Problemy z przesyłkami? 5 strategii ostatniej mili, o których musisz wiedzieć

logistyka magazynowa

Oczekiwania społeczeństwa dotyczące szybkiej dostawy w eCommerce stały się niemałym wyzwaniem. Reagowanie na potrzeby klientów wpływa na przewagę konkurencyjną, gdyż coraz więcej osób podejmuje decyzje o zakupie w oparciu o usługi związane z wysyłką, dostawą i zwrotami.

Nie wystarczy już po prostu przekazać towar kurierowi, tym bardziej w przypadku przesyłek międzynarodowych, bardziej narażonych na możliwość wystąpienia incydentów.

  1. Oferuj różnorodne metody wysyłki i dostawy

Odpowiadanie na potrzeby klientów związane z dostawą jest ważne dla konwersji. Niektórym klientom może zależeć na szybkiej dostawie, drugim na wolnej, a jeszcze innym na dostawie wczesnym rankiem.

Im więcej opcji wysyłki dostępnych w Twoim sklepie, tym większe zadowolenie klienta i prawdopodobieństwo ponownego zakupu. Aby zrealizować tę strategię, warto scentralizować kilka firm transportowych w jednej jednostce organizacyjnej, np. Outvio.

  1. Prowadź cross docking

Cross docking to strategia magazynowania, optymalizująca przepływ pracy, tak aby towary opuszczały magazyn tak szybko, jak do niego trafiają.

Strategia ta jest bardzo korzystna dla dostaw, w tym dla etapu ostatniej mili. Pozwala obniżyć koszty logistyczne, odciążyć pracowników i skrócić czas dostawy. Wielu detalistów zajmujących się quick-commerce skutecznie stosuje tę strategię – wszystko, co trafia do magazynów, jest natychmiast przygotowywane do transportu do klienta.

  1. Optymalizacja komunikacji na linii sklep internetowy-przewoźnik-klient

Nieporozumienia to główny powód nie docierania przesyłek do miejsca przeznaczenia (np. błędy w adresie dostawy). Im wolniej  przewoźnik otrzyma adres, tym większe prawdopodobieństwo zwrócenia paczki do nadawcy. Wszystko to składa się na koszty, które zmniejszają obroty i lojalność klientów.

Rozwiązaniem jest zintegrowanie oprogramowania informującego o wszelkich zmianach danych dostawy. Automatyzacja tej komunikacji zmniejsza nakład pracy sklepu internetowego, poprawia jakość obsługi i zwiększa lojalność klienta.

  1. Powiadamianie klienta o statusie przesyłki za pomocą spersonalizowanych kanałów

Dzięki śledzeniu przesyłek klient jest zawsze poinformowany o statusie i lokalizacji zamówienia, co zwiększa komfort zakupów oraz powoduje, że klient jest w miejscu dostawy o wyznaczonej porze.

Informacja o statusie przesyłki, niezależnie czy w formie portalu, czy automatycznej wiadomości będzie z pewnością ciekawa dla klienta. Warto wykorzystać dane zainteresowanie i przedstawić klientowi promocje, czy nowe produkty z katalogu.

Dbałość o komfort klienta podczas całego procesu zakupowego ma fundamentalne znaczenie dla uzyskania ponownego zakupu. Wszystkie procesy związane z wysyłką, dostawą, obsługą klienta, zarządzaniem zwrotami mają duży wpływ na zadowolenie klienta. Personalizacja tych kanałów pozwala na budowanie marki i cross-selling.

  1. Analizowanie danych w celu znalezienia obszarów wymagających poprawy

Współczesne osiągnięcia technologiczne umożliwiają sklepom online pozyskiwanie danych statystycznych i analizowanie ich w celu tworzenia raportów i prognoz. Pomocne w tym procesie będzie zebranie wszystkich informacji o przewoźnikach, trasach, którymi się poruszają, odsetku incydentów i kosztów ogólnych.

Jest to najlepszy sposób na znalezienie błędów operacyjnych. Wiedza na temat efektywności dostaw firmy pozwoli zoptymalizować proces decyzyjny i umożliwi całościowe spojrzenie na ostatnią milę.