Młodzi kontra COVID – bez pracy i perspektyw?

praca gastronomia kawiarnia

Mówi się, że na rynku pracy z powodu koronawirusa najbardziej ucierpiały młode osoby. W Polsce prawie jedna trzecia aktywnych zawodowo osób do 24 roku życia pracuje w sektorach dotkniętych „lockdownem”. Jeszcze trudniej mają absolwenci dopiero wchodzący na rynek. 

W pierwszym kwartale 2020 roku największe bezrobocie odnotowano wśród osób w wieku 15-24 lata – 8,7 proc. Drugie, najwyższe bezrobocie obserwuje się wśród osób w wieku 25-43 lat – 3,9 proc. (GUS). Z szacunków Devire wynika, że blisko połowa aktywnych zawodowo młodych Polaków straciła pracę. Większość z nich “dorabiała” w sektorze HORECA. Gastronomia, hotelarstwo, usługi, retail to między innymi branże, które były głównym pracodawcą dla młodego pokolenia i jako pierwsze odczuły konsekwencje pandemii COVID-19.

Gdzie student znajdzie pracę?

Wakacje jest to okres, w którym wzrasta zainteresowanie studentów podjęciem pracy. W Polsce na uczelniach wyższych studiuje 1,2 mln osób. Dotychczas bardzo często zatrudniali się “na sezon” w gastronomii, hotelarstwie czy usługach. Dziś liczba wakatów znacząco zmalała. Oprócz młodych, którzy do tej pory pracowali w tych branżach, dołączają jeszcze absolwenci.

Obecnie wiele firm uruchamia programy stażowe oraz poszukuje osób na stanowiskach asystenckich, które będą wspierały ich w codziennej pracy, np.: Asystent w Dziale Marketingu, Finansów, Obsługi Klienta, Sprzedaży, Administracji czy obsługa Recepcji.  Oferty te są skierowane do osób, które nie posiadają doświadczenia zawodowego, bądź u których jest ono znikome. Właśnie w tych obszarach młodzi mogą spróbować swoich sił i znaleźć alternatywne zatrudnienie.

Co więcej podejmując pracę na stanowisku junior, młodzi na rynku pracy mają szansę na sprawdzenie, czy taki tryb pracy jest dla nich odpowiedni, jak również zweryfikować, czy wybrane przez nich kierunki zawodowe są odpowiednie i satysfakcjonujące.

Poszukiwanie pracy – jak robić to efektywnie?

Czas poszukiwania pracy zdecydowanie się wydłużył. Z raportu Devire „Rynek Zmiany Pracy” wynika, że dotychczas blisko 60% kandydatów szukało pracy poniżej 3 miesięcy. Dziś ten czas wydłużył się do 6 miesięcy. Przeciągają się również procesy decyzyjne w firmach, więc należy uzbroić się w cierpliwość.

Chcąc podjąć pracę w obecnej sytuacji, najlepiej współpracować z kimś, kto dobrze zna rynek pracy i może doradzić. Konsultant ze sprawdzonej agencji ma dostęp do najnowszych ofert pracy, ponieważ aktywnie współpracuje z klientami i pracodawcami oraz jest w kontakcie z konsultantami w innych branżach. Dodatkowo taka osoba wie, jak wygląda praca w danej firmie oraz może doradzić jak przygotować się do spotkania rekrutacyjnego, by pozytywnie wypaść.

Oczywiście warto śledzić oferty pracy, które pojawiają się w zakładce “kariera” na oficjalnych stronach firm bądź też na ich profilach na biznesowych portalach społecznościowych (LinkedIn). Dobrym adresem są również oferty w wyszukiwarkach, takich jak Pracuj, infoPraca i innych. Pomocna w poszukiwaniu pracy może być rekomendacja kolegów i koleżanek, już zatrudnionych u danego pracodawcy.

Jak stworzyć dobre CV?

Aplikując na oferty pracy istotne jest sporządzenie dobrego CV. Liczba wysłanych życiorysów nie ma znaczenia, najważniejsze jest, by zwrócić uwagę na ich jakość. Wysłanie większej liczby aplikacji wymaga od kandydata zapamiętania większej liczby ofert pracy, by odbierając telefon od rekrutera mieć wiedzę, w sprawie którego stanowiska oddzwania.

CV w 4 krokach

  1. Staranne przygotowanie aplikacji – CV i list motywacyjny są wizytówką, dlatego nie powinno w nich być żadnych błędów, nie powinny być również szablonami. Należy przygotować życiorys pod kątem oferty, na którą aplikujemy.
  2. Określenie celu – branży, w której kandydat chce podjąć pracę. Warto na górze CV opisać krótko swój cel zawodowy, obszary, w których chciałoby się rozwijać.
  3. Poznanie oferty i jej nadawcy – przed wysłaniem aplikacji należy zapoznać się z treścią ogłoszenia i profilem firmy, by później nie było zaskoczenia.
  4. Znalezienie „klucza” – określenie obszarów zainteresowania i zawężenie listy potencjalnych pracodawców i ofert.

Autor : Adrianna Wilczyńska, specjalista ds. rekrutacji, w firmie outsourcingowej Devire