Diesel w odwrocie. Hybrydy sprzyjają elektryfikacji

0
leasing-na-samochod

Rok 2019 był kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży samochodów na europejskim rynku, wynika z raportu firmy analitycznej JATO Dynamics. Europie udało się utrzymać dobre tempo mimo spadków na dwóch największych rynkach motoryzacyjnych świata – w Chinach i USA. Zanotowano również rekordową sprzedaż SUV-ów i samochodów zelektryfikowanych. Ale eksperci studzą emocje.

Kolejny rok wzrostów

W 2019 roku w Europie zarejestrowano 15 757 412 samochodów osobowych, o 1,1% więcej niż rok wcześniej – podają eksperci firmy analitycznej JATO Dynamics. To najwyższy wynik w ciągu ostatnich 12 lat. Taki rezultat wyróżnia się na tle dwóch największych rynków motoryzacyjnych świata, które zanotowały w 2019 roku wyraźne straty. W Chinach sprzedaż samochodów spadła o 8%, a w Stanach Zjednoczonych zmniejszyła się o 2%.

Europejskim liderem są Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowano w 2019 roku 3,611 mln aut. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z wynikiem 2,312 mln egzemplarzy, a kolejna jest Francja, z której salonów wyjechały 2,202 mln samochodów. W pierwszej piątce zmieściły się również kolejno Włochy i Hiszpania.

Polska goni czołówkę

Wysoką, szóstą pozycję zajęła Polska. W ubiegłym roku nad Wisłą zarejestrowano 556 000 nowych aut. To wzrost o 4,4% względem 2018 roku i historyczny rekord.

Taki wynik pozwolił nam wyprzedzić takie kraje jak Belgia, Holandia, Szwecja czy Austria.

Eksperci JATO podkreślają jednak, że za wzrost europejskiego rynku motoryzacyjnego odpowiada w dużej mierze wysoka sprzedaż w grudniu, wynikająca z obaw przed bardziej restrykcyjnymi normami emisji oraz wyższymi cenami samochodów w 2020 roku. Potwierdzeniem tego są rejestracje samochodów od stycznia do listopada 2019 roku, które w rzeczywistości były o 0,4% niższe niż w tym samym okresie rok wcześniej.

car_regs__by_fuel_typeDiesel w odwrocie, napędy elektryczne w natarciu

W ubiegłym roku Europejczycy wybierali głównie samochody napędzane silnikami benzynowymi – 59% zarejestrowanych aut wyposażono w napęd tego typu. Niemal dwukrotnie mniejszy udział w rynku zanotowały pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi – 31%. Warto dodać, że jeszcze w 2011 roku diesle mogliśmy znaleźć pod maskami 55% aut sprzedawanych w Europie.

Czytaj również:  Tarcza antykryzysowa. Nie zaimponuje Europie, która nie cofnie się nawet przed nacjonalizacją

Samochody zelektryfikowane stanowiły natomiast 8% europejskiego rynku. Łączna sprzedaż samochodów napędzanych przynajmniej po części z użyciem energii elektrycznej wyniosła 1,28 mln sztuk. To o 35% egzemplarzy więcej, niż w 2018 roku. Eksperci JATO podkreślają, że Europa urasta dzięki temu do miana najważniejszego rynku dla samochodów zelektryfikowanych zaraz po Japonii.top_selling_evs_europe_2019___jato

Toyota liderem elektryfikacji

Europejskiemu rynkowi samochodów zelektryfikowanych nadal przewodzą hybrydy, które w 2019 roku stanowiły 56% tego segmentu. A liderem wśród producentów hybryd jest niezmiennie Toyota, która wraz z bliźniaczym Lexusem dostarczyła aż 70% aut tego rodzaju.

Najpopularniejszym modelem zelektryfikowanym w Europie jest nowa Toyota Corolla, która wraz ze znikającym z rynku Aurisem zanotowała sprzedaż w wysokości 124 453 egzemplarzy, a więc wzrost o 44%. Kolejne miejsca również zajęły samochody hybrydowe Toyoty – crossover C-HR oraz miejski hatchback Yaris. W najlepszej dziesiątce znalazła się również Toyota RAV4. Eksperci JATO podkreślają ponadto, że tylko Toyota i Tesla są producentami, których sprzedaż składa się w ponad połowie z aut zelektryfikowanych.

W 2019 to właśnie Tesla była producentem najpopularniejszego samochodu z napędem wyłącznie elektrycznym w Europie. Taki tytuł należy do Modelu 3, którego rejestracje wyniosły 94 495 egzemplarzy. Auta z napędem wyłącznie elektrycznym stanowiły w ubiegłym roku 28% rynku samochodów zelektryfikowanych na Starym Kontynencie. A hybrydy plug-in zajęły pozostałe 16%.

Rekordowa popularność SUV-ów

Na uwagę zasługuje również nieustannie rosnąca sprzedaż SUV-ów. Samochody z tym nadwoziem stanowiły ponad 38% aut kupionych przez Europejczyków w ubiegłym roku. Co więcej, po raz pierwszy liczba SUV-ów zarejestrowanych w Europie przekroczyła próg 6 mln – wyniosła 6 030 481 egzemplarzy.

SUV jest oczywiście najchętniej wybieranym rodzajem nadwozia na Starym Kontynencie. Drugie w kolejności są samochody subkomapaktowe (19%), a dalej kompakty (17%) oraz auta miejskie (7,5%). Warto dodać, że ponad połowę – 58% – samochodów w Europie zarejestrowano w 2019 roku na firmy. A to oznacza wzrost ich liczby o 4%.