Popularność leasingu jako formy finansowania

analiza raport tablet

Co piąta firma zatrudniająca mniej niż 50 osób byłaby zainteresowana leasingiem za pośrednictwem internetu, gdyby decyzja o przyznaniu finansowania trwała mniej niż 15 minut. Najbardziej przekonani są przedsiębiorcy, którzy mają bądź mieli styczność z leasingiem. Jednocześnie dość sceptycznie oceniają oni swoją wiedzę na temat tego instrumentu finansowego – w 5-stopniowej skali średnia ocen ich wiedzy wynosi 2,35 pkt.

Centrum Badań Marketingowych Indicator na zlecenie Siemens Finance przeprowadziło badania mikro i małych przedsiębiorców dotyczące popularności leasingu jako formy finansowania zakupów. Wyniki pokazują, że potencjał leasingu online jest duży – biorąc pod uwagę liczebność sektora MŚP w Polsce, zainteresowanych tą formą finansowania może być nawet kilkaset tysięcy firm.wiedza_na_temat_leasingu

Leasing – rozwiązanie idealne dla MŚP

Leasing to finansowanie przez leasingodawcę zakupu sprzętu, za co przedsiębiorca (zwany leasingobiorcą), zobowiązuje się płacić comiesięczne raty. Ta forma zyskuje na popularności szczególnie wśród mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Według danych Związku Polskiego Leasingu aż 71 proc. usług firm leasingowych, jest kierowane właśnie do takich przedsiębiorstw.

Dlaczego przedsiębiorcy tak chętnie decydują się na leasing? – Przede wszystkim chodzi o korzyści podatkowe oraz uproszczone formalności. Największym plusem tego instrumentu jest fakt, że w przeciwieństwie do kredytu, przedsiębiorca może wliczyć całą ratę leasingową w koszty uzyskania przychodu. Jednocześnie sama procedura zawarcia umowy jest przyjazna i bardzo prosta – mówi Cezary Zbierzchowski z firmy Siemens Finance, która w ubiegłym miesiącu wprowadziła na rynek platformę leasingu online SimplyLease.

Firmy chcą korzystać z leasingu online…

Rewolucja cyfrowa dzieje się na naszych oczach. Dotyka ona w dużej mierze sektora finansowego. Na rynku pojawia się coraz więcej sposobów finansowania zakupów. Jednak wciąż stosunkowo niewiele z nich kierowane jest do przedsiębiorców. Jak wynika z badań Siemens Finace, z leasingu aktualnie korzysta lub korzystało w przeszłości 31 proc. mikrofirm oraz 39 proc. firm z sektora MŚP. To właśnie w tych grupach jest najwięcej zwolenników leasingu przez internet.

– Niemal połowa firm zatrudniających do 9 pracowników, posiłkujących się leasingiem, jest zainteresowana leasingiem poprzez internet. To często młode osoby, które chętnie korzystają z nowych technologii. Jeśli zamiast czekania na spotkanie z doradcą i wypełniania skomplikowanych formularzy mogą  w 15 minut wziąć komputer w leasing chętnie z tego korzystają – mówi Cezary Zbierzchowski

…choć wiedza nadal kuleje

Pomimo, że leasing zyskuje na popularności, to przedsiębiorcy nisko oceniają swoją wiedzę na temat tego instrumentu finansowego. Aż 52 proc. mikro i 47 proc. małych i średnich firm przyznaje, ocenia swój poziom wiedzy na bardzo niski lub raczej niski. Średnia ocen w 5-stopniowej skali w kategorii mikro wynosi 2,35, a w MŚP – 2,44.

Mocne_strony_leasinguNa przekór temu większość zarządzających prawidłowo definiuje korzyści związane z leasingiem. Najwięcej ankietowanych (37 proc. wśród MŚP i 35 proc. wśród mikrofirm) wymienia argument niższego podatku dla firmy, spora część  z kolei mówi mniejszych wymaganiach co do zdolności kredytowej (26 proc. wśród MŚP i 21 proc. wśród mikrofirm) oraz o koniecznych zabezpieczeniach (20 proc. wśród MŚP i 16 proc. wśród mikrofirm).

Na co firmy zwracają uwagę?

Determinanty_wziecia_leasingu_onlineNajważniejszymi czynnikami, które decydowałby o skorzystaniu z leasingu online zarówno w kategorii mikroprzedsiębiorców, jak i MŚP są kwestie finansowe: wysokość raty (odpowiednio 80 proc. i 79 proc) oraz łączny koszt oferty (83 proc. i 82 proc.). Jak się okazuje, istotnymi argumentami są także szybkość decyzji o przyznaniu leasingu (62 proc. i 78 proc.) oraz prostata zawarcia umowę (79 proc. i 78 proc.). To więcej niż np. marka firmy leasingowej (62 proc. i 55 proc.).
– Choć wciąż to koszt jest najważniejszym czynnikiem wyboru, to przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z kanałów online. Ten trend będzie się w najbliższych latach zwiększał, szczególnie, że przedsiębiorcami stawać się będą młodzi ludzie, którzy dziś nie wyobrażają sobie życia bez internetu – podsumowuje Cezary Zbierzchowski.

Badanie Indicator i Siemens Finance objęło grupę 300 mikrofirm (do 9 pracowników) i 300 firm MŚP (do 49 pracowników). Zostało zrealizowane z wykorzystaniem metody ilościowej – wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI).