Wzrasta liczba polskich konsumentów wymieniających meble na nowe i kupujących akcesoria domowe

wnetrze

Rynek wyposażenia wnętrz jest rynkiem bardzo zróżnicowanym, posiadającym szeroki asortyment produktów, jednak jest także rynkiem mocno skorelowanym z wydarzeniami w gospodarce, na rynku kredytowym. Choć obecnie wzrasta liczba konsumentów, którzy częściej wymieniają meble, czy dokupują akcesoria, to jednak wciąż większa część populacji wymienia meble czy droższy asortyment wyposażeniowy dopiero w przypadku zużycia już posiadanego.

Jak pokazują dane GUS, wyniki finansowe przedsiębiorstw, a także bezpośrednie wywiady – zeszły rok okazał się bardzo dobrym okresem dla omawianego rynku. Głównymi czynnikami odpowiadającymi za wzrost rynku były polepszająca się sytuacja w gospodarstwach domowych oraz większa chęć do dokonywania remontów, a także zwiększony popyt na mieszkania, zwłaszcza wśród klientów posiadających większą gotówkę. Z drugiej strony, wciąż klienci skrupulatnie planują zakupy i analizują oferty sklepów, samą transakcję odkładając w czasie.

Prognozy na rok bieżący są bardzo optymistyczne. Nie tylko występują te same pozytywne czynniki co w roku poprzednim, ale dodatkowo widać ożywienie na rynku kredytów gotówkowych. Dodatkowo warto wspomnieć o rosnącej świadomości konsumentów i chęci na polepszenie warunków życia.

Prognoza dla rynku na najbliższe lata jest optymistyczna, na co wpłynie zwiększona sprzedaż nowych mieszkań, zwiększona liczba dokonywanych remontów, polepszenie sytuacji gospodarczej i ogólna tendencja do poprawy warunków mieszkaniowych.

artykuly wyposazenia wnetrzWyniki największych graczy są wyjątkowe na tle całego rynku. Widać, że rynek się konsoliduje, a plany rozwoju pierwszych pięciu graczy pokazują, że proces ten będzie postępować. Warto zwrócić uwagę, że największe marki powoli wchodzą do Internetu otwierając swoje e-sklepy. To także będzie sprzyjać umacnianiu pozycji tych graczy.

Widać także, że większość graczy optymalizuje swoją sieć sprzedaży, często zamykając małe placówki i otwierając większe, lub też w ramach współpracy z innymi markami tworząc centra meblowe czy wyposażeniowe.

Cechą wyjątkową polskiego rynku wyposażenia wnętrz jest fakt, że jest on zdominowany przez polskie firmy – prawie trzy na cztery firmy wśród największych stanowią marki polskie. Z drugiej strony, cztery największe firmy działające na tym rynku to jednak firmy międzynarodowe pochodzące z Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Danii.

Kolejną cechą tego rynku jest to, że większość firm posiada przynajmniej dwudziestoletnie doświadczenie. Duża ich część jest także bezpośrednio powiązana z działalnością produkcyjną.

Wśród największych firm działających na detalicznym rynku wyposażenia wnętrz 40% odnotowało wzrost wyników sprzedażowych, według oficjalnych danych lub naszych szacunków. Co więcej, dziesięciu największych graczy generuje ponad 51% sprzedaży całego rynku, według naszych szacunków, posiadając zaledwie 12% sklepów.

Choć liczba podmiotów zajmująca się sprzedażą asortymentu wyposażeniowego czy mebli rośnie, to jednak rynek ten charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem. Co więcej w związku z tym, że liczba sklepów oferujących meble i sprzęt oświetleniowy wg. GUS maleje i wynosi na koniec zeszłego roku 8 006 punktów widać, że cały rynek się powoli depolaryzuje.