Port Lotniczy Lublin podsumował 7 lat działalności

    Port Lotniczy Lublin

    Ponad 2,2 mln odprawionych pasażerów, 99 mln euro wygenerowanych przychodów pośrednich dla gospodarki regionu oraz nowe miejsca pracy – tak Port Lotniczy Lublin podsumowuje 7 lat funkcjonowania na rynku.

    Port Lotniczy Lublin rozpoczął działalność 17 grudnia 2012 roku, otwierając tym samym okno regionu na świat. Z Lublina przez siedem lat operowało 13 przewoźników: Wizzair, Rynair, PLL LOT, BMI Regional, Small Planet, Eurolot, Bravo Airways, Lufthansa, Carpatair, Travel Service, Enter Air, TUI fly. Lubelskie lotnisko było też jednym z dwóch w Polsce, z którego latał easyJet. Przez ten czas w siatce lotów pojawiły się połączenia krajowe i zagraniczne oraz loty czarterowe. Warto wspomnieć, że rozwija się także ruch general aviation. Samoloty biznesowe przylatują nie tylko z Polski i Europy, ale nawet USA i Australii.

    Od momentu powstania, z lotniska skorzystało ponad 2,2 mln podróżnych. Należy jednak pamiętać, że lotnisko to nie tylko liczba odprawionych pasażerów, ale także wymierne korzyści dla regionu, które są impulsem pobudzającym gospodarkę. Dzięki rozwojowi ruchu turystycznego, wygenerowanego przez Lublin Airport, pośrednie przychody regionu wyniosły 99 mln euro. Około 30% ruchu stanowią pasażerowie mieszkający na stałe poza regionem i turyści, którzy przylatując do Lublina wydają średnio około 150 euro.

    7_lat_Lublin_Airport_1 7_lat_Lublin_Airport_1 7_lat_Lublin_Airport_3 7_lat_Lublin_Airport_1Ale to nie wszystko. Port Lotniczy Lublin to także jeden z bardzo dużych pracodawców, który obecnie zatrudnia 235 osób. Oprócz tego, na terenie lotniska powstało około 220 dodatkowych miejsc pracy związanych z działalnością operacyjną (straż graniczna, celnicy, pracownicy IMGW, pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, handlingu, pracownicy dostarczający paliwo czy catering, mechanicy, załogi, obsługa sklepów, gastronomii) oraz wiele innych indukowanych miejsc pracy w  gospodarce miasta i regionu.

    Port Lotniczy Lublin na stałe wpisał się w krajobraz gospodarczy naszego województwa. Lotnisko otworzyło możliwości dla wielu firm produkcyjnych i handlowych w województwie lubelskim. Wpłynęło też znacząco na komfort podróżowania mieszkańców regionu. Siódmy rok naszej działalności kończymy wprawdzie spadkiem liczby odprawianych pasażerów, ale jest on kontrolowany. To konsekwencja, podjętej przez linie Wizz Air dwa lata temu, decyzji o ograniczeniu oferowania i zamknięciu bazy operacyjnej w Lublinie. Już dzisiaj wiemy, że liczba miejsc w samolotach w przyszłym roku, nie tylko naszego głównego partnera linii lotniczych Wizz Air, ale też innych przewoźników, znacząco się zwiększy i powróci do wartości z poprzedniego roku – powiedział prezes zarządu Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Wójtowicz.

    W 2020 roku planowane jest ponowne przekroczenie bariery 400 tys. obsłużonych podróżnych.

    Warto dodać, że wprowadzone do siatki lotów połączenie przesiadkowe do Warszawy, realizowane przez linie lotnicze LOT, okazało się dużym sukcesem. Rejsy wpłynęły na zwiększenie dostępności komunikacyjnej miasta i regionu z największymi ośrodkami miejskimi w Polsce, ale także Europy, USA i Dalekiego Wschodu. Dzięki temu, udało się zamienić ruch pasażerów, którzy do tej pory wybierali lotniska w Warszawie, na ruch wylatujący bezpośrednio z Lublina. Co ważne, mimo poprawy komunikacji drogowej do stolicy, połączenie nadal cieszy się dużym zainteresowaniem.

    Na szczególną uwagę zasługują także powracające do siatki lotów połączenia czarterowe. W tej chwili w sprzedaży są już trzy trasy oferowane przez trzy biura podróży: dwa rejsy do Antalyi i jeden do Burgas. Istnieje szansa, że lista kierunków jeszcze się powiększy – dodaje prezes Wójtowicz.

    Port Lotniczy Lublin odbudowując ofertę lotów czarterowych, szacuje, że liczba pasażerów przewiezionych na trasach wakacyjnych w 2020 roku przekroczy 10 000.

    Od połowy 2019 roku, pasażerowie korzystający z lotniska mają do dyspozycji większą poczekalnię i bogatszą część komercyjną, To efekt zakończonej w mijającym roku budowy nowej części terminala. Dzięki temu, zwiększyła się jego przepustowość, a port może obsługiwać jednocześnie pięć samolotów o pojemności od 180 do 230 pasażerów.