Widmo recesji po kryzysie Covid-19 krąży nad Europą. Obawia się jej co 2 przedsiębiorca – Intrum prezentuje „European Payment Report 2020. Special Edition Covid-19 White Paper”

Krzysztof Krauze, prezes Intrum Justitia
Krzysztof Krauze, prezes Intrum Justitia

„Europa przeżywa szok gospodarczy bez precedensu, największy od czasu Wielkiego Kryzysu” – tak w maju Paolo Gentiloni, szef gospodarki UE podsumował skutki pandemii koronawirusa. Jak wynika z raportu specjalnego Intrum, “European Payment Report 2020. Special Edition Covid-19 White Paper”, kryzysem zostały dotknięte, w największym stopniu firmy działające w branży hotelarskiej, turystycznej i gastronomicznej. Wiele z nich nie otworzyło się ponownie po przymusowym zamknięciu. Jeszcze więcej przedsiębiorstw działających w różnych sektorach walczy teraz o przetrwanie i uczy się funkcjonować w nowej rzeczywistości. A nie jest to proste. 56% uczestników badania uważa, że ich kraj jest już w recesji lub znajdzie się w takiej sytuacji w ciągu roku. W zeszłorocznej edycji ankiety podobnej odpowiedzi udzieliło „tylko” 28% respondentów. To wiele mówi o obecnych nastrojach biznesów na starym kontynencie. Prawie co 2 przedsiębiorca z Europy uważa, że nadchodzący kryzys będzie mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie jego firmy. 

Przedsiębiorcy czekają na przyjście kryzysu…

56% przedsiębiorców w Europie uważa, że ich kraj jest już w recesji albo doświadczy tego zjawiska w ciągu nadchodzących miesięcy, ale w takich krajach jak Włochy, Belgia i Słowacja ten odsetek jest zdecydowanie wyższy – wynosi odpowiednio 83%, 81% i 81%. Jeżeli chodzi o Polskę –„tylko” 48% respondentów jest przekonanych o tym, że nasza gospodarka znajduje się w kryzysie.

intrum1

Ta recesja będzie mieć wyjątkowy charakter, ponieważ nie będzie wynikiem „złych” posunięć politycznych czy krachu na jednej ze znaczących giełd w Europie. Firmy z dnia na dzień musiały zawiesić swoją działalność, zostały zmuszone do zamknięcia się z powodu obostrzeń wprowadzonych w wyniku pandemii Covid-19, a nie z powodu malejącego popytu na oferowane produkty i usługi – komentuje Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce.

44% przedsiębiorców ankietowanych przez Intrum podczas kryzysu związanego z pandemią koronawirusa przyznało, że recesja miałaby poważny, negatywny wpływ na ich firmy. Przed wybuchem pandemii 26% pytanych było tego samego zdania. Wśród tych przedsiębiorców, którzy mają nieco bardzo bardziej optymistyczne nastroje i uważają, że recesja czeka ich kraj dopiero za 5 lat, także dostrzegają powagę problemu – 38% ankietowanych z Europy uważa, że kryzys miały negatywny wpływ na funkcjonowanie ich biznesów. W tym przypadku Polska (48%), oprócz Hiszpanii (54%) i Portugalii (47%) jest w niechlubnej trójce tych europejskich krajów, w których najwięcej przedsiębiorców ma takie obawy. A które branże najbardziej obawiają się recesji?

Ograniczenia wprowadzone we wszystkich krajach Europy dotyczące podróżowania, zakupów, spożywania posiłków, ćwiczeń i innych form spędzania wolnego czasu poza domem, najbardziej uderzyły w europejską branżę hotelarską, gastronomiczną i przemysł rekreacyjny. Ponad 4 na 10 respondentów z tego sektora (42%) twierdzi,
że recesja będzie mieć znacząco negatywny wpływ na ich działalność – jest to najwyższy wynik spośród 11 branż analizowanych przez Intrum. 

intrum2

Kolejne obostrzenia związane z pandemią znoszone są w całej Europie, jednak lockdown, który miał miejsce w ciągu ostatnich kilku miesięcy, może mieć trwały wpływ na firmy z branży hotelarskiej, gastronomicznej i wypoczynkowej. W kwietniu Komisja Europejska oszacowała, że europejskie hotele i restauracje stracą w tym roku połowę swoich przychodów, podczas gdy touroperatorzy i biura podróży mogą stracić nawet 70% swoich zarobków, a firmy organizujące rejsy wycieczkowe i linie lotnicze – aż 90% przychodów.

Recesja, którą odczują konsumenci, uderzy w europejskie firmy

Recesja nie jest problemem, który dotyczy tylko firm. Długoterminowe skutki ekonomiczne pandemii Covid-19 wpłyną nie tylko na biznesy w całej Europie, ale także na konsumentów, ponieważ presja finansowa negatywnie odbije się ich zdolność do płacenia faktur.

Przedsiębiorcy, którzy brali udział w naszym badaniu, są świadomi faktu, że ich aktualna, a także przyszła sytuacja w dużej mierze zależy od sytuacji konsumentów, od tego, jaką siłą nabywczą będą dysponować i jak odnajdą się w kryzysie – zaznacza Krzysztof Krauze, Prezes Intrum w Polsce. Nadchodząca recesja jest dużym wyzwaniem dla konsumentów w Europie. Odpowiadając na pytanie, jakie najważniejsze wyzwania będą stały przed konsumentami pragnącymi regulować swoje należności na czas – w ciągu najbliższych 12 miesięcy – pytani przedsiębiorcy na pierwszym miejscu stawiają właśnie kryzys gospodarczy (66%). Dopiero na kolejnych znalazły się takie kwestie,
jak np. problemy finansowe dłużników (38%) czy niepewne warunki/otoczenie handlowe (33%)
[1].

[1] Odpowiedzi udzielane przez respondentów po wybuchu pandemii Covid-19.