w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone...

Recesja w USA coraz bliżej? Inwestorzy zaczynają się zabezpieczać

D.Trump chciał być ulubieńcem giełdy, ale szanse maleją. Najważniejsze...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie