E-commerce w Europie: stan obecny, trendy i szanse

ecommerce ebuy

Latem 2017 r. zespół ShopAlike zapytał 100 ze swoich sklepów partnerskich z 13 europejskich państw o ich zdanie na temat obecnego stanu rynku e-commerce w swoim kraju, jego główne trendy i szanse rozwoju.  Przyjrzyjmy się wynikom badania.

 

Zadowoleni i optymistyczni Europejczycy

Większość analizowanych sklepów jest  umiarkowanie zadowolona  (56%) lub zadowolona (31%) z aktualnego stanu rynku e-commerce w swoim kraju. Ankietowani zdecydowanie optymistycznie oceniają dalszy rozwój swojego rynku online: optymistycznie (52%) i bardzo optymistycznie (19%). Ciekawostką jest, że żadna z podanych odpowiedzi nie wskazała na stanowczo pesymistyczną wizję e-commerce, a tylko 3% respondentów zaznaczyło „raczej pesymistycznie”.badanie-shopalike-grafika-1

Bariery rynkowe

Największe trudności w prowadzeniu sklepu e-commerce sprawia obecność dużych, międzynarodowych graczy oraz aspekty prawno-podatkowe.badanie-shopalike-grafika-2

Jeśli chodzi o bariery dla konsumentów, respondenci wspomnieli o „”bezpieczeństwie płatności”, „„braku fizycznego kontaktu z produktem” jako o najbardziej istotnych.badanie-shopalike-grafika-3

Komunikacja z millenialsami

Większość sklepów online stara się dotrzeć do pokolenia milenijnego, które jest dla nich znaczącą grupą docelową. Według badania sklepy wykorzystują do tego celu zróżnicowane narzędzia i kanały marketingowe – 86% wskazało na rozbudowaną obecność w social mediach, za którą znalazły się marketing treści, dedykowane kampanie displayowe oraz współpraca z influencerami. Tylko 37% sklepów posiada własną aplikację. Jeśli chodzi o użycie social mediów, króluje Facebook – 90% sklepów deklaruje jego użycie, Instagram (76%) i Twitter (41%).

Trendy

Można by rzec, że technologia rozwija się z prędkością światła. Według analizy ShopAlike nie stwarza to jednak większych problemów dla partnerskich sklepów tej platformy  – 83% ankietowanych uważa, że ich rynek e-commerce podąża za aktualnymi trendami. Partnerzy wykazują się także własną innowacyjnością, 70% z nich wprowadziła lub planuje wdrożenie nowoczesnych metod płatności,  65% wykorzystuje big data, 64% korzysta z innowacyjnych opcji dostawy i 37% używa chatbotów.

O badaniu

Podczas gdy większość sklepów pochodziła z branży modowo-obuwniczo-tekstylnej (58%), oraz wnętrzarskiej (26%), w badaniu wzięli udział także przedstawiciele innych branż (kosmetyki, zdrowie i uroda; biżuteria; zabawki; czy sport i outdoor). Próba była zróżnicowana także pod względem wielkości sklepów (45% z nich posiada w ofercie między 1001 i 10000 produktów, 33%- ponad 10000, a 20% od 1 do 1000).