Wcześniejsze ustalenie kapitału początkowego może przyspieszyć otrzymanie emerytury. Dotyczy to prawie 2 mln uprawnionych Polaków

0

Z ubiegłorocznych danych NIK wynika, że jeszcze 2 mln Polaków nie ma ustalonego kapitału początkowego. Nie należy zwlekać ze złożeniem wniosku i niezbędnych dokumentów. Wiele firm, które działały przed 1999 r., już nie istnieje, dlatego już teraz należy odszukać dokumentację potwierdzającą staż pracy i wysokość zarobków. Dzięki temu emerytura będzie wyższa, a uzyskanie świadczenia szybsze.

– Ustalenie kapitału początkowego jest bardzo ważne, ponieważ wpływa na wysokość przyszłej emerytury. Osoby, które urodziły się po 1948 roku i pracowały w Polsce przed 1999 rokiem, powinny ten kapitał ustalić. Przede wszystkim nie należy czekać z tym do osiągnięcia wieku emerytalnego. Jeśli zrobią to teraz, w znaczny sposób przyspieszy to i ułatwi późniejsze uzyskanie emerytury – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Szabliński z Departamentu Rent Zagranicznych w Centrali ZUS.

Prawo do ustalenia kapitału początkowego mają osoby, które rozpoczęły pracę przed 1999 rokiem. Wystarczy złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego.

– Na stronie internetowej www.zus.pl jest specjalny formularz wniosku o ustalenie kapitału początkowego o symbolu EKP. Należy pobrać i wypełnić ten formularz oraz dołączyć dokumenty potwierdzające zatrudnienie i osiągane wynagrodzenie w Polsce przed 1999 rokiem – wyjaśnia Szabliński.

Do wyliczenia kapitału początkowego, a następnie emerytury potrzebne są m.in. świadectwa pracy lub zaświadczenia od pracodawców, inne dowody o okresach składkowych i nieskładkowych przed 1999 r., dokumenty o zarobkach, zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawiane przez pracodawców na formularzu ZUS Rp-7.

Utrudnione zadanie w odnalezieniu tych dokumentów mogą mieć  osoby, które wyjechały z kraju.

– Już  teraz powinny wystąpić do swoich byłych pracodawców o wydanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu,. Mogą wysłać list do pracodawcy o  wydanie formularza ZUS Rp-7 – mówi ekspert ZUS.

O ustalenie kapitału początkowego warto zadbać już dziś. W ten sposób można zapobiec kłopotom z uzyskaniem wszystkich potrzebnych dokumentów. Zakłady pracy są likwidowane, przekształcane. Dokumenty mogą być niekompletne lub trzeba ich poszukać.

Czytaj również:  Rosną bezpośrednie zagraniczne inwestycje w Polsce. Istotny wpływ na gospodarkę i społeczeństwo mają firmy farmaceutyczne

– Osoby, których zakłady pracy zlikwidowano, mogą próbować odnaleźć dokumentację płacową i osobową w archiwach przechowujących dokumentację zlikwidowanych zakładów pracy. Na stronie internetowej ZUS jest wyszukiwarka archiwów zlikwidowanych zakładów pracy. Można odszukać, w którym archiwum przechowywane są dokumenty. Można listownie wystąpić o wydanie kopii dokumentów i przesłać je do ZUS podkreśla Tomasz Szabliński.

Możliwość odnalezienia wszystkich potrzebnych dokumentów bez konieczności wizyt w dawnym zakładzie pracy to ważna informacja zwłaszcza dla osób mieszkających poza granicami Polski. Dla nich taka wizyta wiązałaby się ze znacznymi wydatkami.