Sieci handlowe muszą poprawić efektywność by przetrwać

    sklep zakupy

    Sieci detaliczne muszą inwestować coraz większe środki w poprawę efektywności, aby sprostać narastającej konkurencji ze strony gigantów e-commerce. Z najnowszej analizy Bain & Company wynika, że największy potencjał do poprawy wydajności leży w obszarze zakupów, logistyce i zatrudnieniu.

    Wiele stacjonarnych sieci detalicznych nie wytrzymuje konkurencji ze strony e-commerce. W tym roku amerykańska sieć odzieżowa Forever 21 ogłosiła upadłość, do której przyczyniły się zbyt duże inwestycje w rozwój placówek stacjonarnych i niedoszacowanie potencjału sprzedaży internetowej. W Polsce handel detaliczny jest sektorem dotkniętym największą liczbą postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

    – Dodatkowym wyzwaniem dla polskiej branży są zmiany regulacyjne. Ograniczenie handlu w niedziele przyczyniło się do rozwoju sklepów internetowych, które notują wzrost ruchu i obrotów. Sieci muszą też przygotować się na dalszy wzrost płacy minimalnej – powiedział Patryk Rudnicki, menedżer w Bain & Company Poland/CEE. – Wyraźnie widać, że poprawa efektywności staje się kluczem do przetrwania na rynku – dodał.

    Do tej pory sieci handlowe radziły sobie z trudnościami redukując koszty. Cięć dokonywały zwykle tam, gdzie było to najłatwiejsze i najszybsze. W praktyce często oznaczało to, że w momencie pogorszenia wyników decydowały się na zwolnienia pracowników. Jednak w obecnych warunkach rynkowych takie podejście nie sprawdzi się. Fragmentaryczna redukcja kosztów przynosi zwykle tylko krótkotrwałe efekty, a dodatkowo może ograniczyć potencjał wzrostu w przyszłości.

    Z raportu Bain & Company „Funding the Future of Retail Through Cost Transformation” wynika, że kluczem do przetrwania w nowych warunkach rynkowych jest strategiczne podejście do poprawy efektywności. Sieciom pomóc może wykorzystanie nowoczesnych technologii takich jak automatyzacja pracochłonnych, rutynowych zadań czy zastosowanie zaawansowanej analityki danych. Oszczędności, jakie uda się dzięki temu zrealizować powinny zostać przeznaczone na poprawę pozycji konkurencyjnej.

    Eksperci Bain & Company zwracają jednak uwagę, że wdrożenie rozwiązań technologicznych zwykle zajmuje kilka lat i wiąże się dużymi nakładami finansowymi. Dlatego retailerzy powinni odpowiednio wcześniej szukać sposobów na poprawę efektywności, a nie czekać do momentu pogorszenia koniunktury czy wyraźnego spadku marży.

    Eksperci wskazali trzy obszary, gdzie poprawa efektywności przełoży się na największe oszczędności:

    Zakupy – Zastosowanie zaawansowanej analityki danych pozwala sieciom określić, które z oferowanych produktów są dla klientów najistotniejsze. Z tą wiedzą retailerzy mogą prowadzić skuteczniejszą politykę negocjacyjną z dostawcami. Mogą zrezygnować ze współpracy z dostawcami mało popularnych produktów i zaoferować lepsze warunki, tym którzy oferują cenione przez konsumentów towary. Takie podejście pozwala dokonać znacznych oszczędności kosztowych.

    Logistyka – Uproszczenie procesów, optymalizacja lokalizacji centrów dystrybucyjnych i magazynów, wdrożenie oprogramowania, które zarządza ruchem dostawców to tylko niektóre z wielu działań pozwalających obniżyć koszty transportu, magazynowania i pracy. Dynamiczne zmiany jakie zachodzą w logistyce za sprawą nowopowstających rozwiązań IT, stwarzają sieciom handlu detalicznego duże pole do poprawy efektywności.

    Zatrudnienie w punktach sprzedaży – Sieci handlowe, które z sukcesem konkurują z branżą e-commerce, nie redukują zatrudnienia, ale starają się lepiej wykorzystać czas personelu sklepowego. Aby dopasować liczbę pracowników do natężenia ruchu w placówce, wdrażają oprogramowanie, często oparte o AI, które między innymi wspomaga układanie grafików. Znaczne oszczędności przynosi też sieciom zautomatyzowanie procesu składania zamówień, odbioru dostaw i obsługi zwrotów.

    – Z naszych analiz wynika, że zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak analityka danych, czy AI pomogło wielu stacjonarnym sieciom handlowym poprawić efektywność i przetrwać na coraz bardziej wymagającym rynku. Pamiętajmy jednak o tym, że działania zmierzające do poprawy efektywności powinny zwiększać zaufanie i satysfakcję klientów. Tylko w ten sposób retailerzy będą mogli osiągnąć pozycję umożliwiającą im konkurowanie o coraz bardziej wymagającego klienta – dodał Rudnicki.

    Pełny raport:

    https://www.bain.com/insights/Funding-the-future-of-retail-through-cost-transformation/