Biznesowa dynastia kawowo-herbacianego imperium MOKATE

    dr Adam Mokrysz, CEO Grupy MOKATE
    dr Adam Mokrysz, CEO Grupy MOKATE

    Aż 70% Polaków deklaruje, że regularnie pije kawę, a co druga badana osoba nie wyobraża sobie poranka bez małej czarnej – tak wynika z badań Food Research Institute. Zamiłowanie do kawy przekłada się na coraz bardziej świadome wybory konsumenckie Polaków, którzy chętnie eksperymentują z nowymi odmianami czy sposobami parzenia kawy. W sklepach znajdziemy wiele rodzajów i odmian kaw. Część z nich produkowana jest przez globalne koncerny, jednak na półkach znajdziemy także produkty polskich firm. Jedną z nich jest rodzinna firma MOKATE.

    Większość konsumentów kojarzy markę ze słynnym cappuccino, które niemal 30 lat temu było w szarej rzeczywistości czymś wyjątkowych. Od tego czasu wiele się zmieniło, a MOKATE rozwija się pozostając w pełni polską, rodzinną firmą. Wkrótce miną cztery lata, odkąd stery w jednej z najprężniej działających, polskich firm rodzinnych na rynku spożywczym w Polsce przejęło kolejne pokolenie. U progu lat 90. MOKATE dało Polakom smak cappuccino, które było wówczas nieznanym produktem. Dziś o kawowo – herbaciane imperium i ciągłość rodzinnej firmy dba dr Adam Mokrysz, CEO Grupy MOKATE, który z powodzeniem rozwija ofertę firmy i międzynarodową świadomość polskich marek w ponad 70 krajach na świecie.

    To już czwarte pokolenie w istniejącej od 1927 rodzinnej firmie Mokryszów. Udana sukcesja to powód do dumy, dowód na silne podstawy oraz ogromna odpowiedzialność sukcesora wobec pracy poprzedników. Proces efektywnej sukcesji w MOKATE zaowocował z jednej strony nowym spojrzeniem na rozwój firmy i międzynarodową ekspansją, z drugiej kontynuacją wartości rodzinnych i szacunku do pracy poprzednich pokoleń. Takie właśnie jest MOKATE z dr Adamem Mokryszem na czele – nierozerwalnie łączy tradycję z nowoczesnością, firmę z rodziną, pasję z pracą.

    Rodzinne tradycje to nie tylko firma i zamiłowanie do jej rozwoju. W rodzinie Mokryszów to również szachy. Pozornie szachy z biznesem wydają się mieć niewiele wspólnego, ale Adam Mokrysz grający w szachy od 5 roku życia przekonuje, że jest inaczej planując w biznesie, jak na szachownicy, zawsze kilka ruchów do przodu.

    Strategia rozwoju firmy Adama Mokrysza to…?

    To droga ewolucji i konsekwentnego budowania wartości firmy, by zwiększać skalę biznesu, ale jednocześnie utrzymać wszystkie najważniejsze wartości firmy. Zdaję sobie sprawę, że zarządzanie Grupą Mokate, to także ogromna odpowiedzialność – za jej przyszłość, za rozwój, za bezpieczeństwo ludzi, którzy tworzą ją z nami. Zawsze powtarzałem, że to właśnie wspaniali ludzie są naszą największą wartością i kapitałem.

    Jakie były Pana początki w firmie?

    W rodzinie Mokryszów od najwcześniejszych lat przejmuje się na początku proste zadania, stopniowo ucząc się trudniejszych i doskonaląc swoje umiejętności. Kierując się tą zasadą oraz chęcią, by jak najlepiej poznać rodzinny biznes, pracę w Mokate rozpoczynałem jako szeregowy pracownik na stanowisku referenta w dziale finansowym. Później stopniowo obejmowałem coraz istotniejsze stanowiska w działach marketingowym i eksportowym. Dlatego dziś świetnie zdaję sobie sprawę z kierunku, w jakim chcę dziś prowadzić i rozwijać naszą firmę. Kluczem do rozwoju jest ekspansja zagraniczna, którą zajmuję się od lat, a która pozwala nam na zdobywanie kolejnych szczytów i celów biznesowych.

    No właśnie, eksport jest dla Mokate bardzo ważny. W 2017 roku stanowił 60 proc. waszej sprzedaży. Ile wynosi teraz?

