Psychologia kolorów: jakich kolorów unikać w CV, a jakie warto umieścić?

CV 1

Kolory to coś więcej niż marketing. Wykraczają one daleko poza zjawisko optyczne, gdyż stymulują nasz mózg na różne sposoby. Barwy mogą być głęboko zakorzenione w ludzkiej psychice, w rezultacie potrafią wywoływać skrajne emocje, od niepokoju do radości. Każdy odcień ma na nas znaczący wpływ, dlatego psychologia koloru jest dziś niezbędnym narzędziem neuromarketingu. Aby odpowiednio zadziałać na odbiorcę, warto wiedzieć jakich kolorów użyć, np. by przekonać pracodawcę, że to właśnie my sprawdzimy się najlepiej na konkretnym stanowisku.

Pojawienie się kolorów w CV można porównać do zmian, jakie śledzimy we wciąż rozwijającej się technologii . Kiedyś używanie różnych barw było oznaką prestiżu, dzisiaj jest powszechnie przyjętym standardem. Wygląd spisanego życiorysu ewoluuje tak, jak np. wygląd telewizji. W dobie kolorowych wyświetlaczy telefonów komórkowych, nikt nie zainteresowałby się programem emitowanym w czarno-białych barwach. Podobnie z CV, które według najnowszych trendów powinno zawierać 3 barwy: dwie podstawowe i jedną przełamującą.

Należy pamiętać, że CV nie jest ani formularzem, ani urzędowym drukiem, tylko reprezentacją, “wizytówką” nas samych. Przygotowując ten dokument tworzymy obraz nas, jako kandydatów, więc oprócz przedstawienia kwalifikacji i  doświadczenia, powinniśmy przedstawić się jako osoby odpowiednie na konkretne stanowisko.

Odpowiedni dobór barw

CV to rodzaj  oferty, którą składamy potencjalnemu pracodawcy, dlatego powinno być przyjemne w odbiorze. Choć obecność kolorów może wydawać się pospolita, tak ich brak jest po prostu nudny. Dlatego, zamiast podkreślać swoją kreatywność tylko za pomocą słów, warto pokazać tę cechę przy użyciu odpowiednich barw.

Jeżeli potencjalny pracodawca zobaczy, że nasze CV zostało przygotowane w sposób profesjonalny, a użyte kolory są adekwatne do powagi stanowiska, o które się ubiegamy, to ma większą pewność, że jesteśmy osobą odpowiednią na daną posadę oraz, że będziemy dbać o wizerunek firmy w taki sposób, w jaki zadbaliśmy o reprezentujący nas dokument.

Dobór barw nie może być przypadkowy. Całość powinna tworzyć harmonijny obraz z uwzględnieniem : kolorów umieszczonego zdjęcia, powagi i rodzaju stanowiska, o które się ubiegamy oraz naszego temperamentu i osobowości. Barwy można rozmieścić na wiele sposobów, np. wyróżniając najważniejsze elementy CV. Czym się zatem kierować? Dokument powinien być przede wszystkim czytelny, dlatego każda jego część musi ze sobą współgrać.

Wybierając  kolory warto zastanowić się, czy chcemy, by nasze CV było utrzymane w klasycznym tonie, czy może wolimy bardziej kreatywną opcję. W przypadku wyboru pierwszej wersji, najlepiej sprawdzą się stonowane barwy, które nadadzą powagi naszemu CV. Szary pasek ze zdjęciem oraz informacjami kontaktowymi będzie stanowił lekki kontrast dla biało-czarnego dokumentu oraz zwróci uwagę na nasze dane osobowe. W klasycznych CV doskonale sprawdzi się także jasno granatowy/ciemno niebieski kolor, za pomocą którego możemy wyróżnić odpowiednie elementy, zwłaszcza w dokumentach, gdzie obszernie opisujemy nasze doświadczenie i kwalifikacje. Ubiegając się o pracę w bardziej konserwatywnych firmach należy unikać nadmiaru nasyconych barw takich jak czerwony, żółty czy turkusowy. Warto również postawić na minimalizm i wybrać jeden dodatkowy kolor, oprócz standardowej bieli i czerni.

Natomiast jeżeli decydujemy się na kreatywny życiorys zawodowy, wybór kolorów jest znacznie większy. Ubiegając się o pracę np. w mediach można sięgnąć po wyraźne, ciepłe barwy takie jak pomarańczowy i żółty. Zdecydowane kolory oraz odpowiedni szablon mogą odwrócić uwagę od pewnych luk w naszym CV. Chcąc wyróżnić się spośród innych aplikantów, możemy użyć takich kolorów jak czerwony i bordowy. Nasz nietuzinkowo wyglądający życiorys z pewnością przyciągnie wzrok potencjalnego pracodawcy. Taki zabieg sprawdzi się w przypadku ubiegania o posadę w agencji reklamowej, a także dla studentów aplikujących na staż. W kreatywnie wyglądających CV połączenia różnych kolorów, jak np. pomarańczowy z granatowym lub w obrębie jednej barwy, poprzez użycie dwóch odcieni niebieskiego czy pomarańczowego, jest jak najbardziej dopuszczalne. Jednak najważniejsza jest przejrzystość dokumentu, dlatego warto wybrać pasujące tony.

CV jest najważniejszą częścią podania o pracę. Nie tylko to, co w nim zawrzemy, ale także sposób, w jaki to zrobimy, ma znaczący wpływ na odbiór naszej osoby. Samodzielne stworzenie profesjonalnego oraz dopracowanego życiorysu nie należy do łatwych zadań. Odpowiedni wygląd, rozmieszczenie informacji, a przede wszystkim dobór kolorów, mogą stanowić wyzwanie. Dlatego warto skorzystać z pomocy fachowców, którzy specjalizują się w wykonywaniu takich dokumentów. Na stronie www.cvhero.com mamy możliwość stworzenia indywidualnego, bezbłędnego CV, które będzie dopasowane do wymagań naszego potencjalnego pracodawcy. Dowiemy się tu także, w jaki sposób pisać o naszych kompetencjach, umiejętnościach i mocnych stronach, a eksperci udzielą nam rad, czego unikać w tworzeniu CV oraz rozwieją wszelkie wątpliwości dotyczące sposobu zamieszczania informacji. Wielką zaletą oferty CVhero  jest możliwość stworzenia szablonu, z odpowiednim doborem barw, który sprawdzi się w aplikacji na każde stanowisko.