Samochody Polaków nie należą do najmłodszych. Jak średni wiek auta w Polsce prezentuje się na tle Europy?

    korek transport samochody

    Informacje dotyczące wieku polskich aut z pewnością nie przedstawiają się szczególnie optymistycznie. Właśnie dlatego eksperci Ubea.pl postanowili zwrócić uwagę, że dość wysoki wiek samochodów osobowych wcale nie jest tylko rodzimym problemem. Potwierdzenie stanowią dane organizacji ACEA, czyli Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów.

    Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów podaje, że w 2018 r. średni wiek aut z wybranych krajów Starego Kontynentu wyglądał następująco:

    Austria – 8,2 roku
    Belgia – 9,0 roku
    Chorwacja – 12,6 roku
    Czechy – 14,8 roku
    Dania – 8,8 roku
    Estonia – 16,7 roku
    Finlandia – 12,1 roku
    Francja – 9,0 roku
    Grecja – 15,7 roku
    Hiszpania – 12,4 roku
    Holandia – 10,6 roku
    Irlandia – 8,4 roku
    Litwa – 16,9 roku
    Luksemburg – 6,4 roku
    Łotwa – 13,9 roku
    Niemcy – 9,5 roku
    Norwegia – 10,5 roku
    Polska – 13,9 roku
    Portugalia – 12,9 roku
    Rumunia – 16,3 roku
    Słowacja – 13,9 roku
    Słowenia – 10,1 roku
    Szwajcaria – 8,6 roku
    Szwecja – 9,9 roku
    Węgry – 14,2 roku
    Wielka Brytania – 8,0 roku
    Włochy – 11,3 roku

    Powyższe dane ACEA informują, że nie tylko w Polsce średni wiek samochodu osobowego jest wyraźnie wyższy od unijnej średniej (10,8 roku w 2018 r.). Znacznie starsze pojazdy jeżdżą między innymi po greckich, litewskich, estońskich, czeskich oraz rumuńskich drogach. „Za jakiś czas znów warto będzie sprawdzić analogiczne dane, które opublikuje Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów. W statystykach dotyczących 2020 r. i 2021 r. zapewne będzie widoczny wpływ koronawirusowego kryzysu” – podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.