Kupujący i oszuści kochają Black Friday oraz Cyber Monday

    black friday
    • Sprzedaż podczas międzynarodowych świąt zakupowych rośnie nawet dziesięciokrotnie[1], a co czwarty Polak poluje na okazje już tylko online[2].
    • Równocześnie, liczba oszustw rośnie wówczas nawet o 18 procent[3] – dlatego tym ważniejszy jest wybór sprawdzonej metody płatności.

    Popularność Black Friday (Czarnego Piątku) i Cyber Monday (Cyber Poniedziałku) w Europie wciąż rośnie – już 95 proc. badanych Polaków wie o istnieniu takiego dnia. Dla jednej trzeciej konsumentów z Generacji Z (18 – 24 lat) i pokolenia millennialsów (25 – 40 lat) zakupy w tym czasie to już tradycja[4]. Przekłada się to bezpośrednio na wartość koszyka – klienci potrafią w tym czasie wydać w sklepach online nawet o 360 proc. więcej niż w jakikolwiek inny dzień roku[5].

    Tym razem Czarny Piątek przypada na 29 listopada, a Cyber Poniedziałek – 2 grudnia. Zakupowe szaleństwo trwa jednak dłużej niż jeden dzień, co widać na przykładzie Black Friday – zwiększone zainteresowanie klientów wyprzedażami zaczyna się już w środę, szczyt osiąga w piątek, by dopiero w sobotę spaść do poziomu z wtorku[6].

    Promocja dźwignią handlu

    W Polsce w trakcie promocyjnych dni sklepy obniżają ceny towarów średnio o 50 procent[7]. Nic więc dziwnego, że mimo gorącego okresu przedświątecznego, połowa Polaków wstrzymuje się z zakupami czekając na te właśnie wyprzedaże[8] – w zeszłym roku chciało z nich skorzystać aż 73 proc. polskich konsumentów[9].

    Również w tym roku Polacy planują intensywne zakupy – średnio po cztery rzeczy na osobę o łącznej wartości 663 zł. Co ciekawe, więcej chcą wydać mężczyźni (przeciętnie 877 zł) niż kobiety (476 zł)[10]. Co czwarty polski konsument na okazje poluje tylko w Internecie, a dwie trzecie zarówno w sieci, jak i sklepach stacjonarnych. W efekcie to kluczowy okres dla handlu online – sprzedaż rośnie wówczas nawet dziesięciokrotnie[11].

     

    Podczas wyprzedaży korzystamy przede wszystkim z promocji w sklepach odzieżowych i obuwniczych. Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy, a na trzecim – sprzęty elektroniczne. Chętnie kupujemy też urządzenia do kuchni i produkty AGD[12]. To podobne kategorie do tych popularnych na co dzień – zauważa Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Oszuści też kochają listopadowe promocje

    Wraz ze wzrostem popularności Black Friday i Cyber Monday, rośnie zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Przełom listopada i grudnia to czas, w którym odnotowuje się aż o 18 procent więcej prób oszustw niż w innych okresach roku[13].

    Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej
    Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej

    – To właśnie w trakcie wyprzedaży czujność jest szczególnie istotna – gdy robimy zakupy w biegu, na gorąco i chcemy jak najszybciej upolować okazje. Dlatego tak ważne jest korzystanie z metody płatności, która zagwarantuje, że gdyby coś poszło nie tak, otrzymamy pomoc – podkreśla Marcin Glogowski z PayPal. – Taką potrzebę widać szczególnie w przypadku zakupów robionych na urządzeniach mobilnych. Według badania PayPal i Ipsos już trzy czwarte konsumentów na całym świecie kupuje mobilnie, ale ponad połowa ma obawy dotyczące bezpieczeństwa takich transakcji.

    Według analiz, 1,36 proc. wszystkich transakcji przeprowadzonych podczas Black Friday i 1 proc. transakcji w trakcie Cyber Monday może być próbą oszustwa. Zakładając, że przeciętna wartość jednej przeprocesowanej płatności w tym czasie na świecie wynosi 243 USD (ok. 950 PLN)[14], straty sprzedających i kupujących na całym świecie mogą iść w tysiące dolarów.

    [1] Black-Friday.Global, Black Friday: tendencje ostatnich lat

    [2] Black-Friday.Global, Black Friday: tendencje ostatnich lat

    [3] Help Net Security, Online shopping fraud to surge during Black Friday and Cyber Monday

    [4] Interaktywnie.com, Black Friday. Kim są i czego szukają osoby polujące na wyprzedaże?

    [5] Clearhouse

    6 Black-Friday.Global, Black Friday: tendencje ostatnich lat

    [7] Black-Friday.Global, Black Friday: tendencje ostatnich lat

    [8] KPMG, Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków

    [9] PayPal x Censuswide, Holiday Survey 2018

    [10] Picodi, Black Friday 2019 według Polaków

    [11] Black-Friday.Global, Black Friday: tendencje ostatnich lat

    [12] Black-Friday.Global, Black Friday: tendencje ostatnich lat

    [13] Help Net Security, Online shopping fraud to surge during Black Friday and Cyber Monday

    [14] ACI Worldwide