Marketing precyzyjny – czyli, jak dobrze znasz swojego klienta?

0
Mariusz Maksymiuk
Mariusz Maksymiuk, CEO agencji interaktywnej Adexon 360

Bycie precyzyjnym to cecha pożądana zarówno w relacjach biznesowych, jak i prywatnych. Coraz częściej mówimy o niej również w kontekście marketingu. Jakie korzyści dla naszej marki niesie spersonalizowany przekaz i równie trafny dobór kanału komunikacji? Czym dokładnie jest, znany już dobrze za oceanem – marketing precyzyjny?

Istota precyzji w marketingu

Według książkowej definicji Sandry Zoratti i Lee Gallagher, marketing precyzyjny koncentruje się na specyficznej, szczególnie znaczącej dla nas grupie. Ma na celu wzbudzenie lojalności oraz pobudzenie zachowań zakupowych. To innowacyjna strategia, w której marketerzy analizują konkretne potrzeby, interesy oraz zachowania poszczególnych segmentów użytkowników. Wówczas następuje tworzenie dedykowanej reklamy w oparciu o pozyskane z analizy dane.

Zrozum kto, co i gdzie

Marketing precyzyjny sprawdza się szczególnie w przypadku unikalnych produktów, dedykowanych wąskiej grupie odbiorców. Taki produkt już na wstępie zawęża grupę celową, co usprawnia relacje na linii klient- dostawca, a komunikacja marketingowa staje się skuteczna i przede wszystkim efektywna.

Szybki rozwój technologii sprawił, że do dyspozycji marketerów oddany jest pełen wachlarz różnorodnych narzędzi, a co za tym idzie zwiększają się też możliwości precyzyjnego doboru mediów. Czasy koncentracji na jednym wiodącym nośniku minęły. Marketing precyzyjny zachęca do szukania kilku platform komunikacji z odbiorcą i wyboru najlepszej z nich.

Różne badania wykazują, że już ponad 50% ludzi na świecie korzysta z urządzeń mobilnych – warto więc, poza tradycyjnymi mediami, włączyć również w nasze kampanie kanał mobile. To on właśnie stanowił podstawę działań dla jednego z topowych klientów Adexon 360 z branży motoryzacyjnej. Działania dotyczyły samochodu dopasowanego do potrzeb myśliwych – produkt był więc unikalny, niszowy. Na potrzeby kampanii stworzone zostały kreacje, które wyświetlały się użytkownikom konkretnych aplikacji oraz w pobliżu sklepów z akcesoriami myśliwskimi. Przekaz był czytelny i zawierał bardzo konkretne dla danej grupy celowej informacje. Dzięki wykorzystaniu geotargetowania, mogliśmy bardzo precyzyjnie skierować przekaz do odbiorców. Po kliknięciu w reklamę, klient mógł umówić się na jazdę próbną nowym autem lub pobrać dedykowany pod jego potrzeby cennik. Wszystko więc, począwszy od doboru kanału kontaktu, mediów, kreacji – po sam przekaz – było niemal skrojone na miarę grupy celowej. Tylko dzięki temu udało się osiągnąć wysoki poziom konwersji.

Czytaj również:  Znamy wszystkich prelegentów na targach Outsourcing Expo

Analizuj i mierz swoje działania

Marketing precyzyjny to nic innego, jak wejście w skórę swojego klienta i poznanie jego oczekiwać względem produktu i marki. Tylko szczegółowa analiza grupy przyczyni się do sukcesu kampanii. Istotą precyzyjnej analizy jest przeprowadzenie odbiorcy komunikatu przez kilka najważniejszych kroków. Począwszy od selekcji mediów, doboru kreacji, przekazu a skończywszy na przedstawieniu produktu.