Przyzwyczailiśmy się do zdalnego załatwiania spraw

    tłumaczenia online

    Praca zdalna i elektroniczne podpisywanie dokumentów to najbardziej popularne usługi zdalne, z których korzystamy w czasach epidemii. 17 proc. badanych deklaruje, że w takiej czy innej formie korzystało również ze zdalnej edukacji realizowanej przez szkoły, jednak widać wyraźnie że niekoniecznie chcą do tego wracać – wynika z badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach epidemii”.

    Masowa społeczna izolacja w czasie pandemii sprawiła, że wiele firm i instytucji publicznych zostało zmuszonych do wykorzystywania zdalnych rozwiązań, by móc komunikować się ze swoimi klientami i interesariuszami. I to często po raz pierwszy.

    Wśród najpopularniejszych usług świadczonych przez internet, z których korzystaliśmy lub korzystamy obecnie, znalazły się kolejno: praca zdalna, elektroniczne podpisywanie dokumentów, edukacja zdalna realizowana przez szkołę, zdalne podpisywanie umów oraz medycyna zdalna.

    korzystanie z usług online i zamiar w przyszłości

    Praca zdalna

    Z deklaracji respondentów wynika, że co czwarty z nich pracuje lub pracował zdalnie. Aż 40 proc. ma zamiar z takiej możliwości skorzystać w przyszłości.

    Najczęściej zdalnie pracują obecni 30- i 40-latkowie (30 proc. z tej grupy badanych pracuje z domu), ale najchętniej chcieliby tak pracować najmłodsi badani (tj. osoby między 18 a 34 r.ż., aż 48 proc. z nich wykazuje chęć pracy zdalnej).

    Obok pracy zdalnej najwięcej entuzjazmu respondenci wykazują wobec możliwości elektronicznego podpisywanie dokumentów (38 proc. chce skorzystać z takiej możliwości) oraz umów, np. z dostawcą mediów (35 proc. chętnych).

    – Sytuacja pandemiczna w Polsce i na świecie wymusiła konieczność ograniczenia kontaktów społecznych, a tym samym zintensyfikowała przenoszenie do internetu wielu procesów biznesowych jak i usług publicznych. W Blue Media zauważyliśmy wzmożone zainteresowanie nie tylko naszymi płatnościami online, co było naturalnie związane z wzrostem aktywności wielu akceptantów w internecie, ale także z takimi usługami jak zdalna weryfikacja tożsamości klientów – zauważa Krzysztof Pycia, Dyrektor Sprzedaży Sektor Finansowy w Blue Media.

    Edukacja zdalna

    17 proc. badanych miało styczność ze zdalną edukacją realizowaną przez szkoły, jednak niekoniecznie chcą do tego wracać. Chęć korzystania z formalnej edukacji przez internet wykazuje tylko 14 proc. badanych.

    Co ciekawe, z pozaszkolnych form edukacji przez internet chce korzystać więcej, bo 18 proc. respondentów, choć doświaczenie z nią miało zaledwie 9 proc. badanych. O ile więc ze szkolnej edukacji skorzystało więcej osób (17 proc), ale 86 proc. nie chce jej już kontynuować, o tyle z pozaszkolnej korzystało mniej respondentów (9 proc.), ale więcej z nich wydaje się być na takie eksperymenty gotowych.

    Z edukacji szkolnej realizowanej przez internet wyraźnie częściej korzystały kobiety (zapewne matki) niż mężczyźni oraz osoby z najmłodszej przebadanej grupy wiekowej (respondentów w wieku 18-34 r.ż.; część w tej grupie wiekowej stanowią uczniowie najstarszych klas oraz rodzice najmłodszych uczniów).

    Usługi medyczne online

    Choć zaledwie 14 proc. skorzystało z porad medycznych online, to aż 35 proc. badanych wykazuje chęć skorzystania z nich w przyszłości. Wyraźnie częściej są to osoby z najstarszej grupy wiekowej (44 proc. wskazań) oraz mieszkańcy dużych miast (47 proc.).