Wybór odpowiedniego systemu, który wspomoże procesy sprzedażowo-marketingowe w firmie to połowa sukcesu. Na jakiej podstawie podjąć decyzję, by jej nie żałować? Gdzie szukać gotowych rozwiązań?
Czym jest CRM, a czym system do marketingu?
Systemy wspomagające pracę przedsiębiorstwa można wdrożyć tak naprawdę do każdego z obszarów. By jednak od czegoś zacząć, dobrze jest się skupić na tym, co w każdym biznesie liczy się przede wszystkim – sprzedaży i ściśle powiązanego z nią marketingu.
Dynamiczny rozwój technologii pozwala w tych dwóch obszarach w doskonały sposób optymalizować pracę – zarówno pod kątem kosztów, jak i czasu – oraz osiągać niezwykle zadowalające efekty. Mowa o systemach wspomagających pracę działów sprzedaży i marketingu, które znajdują się w niemal każdej firmie.
W sprzedaży kluczową rolę odgrywa system CRM, czyli narzędzie informatyczne, działające w oparciu o procedury istotne z punktu zarządzania relacjami z klientami. Pozwala on w pewnej części zautomatyzować pracę działu sprzedaży (ale nie tylko – również działu marketingu, biura obsługi klienta czy zarządu). Zbiera bowiem w jednym miejscu wszystkie dane na temat klientów, podejmowanych przez nich decyzji zakupowych, preferencji, potencjału sprzedażowego, historii współpracy itd. Pod względem ilości informacji, CRM to prawdziwa kopalnia wiedzy.
Systemy marketingowe to z kolei narzędzia informatyczne, które zaprojektowano po to, by optymalizować pracę działów marketingu. Mogą obejmować całość obszarów za które odpowiada zespół marketingowy i automatyzować wiele z obowiązków (mowa o systemach marketing automation) lub odpowiadać za wspomaganie działania konkretnego obszaru – np. systemy do e-mail marketingu, systemy do landing pages.
Co ciekawe, systemy CRM i systemy marketingowe mogą być połączone w jedno narzędzie, które pozwoli pracować w tym samym czasie całej firmie, korzystając z jednakowych baz danych. Dzięki temu wszystkie procesy w przedsiębiorstwie będą silnie zintegrowane i szansa na osiągnięcie efektu synergii znacząco wzrośnie.
Na jakiej podstawie wybrać system CRM lub system marketingowy?
Zarówno, jeśli chodzi o systemy CRM, jak i systemy marketingowe, przed podjęciem decyzji osoby odpowiedzialne za dokonanie wyboru – w porozumieniu z kluczowymi osobami, które będą miały pracować na danym narzędziu – powinny odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań:
- W jakim celu system będzie używany?
- Jakie korzyści przyniesie system?
- Ile osób będzie korzystało z systemu?
- Jakie funkcje są potrzebne w systemie?
- Jaki jest budżet na system?
- Jak długo będzie trwało wdrożenie systemu?
- Czy i w jakim zakresie konieczne będzie zaangażowanie osób z wnętrza przedsiębiorstwa do wdrożenia systemu?
- Jak bardzo skomplikowany jest system i ile – mniej więcej czasu – zajmuje nauczenie się go w podstawowym zakresie?
- Czy działanie pozostałych systemy, z których korzysta firma, nie będzie kolidowało w żaden sposób z nowym systemem?
Udzielenie uczciwych odpowiedzi to dopiero początek w drodze do podjęcia ostatecznej decyzji. Następnie dobrze jest się skontaktować z przedstawicielami firm oferującymi konkretne rozwiązania, dopytać o interesujące szczegóły i poprosić o dostęp do konta testowego. Przetestowanie oprogramowania pozwoli wyczuć, czy jest ono intuicyjne i czy dobrze będzie się na nim pracowało.
Gdzie szukać sprawdzonych rozwiązań?
Zarówno systemy CRM, jak i systemy marketingowe sprzedawane są przez firmy działające mocno w internecie. Dlatego informacji na ich temat i ofert warto również szukać w sieci. Wybór rozwiązań wspierających procesy sprzedażowe i marketingowe jest obecnie naprawdę szeroki. By nie pogubić się w tym wszystkim, dobrze jest skorzystać z profesjonalnego serwisu https://programy.do, który pomaga w wyborze systemów CRM, platform marketing automation, systemów e-mail marketingowych oraz rozwiązań do tworzenia landing pages.