Ceny w online rosną, żeby spaść i wywołać efekt „Black Friday” – pokazuje analiza

0
black friday

Black Friday jest dla konsumentów na całym świecie swoistą obietnicą, że poszukiwany towar dostaną w wyjątkowo atrakcyjnej, najniższej możliwej cenie. Analiza ITMAGINATION pokazuje jednak, że ceny w polskich sklepach online tego dnia niekoniecznie są najniższe. Ich wysokość spada i rośnie w tygodniach przed Black Friday, aby znów spaść tego dnia. ITMAGINATION przeprowadziło analizę zmian cen kosmetyków, perfum, elektroniki oraz sprzętu RTV i AGD w popularnych polskich sklepach internetowych, wykorzystując technologię big data i data mining. Okazało się przykładowo, że ceny AGD tuż przed Black Friday we wszystkich analizowanych sklepach były wyższe, niż na początku listopada.

Analiza ITMAGINATION objęła zmiany cen w sklepach internetowych dla najbardziej popularnych podczas promocji kategorii produktów: kosmetyków, perfum, elektroniki oraz sprzętu RTV i AGD. Specjaliści wzięli pod lupę 10 sklepów internetowych wiodących w kategorii kosmetyków oraz 10 sklepów internetowych, które cieszą się popularnością wśród konsumentów kupujących elektronikę oraz sprzęt RTV i AGD. W analizie nie były uwzględniane najtańsze produkty, czyli te warte poniżej 30 zł, aby nie zaburzały obrazu zmian cen.

– Zebrane przez nas dane pokazują, że w wielu sklepach ceny z początku listopada rosły, aby następnie spadać. Jednak bezpośrednio przed Black Friday znów miały tendencję wzrostową. Jeśli więc konsument jest zainteresowany konkretnym produktem, aby mieć pewność, że korzysta z faktycznej okazji, powinien śledzić ceny tego produktu z wyprzedzeniem. To da mu odpowiednie porównanie. Może się okazać, że promocje świąteczne będą lepszym momentem na zakup tego towaru. Dodatkowo widzimy, że konsumenci powinni szukać największych okazji w średnich i dużych sklepach internetowych. Małe sklepy, ze względu na dużo mniejszą marżowość, nie są w stanie znacząco obniżać ceny – mówi Piotr Towarek, Head of Data w ITMAGINATION. – Co warto odnotować, wyniki naszej analizy wskazują, że sklepy internetowe podnoszą ceny w weekendy w większości kategorii. Prawdopodobnie chodzi o to, aby wykorzystać brak alternatywy zakupowej i rosnące przyzwyczajenie konsumentów do korzystania z e-sklepów w niedziele niehandlowe – dodaje Piotr Towarek.

Kosmetyki i perfumy

Jak pokazuje badanie danych przeprowadzone przez ITMAGINATION, ceny na kosmetyki w analizowanych sklepach stopniowo spadały od 12 do 24 listopada (czyli ostatniej niedzieli przed Black Friday). Natomiast po tym dniu poszły w górę. Z danych również wynika, że w sklepach specjalizujących się w sprzedaży kosmetyków (takich jak Sephora.pl, Douglas.pl czy Notino.pl), amplituda wahań cen przed i po 24 listopada wyniosła około 10 proc.

Czytaj również:  Na świąteczny prezent rodzice wydadzą średnio 100–250 zł. Pod choinką najczęściej znajdą się zabawki edukacyjne i użytkowe

W przypadku perfum wahania cen są jeszcze bardziej widoczne. Do 9 listopada ceny spadły o 10 proc. następnie niestety wzrosły o 15 proc., natomiast od 13 listopada zaczęły znowu spadać. Trwało to aż do piątku, 16 listopada. Od tego dnia ceny perfum znowu poszły w górę. W badanych sklepach kosmetycznych skoki cen wahały się na poziomie 5-7 proc.

Elektronika

Wyniki analizy pokazują, że ceny popularnych w tej kategorii towarów, czyli laptopów i komputerów, rosną o około 2-3 proc. Średni ich wzrost wynosi 18 proc., a w każdym z badanych sklepów waha się od 5 proc. do 26 proc. Co ciekawe, ceny kolejnego popularnego w e-commerce towaru, czyli telefonów komórkowych, ku zdziwieniu stale spadały. Średni ich spadek wyniósł aż 33 proc.

Od 22 do 25 listopada w górę poszły ceny smartwatchy – po czym zaczęły spadać. Średnia zmiana ceny tego towaru wyniosła 9 proc. Jednak najbardziej jego cena inteligentnych zegarków spadła m.in. w MediaExpert.pl – o 25 proc.

RTV i AGD

W środę 13 listopada ceny sprzętu AGD skoczyły w badanych sklepach internetowych gwałtownie w górę, a następnie zaczęły stopniowo spadać. Jednak od 27 listopada ceny znów wzrosły. Średnia różnica cen na koniec miesiąca wyniosła 0,5 proc. Co istotne, tuż przed „Black Friday” ceny towarów AGD we wszystkich analizowanych sklepach były wyższe niż na początku listopada. Jeśli chodzi o telewizory, to po początkowych zniżkach (o około 8 proc.), ceny stopniowo rosły. Na koniec listopada średnia amplituda cen telewizorów w ciągu całego miesiąca wyniosła 2 proc. Najbardziej ceny spadły w Mediamarkt.pl i Redcoon.pl.

– Nasza analiza powstała dzięki zastosowaniu technik analizy i penetracji danych z użyciem narzędzi analitycznych oraz Power BI do wizualizacji danych. W ramach swoich działań wykorzystaliśmy szeroko rozumiane Business Intelligence, data mining oraz metody eksploracji danych. Pozwoliły one nam znaleźć i przeanalizować dane, które wykazują dynamikę zmian w kontekście cen produktów, a następnie wyodrębnienie grup produktowych, w których dynamika ta jest największa – wyjaśnia Ewa Kryczka, Data Team Leader w ITMAGINATION.

Analizowanie przez ITMAGINAITON pod kątem zmian cen serwisy z kosmetykami to: Allegro.pl, Douglas.pl, Drogerienatura.pl, Mediamarkt.pl, Notino.pl, Oleole.pl i Sephora.pl. W kategorii elektronika i sprzęt RTV / AGD analizie poddano: Allegro.pl, Avans.pl, Komputronik.pl, MediaExpert.pl, Mediamarkt.pl, Neonet.pl, Oleole.pl, Redcoon.pl, X-kom.pl.