Amerykańska Izba Handlowa powstała w czerwcu 1990 roku na spotkaniu w Ambasadzie USA w Warszawie. Akt powołania podpisali przedstawiciele 7 z 20 obecnych wówczas przedsiębiorstw amerykańskich. Instytucja kontynuuje tradycje Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej (1921-1939). Celem utworzenia tej apolitycznej organizacji non-profit była potrzeba wsparcia rozwoju polsko-amerykańskich stosunków gospodarczych, aktywne promowanie amerykańskich inwestycji w Polsce oraz działania na rzecz poprawy klimatu inwestycyjnego. 11 stycznia 1991 Izba została akredytowana jako członek stowarzyszony przy Izbie Handlowej Stanów Zjednoczonych (U.S. Chamber of Commerce) w Waszyngtonie.

Na początku 2020 roku aktywa posiadane przez amerykańskich inwestorów w Polsce wynosiły ponad 54 mld USD, czyli blisko 205 mld PLN. To efekt kontynuacji strategii opartej na inwestycjach i wzroście firm, które według szacunków AmCham w ciągu ostatnich trzech dekad przeznaczyły na inwestycje około 63 mld USD. Dzięki temu utrzymały ponad ćwierć miliona miejsc pracy, a pośrednio dużo więcej, poprzez łańcuchy wartości i łańcuchy dostaw – informuje Tony Housh Prezes Rady Dyrektorów AmCham

Czas pandemii COVID-19 przysłonił obchody 30-tej rocznicy działalności w Polsce Izba i należące do niej firmy nie świętują, za to podjęły liczne działania i akcje pomocowe. Nie sposób wymienić wszystkie z nich, oto kilka przykładów:

  • Grupa największych liderów rynku nieruchomości komercyjnych wspiera personel 11 szpitali i ośrodków medycznych w całej Polsce poprzez codzienne dostawy posiłków. Inicjatywa jest wyrazem wdzięczności deweloperów, inwestorów i właścicieli nieruchomości za ciężką pracę lekarzy, pielęgniarek, personelu pomocniczego i ratowników medycznych. CPI Property Group, Echo Investment, EPP, Ghelamco Poland, Globalworth, Griffin Real Estate, HB Reavis, Immofinanz, InvescoI Real Estate, Panattoni, Skanska i Vastint zorganizowały codzienne dostawy posiłków dla personelu szpitali i ośrodków medycznych walczących z pandemią. Każdego dnia  podmioty te otrzymują 970 zestawów. Przez następne dwa miesiące firmy z branży nieruchomości zapewnią ponad 40 000 posiłków,
  • Coca-Cola postanowiła zawiesić wszystkie reklamy komercyjne. Jej wspólny, wraz z partnerami w zakresie butelkowania napojów i Fundacją Coca-Coli, łączny budżet pomocowy wynosi obecnie ponad 120 mln USD.,
  • Postanowiono aby wesprzeć pomocą finansową społeczności dotknięte COVID-19. Smithfield Polska wraz z Animex Polska i Agri Plus, produkują 3000 masek ochronnych dziennie we własnej fabryce piór w Krakowie. Wszystko na potrzeby szpitali i pracowników własnych zakładów. Ponadto firmy przekazały 1,5 mln PLN na polskie szpitale walczące z koronawirusem i  750 000 sztuk sprzętu medycznego.
  • Ponad 4 mln PLN zostało zebranych podczas koncertu TVN /Discovery / Fundacja TVN – „Koncert dla bohaterów”. Zebrane pieniądze będą przeznaczone na zakup sprzętu ochrony osobistej dla personelu medycznego.
  • Żabka Polska przekazała 500 000 masek ochronnych personelowi medycznemu.
  • Hotel Marriott Warsaw and Courtyard by Marriott Warsaw Airport zapewnia pokoje dla personelu medycznego walczącego z koronawirusem.
  • Pfizer Polska postanowił wydać 1 mln PLN na walkę z COVID-19. Pomoc skierowana jest do personelu medycznego, który jest na pierwszej linii walki z wirusem.
  • InterContinental Warsaw wsparł akcję dostarczenia produktów czyszczących i higienicznych dla pracowników Centralnego Szpitalu Klinicznego MSWiA w Warszawie.
  • Lockheed Martin przekazał 100 tys. USD na wsparcie personelu medycznego, przekazując karetkę pogotowia, sprzęt medyczny i środki ochrony indywidualnej szpitalom.
  • Eksperci i prawnicy PwC Polska zapewniają bezpłatne porady dla przedsiębiorców, dotyczące ich praw i obowiązków związanych z zagrożeniem spowodowanym przez COVID-19. Firma przekazała 300 tys. PLN na rzecz szpitali w Krakowie i Warszawie – na zakup inteligentnego respiratora i osobistego wyposażenia ochronnego. Ponadto PwC Polska dostarczyła 20 tys. masek chirurgicznych i 1000 posiłków dla lekarzy. Firma przekazała także 100 używanych laptopów na wsparcie placówek opiekuńczych.
  • Amazon Polska przeznaczył 4,5 mln PLN (1 mln EUR) na pomoc w walce z pandemią, przekazał także 100 tys. masek chirurgicznych, które zostały rozdystrybuowane w różnych regionach kraju.
  • Philips Polska przekazał Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy 25 przenośnych zestawów ultrasonografów o wartości ponad 1 mln PLN Cel to wyposażenie dedykowanych szpitali.
  • Goodyear Polska uruchomił inicjatywę wsparcia pierwszej linii personelu medycznego i paramedycznego w bezpłatnej wymianie opon. Wszystkim tym firmom należy się ogromna wdzięczność.

Obecnie Amerykańska Izba Handlowa w Polsce (AmCham) to największa międzynarodowa organizacja biznesowa w kraju, reprezentująca interesy ponad 350 firm z różnych sektorów.