Niebawem widzimy się w biurze

biuro capgemini

Zagrożenia związane z globalnym kryzysem epidemiologicznym postawiły przed pracownikami i przedsiębiorcami nowe wyzwania. Ponad trzy miesiące temu 95 proc. pracowników Capgemini  przeszło na tryb pracy zdalnej w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. Obecnie firma zaczyna organizować pracę na nowych zasadach, priorytetowo traktując zagadnienia bezpieczeństwa.

Obecna na polskim rynku od 1996 roku firma Capgemini jest aktualnie największym pracodawcą sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Organizacja prowadzi działalność w ramach centrów, które są zlokalizowane w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Warszawie, Opolu i Lublinie. Capgemini już w marcu powołało specjalny zespół stale monitorujący sytuację i odpowiedzialny za wdrażanie odpowiednich środków i procedur zgodnych z wytycznymi sanitarnymi. W trakcie pandemii firma zachowała ciągłość działań biznesowych, prowadziła i nadal prowadzi regularną rekrutację zdalną i podjęła inicjatywy społeczne, wspierające walkę ze skutkami pandemii.

Bezpieczeństwo i ciągłość działań biznesowych

– Bezpieczeństwo pracowników było i nadal jest naszym absolutnym priorytetem. Za sprawą odpowiedniego planowania, wykorzystania dotychczasowych inwestycji technologicznych i wysokich kompetencji menedżerskich, Capgemini była jedną z najszybciej wdrożonych w pracę zdalną organizacji w swojej branży. Przejście zespołów na nowy tryb działania odbyło się płynnie, zapewniliśmy wszelkie niezbędne narzędzia oraz wsparcie osobom wykonującym swoją pracę z domu – mówi Ewa Gołębiewska-Krzyżan, dyrektor personalna Capgemini Polska.
Dotychczasowo wypracowane procedury dobrze się sprawdziły i zapewniły klientom oraz realizowanym projektom stabilność i ciągłość działania. Przez cały okres pandemii prowadzono zdalną rekrutację kandydatów, szkolenia wstępne odbywały się w formie online oraz dzięki specjalnej platformie, pomagającej przyszłym pracownikom we wdrożeniu w kulturę organizacyjną firmy w trybie zdalnym.

Inicjatywy społeczne w trakcie pandemii

Grupa Capgemini zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach, aktywnie wspierała walkę ze skutkami kryzysu epidemiologicznego, poprzez dofinansowanie projektów i inicjatywy społeczne, jak na przykład wsparcie akcji Obiady dla medyków, dzięki której ponad 3 tys. porcji obiadowych trafiło do służb medycznych, m.in. Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, szpitali w Tychach i Sosnowcu, Wojewódzkiego Szpitala w Opolu, Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu i Szpitala Zakaźnego przy ul. Szwajcarskiej w Poznaniu.
Wykorzystując wiedzę technologiczną i dostrzegając zapotrzebowanie na pomoc we wdrażaniu narzędzi do pracy zdalnej, firma wsparła szkoły w implementacji Pakietu Microsoft Office 365 Education. Dzięki akcji Połączeni w sieci w śląskich placówkach oświatowych zainstalowano narzędzia potrzebne do prowadzenia lekcji online. Dziś akcja rozszerza się i szkoły z całej Polski mogą skorzystać z pomocy w instalacji, oraz z bezpłatnego wsparcia i szkoleń.
W wiele inicjatyw zaangażowali się także pracownicy Capgemini, m.in. szyjąc maseczki ochronne lub drukując przyłbice na drukarkach 3D, czy organizując projekty współfinansowane przez firmę, na przykład poświęcone edukacji zdalnej.

Organizacja pracy w modelu hybrydowym

Aktualnie, z zachowaniem wszelkich wymogów sanitarnych i higieny pracy, firma zaprasza część pracowników do pracy w biurach. Home office na pewno pozostanie modelem, który na dłużej wpisze się w organizację pracy, ale wiele osób wolałoby już wrócić do biurowej przestrzeni. Wygląda jednak na to, że na dłużej zagości domowo-biurowy model hybrydowy. Pracownicy będą stopniowo wracać do pracy w siedzibie firmy. W pierwszej kolejności zespoły, którym trudniej jest wykonywać zadania w zdalnym trybie. Szacuje się, że najszybciej do pracy biurowej powróci zespół we Wrocławiu, natomiast najpóźniej do nowego biura Face2Face wrócą pracownicy z Katowic, ze względu na zaostrzony reżim sanitarny na Śląsku. Niemniej, we wszystkich placówkach Capgemini obowiązują wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz wprowadzono szereg norm, których zadaniem jest podniesienie bezpieczeństwa.
– Capgemini stawia na jedność i integrację zespołów, dlatego też praca w biurze była i nadal jest dla nas preferowanym modelem. Każde stanowisko pracy tworzone jest z myślą o wygodzie, komforcie, a także bezpieczeństwie pracowników. Wierzymy, że tworzona przez nas przestrzeń jest inspirująca i sprzyja płynnej wymianie umiejętności i wiedzy pomiędzy zatrudnionymi osobami. Dzięki przekazywaniu sobie najlepszych praktyk i ciągłą wzajemną naukę, nasi pracownicy mogą się rozwijać w rolach ekspertów. Pandemia z pewnością zwiększy elastyczność oferowanego przez nas modelu pracy, jednak wciąż biuro będzie przestrzenią zwiększonej współpracy.
– mówi Grzegorz Wołodko, dyrektor Software Solutions Center w Capgemini.
Rynek pracy w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu i w IT wydaje się być stabilny. Centra nowoczesnych usług biznesowych Capgemini obejmują szereg specjalizacji z obszaru IT, ale również usługi finansowe, czy HR. Grupa Capgemini nieustannie prowadzi rekrutację zdalną, poszukując przede wszystkim kandydatów z kompetencjami cyfrowymi. Regularnie odbywają się rekrutacje na stanowiska programistów, architektów i deweloperów IT, ekspertów do spraw cyberbezpieczeństwa, specjalistów z obszaru sztucznej inteligencji, automatyzacji, robotyki, czy też uczenia maszynowego. Nie brakuje też ofert pracy związanych ze znajomością języka angielskiego, francuskiego, niemieckiego, ale też hiszpańskiego, czy niderlandzkiego.