- Globalne i europejskie koszyki akcji plażowych zwróciły odpowiednio 46 proc. i 24 proc. w ubiegłym roku w porównaniu z 7 proc. dla globalnych akcji
- Najlepsze wyniki uzyskały firma wycieczkowa Royal Caribbean (84 proc.) i linie Delta Airlines (54 proc.)
- Analiza eToro dotyczyła ostatnich wyników tzw. „akcji plażowych” – rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli
W miarę zbliżania się wakacji oraz odradzania się branży turystycznej i podróżniczej, analiza przeprowadzona przez platformę handlową i inwestycyjną eToro pokazuje, że „akcje plażowe” szybują wysoko, zwracając sześć razy więcej niż globalne akcje w ciągu ostatniego roku.
eToro stworzyło dwa “koszyki plażowe” składające się z 15 akcji każdy, o równej wadze, obejmujące spółki z branży rezerwacji, rozrywki, linii lotniczych, rejsów wycieczkowych i hoteli. Jeden powstał dla globalnych liderów branży, a drugi – dla firm skoncentrowanych na Europie. Obydwa osiągnęły w ubiegłym roku lepsze wyniki niż rynki globalne. Podczas gdy globalny koszyk zyskał 46 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, wyprzedzając nawet wysoko notowany NASDAQ-100 (+37 proc.), europejski koszyk zwrócił 24 proc., przy wzroście globalnych akcji o zaledwie 7 proc. w tym samym okresie.
Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro, wyjaśnił: Akcje plażowe osiągnęły niesamowite wyniki w ubiegłym roku, dzięki silnemu wzrostowi w sektorach podróży i hotelarstwa. Ruch lotniczy odnotował w ubiegłym roku ogromny wzrost o 37 proc., napędzany przez podróże międzynarodowe. Rezerwacje hotelowe również poszybowały w górę o 80 proc., a branża rejsów wycieczkowych odnotowała 50 proc. odbicie liczby pasażerów, przekraczając poziomy sprzed pandemii w 2019 roku.
Po trzech kolejnych latach imponującego wzrostu o 20 proc., branża turystyczna jest teraz gotowa do dalszych postępów, przekraczając swoje szczyty sprzed pandemii, starając się dogonić globalną gospodarkę, która w tym roku będzie o 25 proc. większa w porównaniu do 2019 roku.
Wśród najlepszych wyników w globalnym koszyku znalazły się Royal Caribbean, które wzrosły o 84 proc., a następnie Delta Airlines (54 proc.) i Carnival Cruises (43 proc.). Z kolei cena akcji American Airlines nie zmieniła się w ciągu ostatniego roku, podczas gdy Walt Disney odnotował niewielki wzrost o 4 proc.
W Europie, Melia Hotels wyróżniła się 31-procentowym wzrostem, a tuż za nią uplasowały się biura podróży EDreams (27 proc.) i Accor Hotels (24 proc.). Z drugiej strony, Lindblad Expeditions doświadczył znacznego spadku o -33 proc., podczas gdy grupa gier Evolution i technologia podróżnicza Amadeus odnotowały bardziej umiarkowane spadki, odpowiednio o -4 proc. i -2 proc.
Koszyki akcji plażowych (rezerwacje, rozrywka, linie lotnicze, rejsy i hotele) | |||
Globalny | YTD | Europejski | YTD |
Booking | 43% | Edreams | 27% |
Expedia | 21% | Booking | 43% |
Airbnb | 16% | Amadeus | -2% |
Walt Disney | 4% | Flutter Entertainment | 1% |
Live Nation | 25% | Evolution | -4% |
Las Vegas Sands | -26% | Fluidra | 39% |
Delta Air Lines | 54% | IAG | 17% |
Ryanair | 20% | Aena | 17% |
American Airlines | 0% | Ryanair | 20% |
Marriott | 33% | Melia Hotels | 31% |
Intercontinental Hotels | 42% | Accor Hotels | 24% |
Hilton | 40% | NH Hotels | 17% |
Carnival Cruises | 43% | Carnival Cruises | 43% |
Royal Caribbean | 84% | Tui | 3% |
Norwegian Cruise Lines | 15% | Lindblad Expeditions | -33% |
Łącznie: | 46% | Łącznie: | 24% |
Dotychczasowe wyniki nie są wyznacznikiem przyszłych rezultatów.
Branża podróży i turystyki konfunduje sceptyków ciesząc się „nową normalnością” silnego popytu i siły cenowej. Wolumeny odzyskały poziomy sprzed pandemii, ale na ten moment, pozostają w tyle za globalną gospodarką, która jest o jedną czwartą większa. Jednocześnie, ograniczona nowa zdolność produkcyjna utrzymuje wysoką siłę cenową – podsumowuje Ben Laidler.