Podróż autem elektrycznym na autostradach droższa od tych z silnikiem spalinowym

Biuro Tłumaczeń OnlineBiuro Tłumaczeń Online

Kończy się darmowe ładowanie samochodów elektrycznych. Już sześć sieci pobiera opłaty za ładowanie. Podróż autem elektrycznym przestała się opłacać na autostradach.

Już sześć sieci pobiera opłaty za ładowanie samochodów elektrycznych w Polsce. Tydzień temu znalazł się w tym gronie Tauron, a w tym roku dołączą kolejno: Innogy, PGE, Orlen i Energa.

Większość operatorów płatnych stacji ładowania (GreenWay, EV+, GO+EAuto, Elocity czy Zepto) oferuje półszybkie ładowanie „elektryków” w cenach 1-1,20 zł/kWh. Za tą samą ilość energii, ale dostarczoną szybciej (na stacjach DC), trzeba zwykle zapłacić od 1,60 do ok. 2,20 zł/kWh.

Z półszybkich stacji AC najczęściej korzysta się w mieście, bo dostarczenie większej ilości energii wymaga zwykle nie minut, a pojedynczych godzin. Auta miejskie i kompaktowe zużywają w terenie zabudowanym średnio ok. 18 kWh/100 km. Mieszkając w bloku, i używając auta w mieście, za samą energie będziemy więc musieli zapłacić przynajmniej 18 zł/100 km. Przy dzisiejszych cenach paliw oznacza to więc równowartość zużycia ok. 3,5 l benzyny lub oleju napędowego. Zysk z posiadania „elektryka” nie jest więc oszałamiający.

– Dużo gorzej e-auta wypadają dziś w trasie. Przy jeździe autostradą zużycie nawet w niedużych samochodach na prąd rośnie do ok. 25 kWh/100 km – mówi w rozmowie z MarketNews24 Bartłomiej Derski, ekspert WysokieNapiecie.pl. – Uwzględniając stawki za szybkie ładowanie na poziomie 2,20 zł/kWh, auta na baterię żrą aż 55 zł/100 km. To równowartość spalania 10 litrów paliwa na 100 km. Dieslem w takiej trasie pojedziemy więc o nawet 15-20 zł taniej na każdych 100 kilometrach.

Ładowanie auta może być bardzo tanie, ale w domu, jeżeli posiadamy panele fotowoltaiczne, ale też przy wyborze taryfy antysmogowej czy nocnej. Wówczas realny koszt energii może nas wynieść zaledwie ok. 33 gr/kWh, więc nawet przy średnim zużyciu na poziomie 20 kWh/100 km, jazda e-samochodem będzie nas kosztować niespełna 7 zł na każde 100 km, czyli równowartość 1,5 litra paliwa.

– Podróż autem elektrycznym przestała się opłacać na autostradach, bo przejazd na trasie 100 km jest o ponad 10 zł droższy niż samochodem z silnikiem spalinowym – wyjaśnia B.Derski.

Disclaimer: Informacje zawarte w niniejszej publikacji służą wyłącznie do celów informacyjnych. Nie stanowią one porady finansowej lub jakiejkolwiek innej porady, mają charakter ogólny i nie są skierowane dla konkretnego adresata. Przed skorzystaniem z informacji w jakichkolwiek celach należy zasięgnąć niezależnej porady.

Polecane

EY: Inwestorzy stawiają na nieruchomości premium i sektor PRS w 2025 roku

Wolumen inwestycji na polskim rynku nieruchomości w 2024 roku...

Przełom w neonatologii – nowe urządzenie z UJ i UW pomoże w leczeniu zaburzeń oddychania u wcześniaków

Zespół badaczy z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego finalizuje...

Rynek pracy w USA słabnie, inflacja nie ustępuje – co zrobi Fed?

Fed najprawdopodobniej powstrzyma się od jakichkolwiek działań na dzisiejszym...

Nie możemy już ufać sztucznej inteligencji. Rosyjska dezinformacja obecna jest już nawet w narzędziach AI

W dobie dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji coraz więcej uwagi...

Polska przestała być tanią lokalizacją dla inwestycji w sektorze SSC/ BPO

Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu przestał być dla...
Wiadomości

Dane GUS za luty 2025: deweloperzy hamują z inwestycjami

Choć w pierwszych dwóch miesiącach tego roku liczba rozpoczętych...

Budownictwo mieszkaniowe zwalnia, ale liczba pozwoleń nadal wysoka

Opublikowane przez GUS dane o skali nowego budownictwa mieszkaniowego...

Nowa odsłona programu Czyste Powietrze uderza w firmy z branży OZE

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło dziś szczegóły nowego regulaminu...

Wiosna na rynku budowlanym jeszcze nie nadeszła – stabilizacja zamiast ożywienia

Początek roku w statystykach GUS budownictwa mieszkaniowego zazwyczaj upływa...

Sklep BHP online czy stacjonarny? Gdzie lepiej kupować sprzęt ochronny?

Zakupy w sklepach BHP – online czy stacjonarnie? Każda...

Niepewność zatrudnienia w Polsce rośnie – już 32% pracowników obawia się zwolnienia

Niepewność pracujących Polaków wyraźnie wzrosła – aż 32% z...

Stopniowa stabilizacja w biurowych regionach – raport Savills

Według ostatniego raportu jednej z największych firm doradczych na...

Niepewność paraliżuje inwestorów, a Trump dolewa oliwy do ognia

Gdyby dziś poprosić ekonomistów z całego świata o wybór...
Coś dla Ciebie

Wybrane kategorie