    Z każdym rokiem ten udział zwiększa się. Należy jednak zauważyć, że równolegle stawiamy na mocny rozwój sprzedaży i naszych marek na rynku krajowym. Dywersyfikacja kanałów i kierunków handlowych pozwala nam na stabilny i bezpieczny rozwój.

    Waszą siłą są też Wasze marki. Bo Mokate to jedna z niewielu polskich firm spożywczych, której markowe produkty znajdują się w czołówce najlepiej sprzedających się w niemal każdej kategorii w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Wiele polskich firm spożywczych, które tak jak Mokate powstały na początku lat 90-tych, skupiało się wówczas bardziej na produkcji, niż na brandzie. W Mokate było inaczej – wiedzieliśmy i rozumieliśmy, że rynek i jego potrzeby szybko się zmieniają. Potrafiliśmy przewidywać. I dzięki temu podejściu dziś nasze portfolio budują silne i znane marki zarówno w Polsce, jak i w Europie. Proszę zwrócić uwagę, że obecnie walkę o klienta w ogromnej mierze wygrywają „firmy marketingowe”, które rozumieją potrzeby konsumentów, mają swoją markę i potrafią się zareklamować. Oczywiście te czynniki muszą iść w parze z wysoką jakością produktów i doskonałą wiedzą na temat rynku, na którym one funkcjonują.

    Budowa marki to tytaniczna praca?

    Tak, ale uważam, że najtrudniejsza jest nie tylko jej budowa, ale także kolejne kroki, czyli utrzymanie i dalsze rozwijanie brandu. Jako rodzina mówimy, że marki to nasze dzieci. A firma jest warta tyle, ile warte są jej marki.

    Rozwinięty eksport to gwarancja sukcesu?

    Liczą się markowe produkty – smaczne, ciekawe, innowacyjne, wysokiej jakości. Ale jednocześnie perfekcyjnie dopasowane do oczekiwań konsumentów w danym kraju. W Mokate od lat rozwijamy eksport w oparciu o lokalny personel, ponieważ nikt tak dobrze nie zna smaków i zwyczajów konsumentów, jak ich krajan. Takie podejście do biznesu sprawia, że nasze produkty znajdują uznanie w oczach milionów ludzi na całym świecie. Bo mówimy tu o grupie ok. 70 państw, w których z powodzeniem sprzedajemy produkty pod markami LOYD, czy Mokate.

    Czy istnieje recepta na zdobycie zagranicznego rynku?

    Nie ma jednej reguły i recepty. Może to być rozwój poprzez dystrybucję i właściwego partnera zainteresowanego wspólnym budowaniem biznesu. Innym razem drogą do rozwoju jest akwizycja lub założenie przedstawicielstwa w kraju, w którym budujemy sprzedaż. Kluczem – tak jak wspomniałem – jest rozwój międzynarodowy w oparciu o lokalne struktury.

    Co jeszcze jest ważne w utrzymaniu pozycji międzynarodowej firmy?

    Trzeba być cierpliwym, konsekwentnym i systematycznym. Utrzymywanie silnej pozycji międzynarodowej, to inwestowanie w rynek, markę, świadomość konsumenta. Elastyczność i ciągła analiza rynków, na których już sprzedajemy oraz tych, na które chcemy wejść – jest bardzo istotna. Pozwala na minimalizowanie ryzyka związanego z nietrafionymi decyzjami biznesowymi, a także na skuteczny i dynamiczny rozwój na danym rynku. Sam eksport absolutnie nie gwarantuje sukcesu, a jest jedynie jedną z dróg rozwoju. Trzeba wiedzieć, jak tą drogą podążać.

    Wróćmy jeszcze do Pana. Jak radzi sobie Pan z połączeniem chęci wdrażania własnych pomysłów i prowadzenia firmy po swojemu, z dotychczasowym dorobkiem Pana rodziców?

    Korzystam z ogromnej mądrości i przedsiębiorczości moich przodków. W rodzinie Mokryszów od zawsze funkcjonował gen przedsiębiorczości. Definiuje on nasz tok myślenia, który przekłada się na sposób działania i powoduje, że dalej, jako kolejne pokolenie, jestem głodny sukcesu. Jedna z moich zasad, którymi kieruję się w życiu, mówi: Bądź PHD, ale nie po doktoracie. Czyli bądź poor, hungry, determined – zawsze głodny sukcesu, niezależnie od tego, co robisz. Miej i utrzymuj energię osoby, która dopiero zaczyna budować biznes. Dlatego chcę podejmować wiele działań i inicjatyw, które doprowadzą Mokate na kolejny szczebel rozwoju. Bardzo szanuję tradycję i to, co zostało stworzone. Czerpię z tego najlepsze wzorce. Z drugiej strony chcę stale dopasowywać firmę do dzisiejszych czasów – a te zmieniają się w zawrotnym tempie.

