W jaki sposób płacimy za zakupy w Internecie?

0

Na zlecenie KIR i ZBP, instytut Kantar TNS zapytał klientów banków o ich preferencje dotyczące płatności za e-zakupy*. Z badania wynika, że choć nadal chętnie płacimy gotówką przy odbiorze przesyłki, to duża część badanych korzysta np. z przedpłaty przelewem, chcąc aby pieniądze trafiły bezpośrednio do sprzedawcy lub płaci on-line, szukając na stronie e-sklepu logo swojego banku. Najbardziej popularnym sposobem płacenia w branży e-commerce wśród polskich internautów są przelewy typu pay-by-link[1], np. obsługiwany przez KIR system Paybynet.

Liczba osób kupujących w sieci zwiększa się systematycznie z roku na rok. W 2017 r. zakupy on-line robiło 54 proc. internautów – to ok. 15 mln Polaków.[2] Coraz więcej sklepów stacjonarnych uruchamia równocześnie własne witryny zakupowe on-line. Według badań, w 2018 r. szacowana wartość rynku e-commerce w Polsce przekroczy 50 mld złotych, a w 2020 r. ma wynieść około 70 mld złotych.[3]

W tegorocznym badaniu, zrealizowanym przez Kantar TNS, 40 proc. ankietowanych zadeklarowało, że robi zakupy w Internecie. Wyniki pokazują, że wciąż najwięcej, bo 48 proc. osób wybiera płatność gotówką przy odbiorze towaru. Kolejnymi dwoma najpopularniejszymi odpowiedziami, które wskazało tyle samo badanych (31 proc.) są: płatność on-line na stronie banku lub przedpłata przelewem. Robiąc zakupy w sieci, 14 proc. badanych sprawdza dokładnie na czyje konto wysłany zostanie przelew. Niespełna co dziesiąty badany szuka logo systemu płatności, które zna i dokonuje płatności za zakupy. Natomiast zaledwie 3 proc. badanych płaci za zakupy on-line za pomocą urządzenia mobilnego np. telefonu komórkowego.jak polacy płącą w internecie

– Wyniki badania pokazują, że kupując on-line chcemy mieć pewność, że nasze zakupy zostaną zrealizowane szybko, a płatność trafi bezpiecznie do odbiorcy – komentuje Artur Wojtczuk, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR. – Płatności wykonane poprzez Paybynet są realizowane bezpośrednio z konta bankowego płatnika na konto bankowe sklepu. KIR na żadnym etapie płatności nie ma styczności ze środkami finansowymi sklepu, co w sposób istotny wpływa na wiarygodność transakcji – zaznacza Artur Wojtczuk.

Czytaj również:  Cashback na polskim rynku e-commerce

*) Badanie przeprowadzone zostało w marcu 2018 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie klientów banków w wieku 15 lat i więcej. Liczebność próby: N=400.

[1] https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/e-commerce-rozwoj-i-analiza-polskiego-rynku/md43h0s

[2] https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/e-commerce-rozwoj-i-analiza-polskiego-rynku/md43h0s

[3] https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/e-commerce-rozwoj-i-analiza-polskiego-rynku/md43h0s