Nastroje polskich pracowników i pracodawców w czasie epidemii

komputer praca home office

Pracodawcy przyznają, że COVID-19 jest zagrożeniem dla zdecydowanej większości prowadzonych przez nich biznesów, jednak 18% widzi w nim szansę na rozwój swojej firmy. Epidemia rozwiała obawy o efektywność pracy zdalnej, a kryzys wpłynął pozytywnie na motywację pracowników. Ale i w tej grupie nie brakuje niepokojów. Czego dokładnie dotyczą – o tym m.in. mówią wyniki badania agencji Insight Lab z Grupy Komunikacja+.

Ekonomiści przewidują, iż recesja gospodarcza może dorównać tej z 1990 roku i być największą w ciągu ostatnich 30 lat. Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Konfederacja Lewiatan szacują straty gospodarcze sięgające 79,3 mld zł (okres 16.03 – 20.04.2020). Duża dynamika zmian i brak jednoznacznych analiz związanych z rozwojem wirusa powodują niepewność zarówno wśród przedsiębiorców, jak i pracowników.

Czas epidemii i trwającego w związku z nią lockdownu jest szczególnie trudny dla przedsiębiorców – mówi Ewa Eron-Gorzała, Operations Director w Insight Lab. – Ponad połowa badanych, którzy prowadzą głównie działalność biurową, musiała ograniczyć dotychczasowe działania, a 1/5 z nich wstrzymać działalność do odwołania. Pracodawcy są zgodni co do tego, że COVID-19 jest zagrożeniem dla większości prowadzonych przez nich biznesów. Firmy poddają się kolejnym restrykcjom, pracują zdalnie, jednak nie pozostaje to bez wyraźnego negatywnego wpływu na ich obawy związane zarówno z sytuacją gospodarczą, osobistą jak i emocjonalną– dodaje.

Pracownicy najbardziej obawiają się o zdrowie swoje i rodziny (75%), w dalszej kolejności o kondycję firm, w których pracują (68%) oraz ryzyka redukcji pensji (53%). Na tym etapie pandemii to pracodawcy są grupą, która bardziej odczuwa utratę stabilności firm. Wstrzymują procesy rekrutacyjne (71%) i ograniczają  wydatki.

Badanie Insight Lab przynosi też kilka pozytywnych danych. U większości pracowników wzrósł poziom motywacji do pracy. – Zwiększyło się zaangażowanie liderów. Monitorują sytuację COVID-19 i dbają o przekazywanie pracownikom bieżących informacji. Dbają o komfort pracy na home office, udostępniając pracownikom niezbędne narzędzia do pracy zdalnej, zapewniając wysoki poziom managementu i planowania zadań oraz bieżącej komunikacji w firmie – wylicza Ewa Eron-Gorzała.

Najwyraźniej sprawdza się też system pracy zdalnej – większość respondentów uważa, że wykonując zadania z domów są tak samo lub nawet bardziej efektywni niż wcześniej, kiedy pracowali w biurach. Są też przedsiębiorcy (18% badanych), którzy w tej niełatwej dla większości sytuacji  widzą szansę na rozwój swoich firm.