Tereny zewnętrzne centrów handlowych, ich rola w budowaniu odpowiedzialności społecznej i relacji z lokalną społecznością

    Tereny zewnętrzne centrów handlowych, ich rola w budowaniu odpowiedzialności społecznej i relacji z lokalną społecznością - opowiada Andrzej Cieślik, Dyrektor Centrum Handlowego Port Łódź

    Andrzej Cieślik – Dyrektor Centrum Handlowego Port Łódź
    Andrzej Cieślik – Dyrektor Centrum Handlowego Port Łódź

    Wielofunkcyjność – to słowo klucz gdy mówimy o nowoczesnych obiektach handlowych. Konsumenci chcą mieć wszystko w zasięgu ręki, zlokalizowane w jednym miejscu, stąd strefy rozrywki, coworkingu, place zabaw, liczne restauracje, usługi, a także jak najlepiej skomponowana oferta zakupowa. Czy to wystarczy by zadowolić wymagającego i co ważne świadomego klienta XXI wieku? Centra handlowe coraz częściej starają się wyróżnić i robią krok na przód wychodząc z realizowanymi projektami poza standardowe ramy działania i to niekiedy wychodząc dosłownie – na zewnątrz swoich obiektów.  O potencjale zagospodarowania zewnętrznych terenów centrów handlowych, ich roli w budowaniu odpowiedzialności społecznej i relacji z lokalną społecznością opowiada Andrzej Cieślik, Dyrektor Centrum Handlowego Port Łódź (Ingka Centres).

    Teren zewnętrzny galerii handlowej przeciętnemu „Kowalskiemu” kojarzy się głównie z parkingiem. I absolutnie nie ma w tym nic negatywnego. Parking przy centrum handlowym to niezbędny aspekt infrastruktury, jeśli chcemy zapewnić klientom komfort zakupów. Frustracja wynikająca z faktu, że przez kilkanaście minut szukamy wolnego miejsca parkingowego może nas skutecznie zniechęcić do kolejnych zakupów. W Porcie Łódź mamy ponad pięć tysięcy miejsc do parkowania samochodów, co pozwala bez problemu przyjąć potężny ruch np. w soboty, kiedy odnotowujemy znacznie większą liczbę klientów przed niehandlowymi niedzielami. Natomiast zagospodarowanie terenów zewnętrznych pod kątem zieleni, ogrodu, łąki kwietnej, które ze swojej natury mają być miejscem odpoczynku czy spędzania wolnego czasu to zupełnie inna historia. Jeśli mówimy o galeriach handlowych to zieleń wprowadzana jest tu głównie do środka obiektów, drzewa w donicach ocieplające wnętrze, roślinność w strefie restauracyjnej – taki widok nikogo już nie dziwi. Co innego, jeśli chodzi o wyjście z zielenią czy rekreacją poza budynek, na teren zewnętrzny obiektu. Wtedy w grę wchodzi po pierwsze określenie roli, jaką centrum chce pełnić wśród lokalnej społeczności, po drugie – czynniki nie zawsze zależne od zarządców galerii. Nie wszystkie centra handlowe mają bowiem możliwość by zagospodarować swoje tereny zewnętrzne. Czasami nie pozwala na to infrastruktura, czasami tych terenów wokół centrum po prostu brakuje.

    My mamy ten przywilej, że wokół Portu Łódź zlokalizowany jest dość pokaźnych rozmiarów teren zielony, z trawnikami i drzewami, który tylko czekał by wykorzystać jego potencjał. I to właśnie zrobiliśmy. Na przestrzeni ostatnich lat nasze tereny zagospodarowaliśmy na plenerową siłownię, boiska do gry w piłkę nożną, koszykówkę i siatkówkę. Pojawiły się stoły do ping – ponga oraz tzw. ścieżka zdrowia z drewnianymi drabinkami, linami, kładkami, która stanowi nie lada atrakcję dla najmłodszych. Wszystko to w otoczeniu zieleni i drzew. Niedługo wokół centrum pojawi się też bieżnia, miejsce do gry w bule i minigolfa. Zauważyliśmy, że naszym sąsiadom brakuje również przestrzeni, w której mogliby aktywnie i bezpiecznie spędzać czas ze swoimi psami. Teren zewnętrzny Portu Łódź okazał się idealnym miejscem by stworzyć tu profesjonalną strefę treningową dla czworonogów. Podjęliśmy zatem szybką decyzję o budowie takiej przestrzeni. Strefa jest ogrodzona, a pomiędzy drzewami zlokalizowane są liczne atrakcje dla domowych pupili.

    Czy udało nam się przekonać społeczność do korzystania z rekreacyjnych terenów zewnętrznych? Jak najbardziej tak, jednak na początku stanowiło to wyzwanie. Ludzie nie od razu zorientowali się, że z drugiej strony centrum handlowego, w sporym oddaleniu od ruchliwej ulicy kryje się zakątek, gdzie wśród zieleni można pograć w piłkę, pobawić się z dziećmi, czy wyprowadzić na aktywny spacer swojego psa. Nasz zielony teren zewnętrzny stał się miejscem, z którego korzystają nie tylko mieszkańcy ale również pobliskie szkoły w ramach zajęć z wychowania fizycznego. W ubiegłym roku zorganizowany został u nas turniej sportowy dla dzieci z okolicznych szkół pod nazwą Spartakiada. Moje doświadczenie pokazuje, że takie działania mają ogromny pozytywny odzew wśród społeczeństwa. Z miesiąca na miesiąc obserwowaliśmy z radością, jak coraz więcej osób korzysta z przestrzeni zewnętrznych, które zagospodarowaliśmy. Teraz stanowią one integralną część naszej społeczności. Co ciekawe, tereny rekreacyjne cieszą się zainteresowaniem nie tylko podczas wiosennych i letnich miesięcy, życie tętni tu przez cały okrągły rok.

    Polityka zrównoważonego rozwoju jest obecnie bardzo modnym hasłem i to bardzo dobrze – jeśli idą za tym konkretne działania służące poprawie dobrostanu nas wszystkich. Uważam, że duże centra handlowe powinny podejmować odpowiedzialność za miejsce, w którym funkcjonują, oczywiście w ramach dostępnych możliwości i realiów ich wdrożenia. My zadaliśmy sobie pytanie – jaką rolę chcemy pełnić w naszym otoczeniu, jakie mamy możliwości, potencjał miejsca i czego potrzebują nasi sąsiedzi. W odpowiedzi na te pytania powstała zielona strefa rekreacyjna, którą cały czas udoskonalamy. Konsekwencją tych działań są także relacje, które wypracowaliśmy z lokalną społecznością i pielęgnowanie wspólnych wartości. Rozrywka, kultura, edukacja, miejsce pracy – to wszystko stanowi już nieodłączną część każdego nowoczesnego centrum handlowego. My chcieliśmy pójść o krok naprzód, zadbać o wspólną przestrzeń sąsiedzką i dobrostan naszego otoczenia. Mam nadzieję, że rola, jaką pełnią centra handlowe nadal będzie ewoluować właśnie w kierunku takich wartości jak community engagement, sustainability, czy healthy living.

    Andrzej Cieślik – Dyrektor Centrum Handlowego Port Łódź