Siedem kroków, aby w Święta podwoić nie tylko radość, ale i zyski

    Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej
    Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej
    • Na chwilę przed rozpoczęciem świątecznej gorączki zakupowej, PayPal dzieli się najważniejszymi trendami dla sprzedawców, którzy chcą zwiększyć zyski przed końcem roku.
    • Globalnie najpopularniejsze są zakupy mobilne – w tym roku już co trzeci prezent zostanie kupiony za pomocą smartfona lub tabletu[1].
    • Wśród pozostałych trendów króluje wygoda i odpowiedzialność – coraz więcej e-kupujących stawia na szybkie zakupy w mediach społecznościowych i firmy, które np. dbają o środowisko.
    1. Smartfony na ratunek przed stresem

    Zakupy świąteczne robione w ostatniej chwili to jeden z powodów niepotrzebnego stresu w okresie przedświątecznym. Część konsumentów przeniosła się już do Internetu i w ten sposób unika kolejek. Jednak zakupy w sieci ciągle wiążą się z obawami. Według badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie PayPal, 22 proc. globalnych konsumentów nie czuje się wystarczająco bezpiecznie robiąc zakupy w mediach społecznościowych, a 51 proc. nadal ma obawy związane z bezpieczeństwem podczas robienia zakupów przez telefon.

    Już nawet 95 proc. konsumentów na świecie kupuje online, a niemal trzy czwarte (71 proc.) wykorzystuje do tego telefon komórkowy. Równocześnie tylko 60 proc. firm jest na to gotowych – to ogromne wyzwanie. Wyjście naprzeciw klientom kupującym za pośrednictwem telefonu czy tabletu może doprowadzić do zmniejszenia liczby porzuconych koszyków i wzrostu sprzedaży nawet o 15 procent – zauważa Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

    1. Świąteczne płatności w biegu

    Wybierając płatności mobilnie przede wszystkim kierując się wygodą. Niemal połowa konsumentów na świecie (44 proc.) uważa, że zakupy smartfonem nie sprawiają im problemów, a 43 proc. wręcz uznaje to za oszczędność czasu. Jak wynika z badania PayPal, globalnie najczęściej kupujemy w czasie wolnym z domu (65 proc.) i leżąc w łóżku (34 proc.). Mobilna rewolucja zmieniła nie tylko nawyki klientów w sieci, ale także ich zachowania w sklepach stacjonarnych – w ciągu ostatnich 6 miesięcy już połowa konsumentów na świecie zapłaciła zbliżeniowo.

    1. Social media – galerie handlowe przyszłości

    Dzisiejsi konsumenci są otwarci na innowacje i szybko przyzwyczają się do nowinek, takich jak handel za pośrednictwem platform społecznościowych. W ciągu ostatnich 6 miesięcy już 30 proc. konsumentów na świecie kupiło coś w ten sposób. Wśród Polaków regularnie odwiedzających media społecznościowe aż 38 proc. często korzysta z przycisku „Kup”. Najczęściej robią to osoby młode w wieku 18-34 lat.

    1. Prezent last minute? Sprawdź produkty cyfrowe

    Zmieniające się oczekiwania konsumentów i rosnąca popularność usług umożliwiających dostęp do filmów czy muzyki online sprawiają, że klienci nie chcą czekać na dostawę wybranego DVD czy CD. Już 43 proc. Polaków ma wykupioną subskrypcję serwisów VOD, a trzy czwarte płaci w ten sposób za usługi telekomunikacyjne i telewizyjne[2]. Jak wynika z danych PayPal, 23 proc. klientów płaci mobilnie za produkty cyfrowe (np. abonament Spotify lub HBO GO), e-booki czy gry komputerowe, które mogą być doskonałymi prezentami na święta.

    1. Ekotrendy wkraczają do świata e-commerce

    Powoli, ale systematycznie wchodzimy w świat etycznych zakupów: na świecie w ciągu ostatniego roku, już co dziesiąty klient kupił produkt dlatego, że powstał w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jest to szczególnie ważne dla kobiet i osób w wieku 18-34 lat – 14 proc. osób z pokolenia Z (18-24 lat) i 11 proc. reprezentantów pokolenia Y (19-39 lat) twierdzi, że zrezygnowało z zakupu ze względu na kwestie etyczne.

    1. Za granicą taniej, w Polsce oryginalniej

    Już 55 proc. globalnych e-kupujących robi zakupy w zagranicznych sklepach – szukają tam lepszych cen (53 proc.) i produktów niedostępnych lokalnie (33 proc.). Z drugiej strony, 66 proc. kupujących w sieci deklaruje, że woli wspierać lokalne firmy – szczególnie w okresie świątecznym. W okresie przedświątecznym coraz więcej konsumentów szuka oryginalnych, ręcznie wykonanych prezentów, co powinno wpłynąć na wzrost popularności zakupów u lokalnych dostawców.

    1. Święta to czas dzielenia się – nie tylko z najbliższymi

    Darowizny to niezwykły sposób na zastąpienie tradycyjnych zakupów pomocą dla innych. Ponad 80 proc. dorosłych Polaków przekazuje pieniądze na cele charytatywne i pomoc potrzebującym, przy czym 71 proc. przekazuje darowiznę gotówką podczas tradycyjnych zbiórek „do puszki”[3].

     

    Coraz więcej osób na całym świecie zdaje sobie sprawę, że okres świąteczny to nie tylko okazja do zakupów, ale także szansa wsparcia wybranej organizacji charytatywnej. Dlatego jako PayPal od ośmiu lat wspieramy inicjatywę Giving Tuesday. W tym roku do każdej darowizny dokonanej przez stronę PayPal Giving Fund dla zarejestrowanych organizacji charytatywnych dodajemy 10%, a wpłaty zwolnione są z dodatkowych prowizji i opłat. To wyjątkowa możliwość, dla wszystkich, którzy w grudniu chcą podzielić się dobrem[4].

    – zachęca Marcin Glogowski.

    [1] Wszystkie dane wymienione w informacji prasowej pochodzą z badania PayPal mCommerce Index Trends Report by IPSOS 2019, chyba że zaznaczono inaczej.

    [2] ATKearney, październik 2018

    [3] Badanie Fundacji Instytut Ochrony Praw Konsumentów, lipiec 2017

    [4] Obowiązują warunki: https://www.paypal.com/pl/webapps/mpp/fund-raiser/tnc