Raport PZPM i KPMG: „Branża motoryzacyjna” w I kwartale 2016

Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce
Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce

W pierwszym kwartale 2016 roku zarejestrowano w Polsce 104,7 tys. nowych samochodów osobowych – o 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej. To zdecydowanie najlepszy wynik od kilku lat. Również samochody użytkowe biją rekordy. Rejestracje samochodów dostawczych wzrosły o 17,4 proc. r/r do poziomu 13,9 tys. sztuk. Jednocześnie w I kwartale zarejestrowano 6,3 tys. samochodów ciężarowych o DMC>3,5t, 38,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Mniej dynamicznie rozwija się produkcja ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych. W I kwartale 2016 roku odnotowano jedynie minimalny wzrost liczby wyprodukowanych pojazdów ogółem (o 0,1 proc. r/r). Spadła produkcja pojazdów użytkowych, jednocześnie już kolejny rok z rzędu wzrosła liczba samochodów osobowych, które opuściły polskie fabryki (o 2,2 proc. r/r do poziomu 154,6 tys.).

Sprzedaż na polskim rynku motoryzacyjnym bije rekordy

I kwartał 2016 roku był bardzo korzystny dla rynku nowych samochodów osobowych. Zarejestrowano w nim 104,7 tys. nowych samochodów, czyli 13,0 tys. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku i o 8,0 tys. więcej niż w poprzednim kwartale. Znacząco zwiększyły się zakupy nabywców instytucjonalnych (26,1 proc. r/r), zmalały jednak rejestracje klientów indywidualnych (-0,9 proc.). Szczególnie szybki wzrost odnotował segment marek premium.

Dynamiczny wzrost rejestracji marek premium jest trendem, który obserwujemy już od dłuższego czasu. W I kwartale 2016 roku rejestracje w tym segmencie wzrosły o 33,3 proc. r/r, podczas gdy sprzedaż marek popularnych wzrosła o 12,2 proc. Widoczna jest wyraźna dominacja nabywców instytucjonalnych w tym segmencie. Jednak co ciekawe, w I kwartale widoczny był stosunkowo silny wzrost rejestracji klientów indywidualnych (o 15,5 proc. r/r), podczas gdy w 2015 roku, zainteresowanie nabywców indywidualnych markami premium malało, ale spadek ten był coraz mniejszy

– komentuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Bardzo dobry wynik odnotował także segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi (tu uwzględniono: tylko elektryczne i hybrydowe). W okresie od stycznia do marca 2016 roku ich rejestracje wzrosły o 42,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

W ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi wzrosła kilkakrotnie. Jeszcze w 2012 roku zarejestrowano jedynie 866 pojazdów tego typu, w 2013 roku liczba ta wyniosła już 1900, w 2014 – blisko 4000, a w 2015 roku – prawie 5700. W samym pierwszym kwartale 2016 roku zarejestrowano 2 169 samochodów z napędami alternatywnymi, co bardzo dobrze rokuje na wynik w skali całego roku. Dominują samochody z napędami hybrydowymi, które odpowiadają za ok. 95 proc. rejestracji w tym segmencie. Wciąż znacznie więcej aut z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni niż prywatni, a ich liczba znacznie rośnie

– komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Pierwsze trzy miesiące roku przyniosły także znaczny wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach rynku samochodów użytkowych. Zarejestrowano 13,9 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 17,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Rejestracje samochodów ciężarowych wzrosły o 38,9 proc. r/r, do poziomu 6 297 sztuk. Rejestracje nowych przyczep i naczep wyniosły 5 825 sztuk i wzrosły o 37,1 proc. r/r. O 35,4 proc. wzrosła także liczba rejestracji nowych autobusów (DMC>3,5t). W I kwartale 2016 roku zarejestrowano 512 sztuk.

Jednoślady – w segmencie motocykli odnotowano spadek, ale wyniki wciąż są dobre

W I kwartale 2016 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 3 733 sztuki, czyli o 364 sztuki mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku (-8,9 proc.).

Warto pamiętać, że na wyniki sprzedażowe w 2015 roku znaczny wpływ miało wprowadzenie w 2014 roku bardziej liberalnych regulacji w zakresie uprawnień do prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3. Do tego przyczyniło się przyspieszenie rejestracji w końcówce roku, w związku ze zmianami przepisów homologacyjnych od stycznia 2016 roku. W związku z tym, mimo, że w pierwszym kwartale 2016 roku odnotowaliśmy spadek sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku, jest to wciąż bardzo dobry wynik. Zarejestrowano ponad dwa razy więcej motocykli niż w I kwartale 2014 roku i ponad trzy razy więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku

– mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Tymczasem na rynku motorowerów utrzymuje się trend spadkowy, tym bardziej, że część popytu na te pojazdy przesunęła się do kategorii motocykli. W I kwartale 2016 roku zarejestrowano 2 944 sztuki motorowerów, co oznacza spadek o 41,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim.

Produkcja – ożywienie w segmencie samochodów osobowych trwa

W I kwartale 2016 roku wyprodukowano w Polsce 188,8 tys. pojazdów samochodowych – o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Produkcja samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła 33,2 tys. sztuk i była o 7,6 proc. mniejsza niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Spadek produkcji odnotowano także w przypadku autobusów. Wyprodukowano 991 sztuk, co oznacza spadek o 8,5 proc. r/r. O 2,2 proc. wzrosła produkcja samochodów osobowych – do 154,6 tys. szt.

Wzrost w pierwszym kwartale jest dość umiarkowany, ale warto pamiętać, że po 2008 roku produkcja samochodów osobowych w Polsce co roku spadała, a dopiero w 2015 roku udało się wypracować wzrost. Dane nt. pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku dają nadzieję, że zwiększenie produkcji w 2015 roku nie było incydentalne i że ożywienie będzie trwałe. Sytuacja rynkowa jest sprzyjająca. W I kwartale 2016 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 3,8 mln nowych samochodów osobowych, o 8,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2015 roku. Jest to najlepszy I kwartał od 2008 roku

– komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost także dotyczy eksportu produktów motoryzacyjnych

Aktualne dane Eurostatu pozwalają także podsumować eksport motoryzacyjny z Polski w 2015 roku. W skali całego roku wyeksportowano produkty motoryzacyjne o wartości 27,9 mld EUR, co oznacza wzrost 9,8 proc. r/r. Wartość eksportu pojazdów, przyczep i naczep wyniosła 9,8 mld EUR (+12,9 proc. r/r). Największy udział mają jednak wciąż podzespoły, części i akcesoria motoryzacyjne – w ich przypadku wartość eksportu wzrosła do 18,2 mld EUR (+8,2 proc. r/r).