Ponad 14 milionów transakcji BLIKIEM w pierwszym kwartale 2018 r.

Dariusz Mazurkiewicz
Dariusz Mazurkiewicz

W pierwszym kwartale 2018 roku Polski Standard Płatności odnotował znaczne wzrosty liczby transakcji BLIKIEM we wszystkich kanałach. W tym czasie Polacy zrealizowali ich ponad 14 milionów. Najpopularniejszym kanałem pozostają płatności w internecie, których było aż 10,5 mln. Znaczący jest również wzrost liczby realizowanych przelewów na numer telefonu, których było o 20 proc. więcej niż w czwartym kwartale 2017 roku.

BLIK zamyka pierwszy kwartał 2018 roku ze wzrostami i rekordami transakcji ogółem i we wszystkich kanałach. Z 14 mln transakcji najwięcej odnotowano płatności w internecie – 73,5 proc., czyli 10,5 mln. BLIK jest coraz częściej używany do wypłat w bankomatach, które stanowią 18 proc. wszystkich transakcji w kwartale. Polacy wypłacili w ten sposób gotówkę aż 2,6 mln razy. Natychmiastowych przelewów na telefon było 650 tys. (4,5 proc.), a płatności w terminalach 560 tys. (4 proc.).

Dariusz Mazurkiewicz
Dariusz Mazurkiewicz

– Dane transakcyjne BLIKA za pierwszy kwartał 2018 roku po raz kolejny pokazują, jak dynamicznie upowszechnia się on w Polsce. BLIKIEM zapłacimy już w całym polskim e-commerce oraz 245 tysiącach terminali, a także wypłacimy gotówkę w 17 tysiącach bankomatów. W porównaniu do pierwszego kwartału 2017 roku łącznie liczba transakcji w okresie od stycznia do marca wzrosła prawie 2,5-krotnie. Dodatkowo, tylko w minionym kwartale było ich o jedną trzecią więcej niż łącznie w 2015 i 2016 roku – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Porównując do ostatniego kwartału 2017 roku, liczba transakcji w internecie wzrosła o 24 proc. Wypłat z bankomatów było o 8 proc. więcej, natomiast płatności w terminalach o 4 proc. więcej. Wyraźny 20-procentowy wzrost zanotowano także w kanale przelewów na numer telefonu.

– Przelewy P2P stają się coraz popularniejsze, ponieważ nie wymagają podania numeru konta a środki do odbiorcy docierają natychmiastowo. Część banków, w których dostępny jest BLIK umożliwia już także sprawdzenie kto korzysta z tego typu rozwiązania poprzez wyświetlanie ikony BLIKA tuż obok nazwy kontaktu. To sprawia, że BLIK staje się tak intuicyjny jak choćby komunikatory społecznościowe – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.

W pierwszym kwartale Polacy wykonywali średnio 158 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Było to średnio 117 tys. płatności w internecie, 28 tys. transakcji w bankomatach, 6 tys. płatności w terminalach płatniczych i 7 tys. natychmiastowych przelewów na telefon. Dzienny rekord transakcji BLIKIEM łącznie wyniósł ponad 216 tys., a w samym internecie aż 158 tysięcy.

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, płacić w internecie i tradycyjnych sklepach, wypłacać gotówkę z bankomatów oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to jedna z najszybszych metod płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

BLIK stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie informatyczne. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ok. 80 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.