Raport VMware: firmy boją się ryzyka. Kupują to, co znają i tracą.

0

Przedsiębiorstwa przeznaczają coraz większe środki na nowe technologie. Jest tylko jeden szkopuł. Nie są skłonne do ryzyka, patrzą krótkoterminowo i na ogół wybierają rozwiązania, które są dobrze znane. Przez to wiele tracą. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych wspólnie przez firmę VMware i londyńską Cass Business School.

Raport Innovating in the Exponential Economy zwraca uwagę na rosnące w firmach rozbieżności między zapotrzebowaniem na nowe technologie, a ich efektywnym  wykorzystaniem oraz wpisywaniem w kulturę całej organizacji. Badacze z Cass Business School zwrócili uwagę, że firmy szukają przede wszystkim rozwiązań dających szybki zysk, zaniedbując przy tym podejście strategiczne, pozwalające na uzyskanie większych korzyści w dłuższej perspektywie czasowej. Co więcej, biznesowi nadal brakuje skłonności do ryzyka, a przedsiębiorcy niechętnie eksperymentują z technologiami.

Cyfrowa transformacja to nie tylko narzędzia. To całkowita zmiana modelu biznesowego, kultury organizacyjnej, procesów tworzenia i dostarczania nowych produktów oraz usług. To także zupełnie nowe podejście do mierzenia efektów biznesowych, ponieważ przyszłości nie da się już tak łatwo przewidzieć, jak kiedyś. Zmiany zachodzą tak szybko, że innowacyjne rozwiązania mogą przestać być takimi, jeszcze zanim firma oceni przydatność ich wdrożenia – komentuje wyniki profesfor Feng Li, autor raportu i dyrektor Wydziału Technologii i Zarządzania Innowacjami w Cass Busines School w Londynie.

Ujarzmiając nieuniknione

Według badań McKinsey’a obecnie 40 proc. firm jest ucyfrowionych. Wskaźnik digitalizacji będzie więc rósł, jednak wcale nie musi to oznaczać, że dzięki inwestycjom w technologie  firmy uzyskają wymierne korzyści. Do tej pory model wdrażania innowacji oparty był na ciągłym analizowaniu czy dane wdrożenie przyniesie z góry oczekiwane rezultaty. Niestety współczesny rynek jest coraz mniej przewidywalny, potrzeby konsumentów zmieniają się z dnia na dzień, a technologie takie jak AI, IoT czy cloud ewoluują w bardzo szybkim tempie. W efekcie trafna ocena czy dana technologia okaże się w danej firmie sukcesem, czy porażką, staje się wręcz niemożliwa.

Czytaj również:  Robotyzacja zmienia rynek pracy – czy jest się czego obawiać?

Według badaczy  z Cass Business School, firmy nie mogą bezczynnie czekać na rynkową ocenę skuteczności danych technologii, tylko same muszą inspirować zmiany. Zarządzanie innowacjami musi opierać się nie tylko na chłodnej kalkulacji, ale także na improwizacji i gotowości do eksperymentowania.

Każdy nowoczesny biznes potrzebuje planu, to oczywiste. Sztywne trzymanie się go z góry jednak skazuje nas na porażkę.  Przetrwanie wielu firm zależy głównie od wiedzy na temat gwałtowanie zachodzących w ich otoczeniu rynkowym zmian i umiejętności wdrażania innowacji, jako odpowiedzi na te zmiany – komentuje wyniki Joe Baguley, Chief Technology Officer, VMware EMEA.

Porażki, które budują sukces

Cass Business School i VMware podkreślają w swoim badaniu, że ryzyko porażki we wdrażaniu nowych technologii jest nieuniknione. Jednocześnie mierzenie jedynie finansowego bilansu zysków i strat z wprowadzenia nowej technologii może być sporym ograniczeniem dla rozwoju firmy. Metody, jakie firmy wykorzystują do analizy korzyści muszą zmieniać się razem z ewolucją firmowej strategii. Tylko wtedy przedsiębiorstwo ma gwarancję, że nowe pomysły nie zostaną pominięte w przyszłości.

Osiągnięcie ponadprzeciętnych korzyści biznesowych wymaga innowacyjnego myślenia i refleksu, czyli umiejętności szybkiego przekształcania nowych pomysłów w działanie. Jest to jednak możliwe tylko w firmie opartej na kulturze innowacji, w której ludzie kreują nowe rozwiązania, a następnie je wdrażają. Nowe technologie są tylko narzędziem do osiągnięcia sukcesu. Dzięki nim dostarcza się systemy, aplikacje i środowiska pracy, które umożliwiają szybsze projektowanie, testowanie i wdrażanie kolejnych innowacji – twierdzi Joe Baguley z VMware.

Najnowszy raport dla VMware opracował profesor Feng Li z Uniwersytetu w Londynie i dyrektor Wydziału Technologii i Zarządzania Innowacjami w Cass Busines School. Wnioski oparte zostały na wynikach badań, jakie Feng Li prowadził w instytucjach prywatnych i publicznych w ciągu ostatnich 10 lat. Zostały one uzupełnione najnowszymi danymi  rynkowymi, które VMware udostępniły m.in. firma Amadeus, dostarczająca rozwiązania IT dla firm z branży turystycznej oraz firma analityczno-badawcza IHS Markit.