    Które wzorce uważa Pan za najważniejsze? Za najbardziej wartościowe?

    Firmę budujemy w oparciu o takie wartości, jak wysoka etyka, poszanowanie partnera, gra fair play w biznesie czy szacunek do drugiego człowieka. Te wartości wynosi się z rodzinnego domu. Od lat w Mokate pielęgnujemy je i dbamy, by stale były obecne w naszej pracy. Wokół nich z powodzeniem budujemy naszą firmę.

    Zarówno Pan, jak i Mokate jesteście laureatami wielu nagród i wyróżnień. Co one znaczą dla firmy, dla rodziny?

    To docenienie naszej firmy i jej osiągnięć. To ukłon w stronę całej historii Mokate i tego, co tworzymy jako rodzina w regionie i na świecie. Firmę tworzą ludzie. Pracownicy to nasi ambasadorzy, z którymi rozwijamy firmę na co dzień. Oni najlepiej świadczą o tym, że firma Mokate jest godna uznania i zaufania. I że warto podejmować z nią współpracę jako pracownik, kontrahent, partner biznesowy, czy dostawca. To, że udaje nam się ściągać do Mokate ludzi z talentem i inicjatywą, którzy pracują z nami wiele lat, to jedna z miar naszego sukcesu.

    Rynek, na którym działacie zmienił się względem tego, na którym zaczynali Pana rodzice?

    Tak, zdecydowanie się zmienił. Jego dynamika jest dziś znacznie większa niż 30 lat temu.

    Zmienił się też sam klient.

    Dziś jest on bardzo otwarty na nowości i innowacje. Przykłada dużą wagę do składu produktów, do ich jakości. To konsument bardzo świadomy z jasno sprecyzowanymi oczekiwaniami wobec produktów, które kupuje. Działamy na rynku napojów gorących – kawy i herbaty. To bardzo konkurencyjny rynek, na którym działają najsilniejsze marki świata od wielu lat. Mimo to od 30 lat z powodzeniem rozwijamy markę Mokate oraz kolejne brandy, które z czasem uzupełniały nasze portfolio. I w efekcie dziś jesteśmy jednym z największych producentów kawy i herbaty w tej części świata.

    I nadal potraficie utrzymywać przewagi konkurencyjne?

    Oczywiście, ale to złożony i wielopłaszczyznowy proces.

    Na który składa się…

    Wiele czynników. Przede wszystkim jednak słuchamy naszych konsumentów. Stale dbamy o to, by byli zadowoleni, bo to od nich zależy dalsze powodzenie firmy. Nieraz wyprzedzamy ich potrzeby i oczekiwania. Jesteśmy więc proaktywni, a nie reaktywni – to bardzo istotne. Podejmujemy bardzo dużo działań angażujących i aktywujących klientów takich jak konkursy, promocje konsumenckie, działania reklamowe, trademarketingowe czy wizerunkowe.

    Musicie być atrakcyjni dla klienta.

    I tacy jesteśmy. Dzięki temu będzie zauważał, doceniał i wybierał nasz produkt. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że z powodzeniem od lat udaje nam utrzymywać, a wielokrotnie i zwiększać przewagi konkurencyjne produktów Grupy Mokate.

    A co z samym produktem? Jakie on ma znaczenie w tej układance?

    Kawa i herbata, tak jak chociażby pieczywo, należą do tzw. podstawowego koszyka zakupowego Polaków. Dlatego bardzo ważne są detale. Od lat uważnie patrzymy na to, jak zmieniają się preferencje smakowe konsumentów. Wiemy, jaką kawę i herbatę chcą pić, co ma decydujący wpływ na ich proces zakupowy. Ta wiedza jest absolutnie kluczowa i wymaga od nas dużych inwestycji w badania rynku. Mając tę wiedzę i umiejętność jej analizy i wykorzystania w praktyce, można liczyć na odniesienie sukcesu sprzedażowego. Fakt, że klienci kupują nasze produkty, jest tego najlepszym dowodem i wyrazem uznania dla działań, które podejmujemy. Marzenia tworzą rzeczywistość i lubią się spełniać. Wystarczy tylko, że będziemy tego chcieli i konsekwentnie do tego dążyli.