Wynajem długoterminowy – nie dla każdej firmy

Paweł Mazur z firmy doradztwa finansowego ANG Biznes
Paweł Mazur z firmy doradztwa finansowego ANG Biznes
  • Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, tempo wzrostu r/r rynku wynajmu długoterminowego osiągnęło w II kwartale 2018 r. aż 15,5 proc.
  • Przedsiębiorcy dostrzegają zalety takiego sposobu finansowania, m.in. brak wkładu własnego czy opłat za naprawy oraz przegląd samochodu.
  • Należy jednak pamiętać, że ze względu na roczne limity kilometrów, wynajem długoterminowy nie sprawdzi się w każdej firmie.

Z najnowszego Barometru Flotowego* wynika, że nabywcami większości, bo ponad 70 proc. nowych samochodów osobowych w Polsce są podmioty gospodarcze. Polscy przedsiębiorcy chętnie inwestują w pojazdy, o czym może świadczyć także fakt, że aż ¼ z nich planuje w niedługim czasie rozbudować swoją flotę. Na popularności systematycznie zyskuje przede wszystkim wynajem długoterminowy, jako sposób finansowania inwestycji w samochody. Jak podaje Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, w II kwartale 2018 r. rynek ten osiągnął 15,5 proc. tempo wzrostu, dla porównania – w ubiegłym roku było to 13,1 proc. Przedsiębiorcy decydują się na auta w wynajmie długoterminowym ze względu na sporą wygodę użytkowania, jednak przed podpisaniem umowy, należy dokładnie sprawdzić, czy taki sposób finansowania jest faktycznie dla firmy opłacalny.

Wygoda i brak wkładu własnego

Bez wątpienia jedną z najważniejszych przewag wynajmu długoterminowego nad innymi formami finansowania samochodów jest wygoda i niezmienne koszty miesięczne. Od początku obowiązywania umowy aż do jej zakończenia, przedsiębiorca płaci stałą sumę, którą wynegocjował z firmą. Co ważne, użytkownik samochodu nie musi się także martwić kosztami serwisowania, w razie problemów, to na firmie udostępniającej auto ciąży obowiązek jego naprawy i zorganizowania pojazdu zastępczego.

Przedsiębiorca korzystający z samochodu w wynajmie długoterminowym, nie musi także przejmować się wysokimi składkami ubezpieczenia OC – ich opłata również należy do obowiązków firmy, z którą podpisał umowę. Ułatwieniem zwłaszcza dla nowych firm, dopiero rozpoczynających działalność jest natomiast brak konieczności wpłacania wkładu własnego, który przy leasingu wynosi zwykle 20 proc. wartości samochodu – mówi Paweł Mazur z ANG Biznes.

Niekorzystna opcja dla firm jeżdżących w długie trasy

Niestety, wynajem długoterminowy nie sprawdzi się w każdej firmie. Taka opcja finansowania samochodów wiąże się bowiem z limitami wykonywanych kilometrów, które wynoszą zwykle 15 – 30 tys. km rocznie – po przekroczeniu limitu naliczane są opłaty za każdy nadprogramowy kilometr. Dla przedsiębiorców pokonujących tysiące kilometrów miesięcznie, jak np. przedstawiciele handlowi, taka opcja nie będzie więc opłacalna. Wyjściem jest oczywiście próba wynegocjowania większych limitów, ale zawsze należy dobrze przeliczyć, czy jesteśmy w stanie zmieścić się w proponowanych granicach.

Wynajem długoterminowy nie jest też opłacalny dla firm z dużymi flotami. Przy zakupie kilku, kilkunastu samochodów możemy bowiem wynegocjować sporą zniżkę u sprzedawcy, a decydując się na wynajem – podarowujemy te zniżki firmie udostępniającej auta do wynajmu. Ważną kwestią, na którą warto na pewno zwrócić uwagę podczas podpisywania umowy jest zapis o konieczności oddania samochodu bez uszkodzeń, wynikających z pozanormatywnego użycia. Oznacza on, że o wynajęte auto będziemy musieli naprawdę bardzo dbać, żeby nie narazić się na koszty związane z naprawą nieprzewidzianych w umowie usterek. Wynajem długoterminowy jest oczywiście bardzo przydatnym i wygodnym produktem, jednak zawsze należy się zastanowić, czy nie istnieje inna forma finansowania, która lepiej odpowie na potrzeby naszej firmy – dodaje Paweł Mazur.

* Badanie przeprowadzone przez Corporate Vehicle Observatory założone z inicjatywy BNP Paribas oraz Arval

Źródło: ANG Biznes