2019 będzie rokiem przedsiębiorczości i mobilnej księgowości

0
Adam Głos prezes Tax Care
Adam Głos, prezes zarządu Tax Care
  • Dalszy wzrost liczby firm
  • Młodzi właściciele firm będą napędzać rozwój narzędzi online
  • Po małych firmach cyfryzacja księgowości przyspieszy w tych średnich

Boom na przedsiębiorczość

Adam Głos prezes Tax Care
Adam Głos, prezes zarządu Tax Care

Stale rośnie liczba chętnych do pracy na własny rachunek. W listopadzie 2018 roku działało rekordowe 3 mln 105 tys. firm jednoosobowych. Mijający rok jest też niezwykły pod kątem historycznie najniższej liczby wyrejestrowań – średnio co miesiąc w 2016 r. zamykało się 23 tys. firm, w 2017 r. 21 tys., a w 2018 r. (licząc od stycznia do listopada) tylko 17 tysięcy. W samym listopadzie ubyło jedynie 12,1 tys. firm. Trend rosnącej popularności prowadzenia własnej firmy powinien się utrzymać. Jest atrakcyjna dla millenialsów, odpowiada też giggersom, czyli osobom, które nie chcą się wiązać długoterminowymi umowami z żadnym pracodawcą. Jeśli wierzyć deklaracjom z Indeksu Przedsiębiorczości Tax Care, co czwarty etatowiec w ciągu dwóch lat odejdzie od pracodawcy i założy własną działalność ­– mówimy o odpływie ok. 3 mln etatów. W 2019 r. planujemy kolejną turę badania.

Zarówno fiskus, jak i firmy prywatne wprowadzą od nowego roku kolejne zmiany przyspieszające digitalizację dokumentów i ich obieg. To np. kasy online czy rozwój takich platform jak Chmura Faktur. Przedsiębiorcy powinni korzystać ze zmian, bo idea jest dobra – przenieść jak najwięcej formalności, dokumentacji i kontaktu z administracją do świata cyfrowego. Cyfryzacja jest nieunikniona, to następstwo trendów wyznaczanych w gospodarce – automatyzacji i robotyzacji przemysłu, dostępu do danych i ich przetwarzania, wzrostu znaczenia mobilności.

Niektórzy przedsiębiorcy będą mogli od 2019 r. naliczać i opłacać składki ZUS w nowy sposób – proporcjonalnie do zarobku. Właściciele firmowych aut odliczą mniej od podatku. Zmienią się przyzwyczajenia przedsiębiorców. W księgowości będziemy mierzyć się ze skalą oraz ilością dokonanych i planowanych zmian w przepisach. Z badań Tax Care wynika, że aż 65% właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce korzysta z usług biura rachunkowego. W dużej mierze wynika to z zaufania do zawodu księgowego. Ten odsetek w 2019 r. powinien się jeszcze zwiększyć.

Rozwój narzędzi online bez zapominania o relacjach

Rafał Obarzanek, dyrektor departamentu programu partnerskiego Tax Care
Rafał Obarzanek, dyrektor departamentu programu partnerskiego Tax Care

Przyszły rok powinien przynieść intensywny rozwój księgowości online, zarówno jeśli chodzi o narzędzia do mobilnego prowadzenia księgowości firmy, jak i liczbę klientów, którzy  z niej korzystają.  Ponad 60% obecnych klientów Tax Care to osoby poniżej 40. roku życia, z czego prawie 40% stanowią przedsiębiorcy przed 30-tką. To oni będą fundamentem biznesu biur rachunkowych za kilka czy kilkanaście lat. Dwie trzecie klientów pozyskanych ostatnio przez Tax Care stanowią osoby, które dopiero co uruchomiły własną działalność gospodarczą. Potrzebują one narzędzi i wsparcia online. Tradycyjne biura nie zawsze dają im takie rozwiązania. Tradycyjne biura raczej optymalizują swoją pracę – i to dobrze – ale powinny też robić krok dalej i myśleć w kategoriach klienta: jakie narzędzia mogą zaoferować jemu. Klienci z ery Facebooka i Pokolenia Y potrzebują przede wszystkim połączenia online z biznesem. Z ich punktu widzenia jest to kluczowe. Ważne jest, aby dać im narzędzia umożliwiające dostęp do księgowości i rozwiązań, własnych systemów księgowych, możliwości zapłacenia ZUS itp.

Czytaj również:  Polskie wina coraz lepsze. Rośnie eksport produktów winiarskich

Samo księgowanie i merytoryczna praca księgowego też się oczywiście liczy. Tak samo jaki i relacje między klientem, a księgowym, choć w przypadku nowych młodych klientów wystarcza kontakt online. Relacje są za to ważne z punktu widzenia właścicieli biur rachunkowych. Około połowy nowych klientów deklaruje, że nawiązuje współpracę z biurem księgowym z polecenia innej osoby. Świadczy to o znaczeniu budowania relacji w czasach mobilnej księgowości.

Cyfrowe rozwiązania zaczną wdrażać średnie firmy

Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor departamentu IT Tax Care
Anna Moskwiak-Karaszewska, dyrektor departamentu IT Tax Care

Małe firmy szybciej niż pozostali przedsiębiorcy wprowadzają nowoczesne rozwiązania technologiczne w księgowości. Ułatwia im to mniejsza ilość dokumentów księgowych, ale i krótszy proces podejmowania decyzji i księgowania – zwykle stoi za nim tylko właściciel. Gorzej jest z dużymi firmami, w których dokumentów jest dużo więcej – w procesy księgowe jest zaangażowanych wielu pracowników.

Rośnie zainteresowanie outsourcingiem usług księgowych. Ten wzrost wynika z postępu technicznego i został przyspieszony przez wprowadzenie JPK, który wymusił jeden standard zapisu i ujednolicił sczytywanie danych. Równolegle trwa proces digitalizacji księgowości na poziomie OCR, czyli elektronicznego wynajdywania i przenoszenia metadanych potrzebnych do księgowania poszczególnych dokumentów. Dzięki niemu księgowa nie musi przepisywać np. numeru i daty faktury, ponieważ system sam eksportuje potrzebne dane. Rozwiązanie to jest już stosowane w Tax Care – częściowo wdrożyliśmy je już dla tzw. pełnych ksiąg. Wdrożenie produkcyjne systemu miało miejsce na początku grudnia i część naszych klientów już z niego korzysta.

Digitalizacja usług wpisuje się w dążenie przedsiębiorców do zmniejszania kosztów prowadzenia firm i oszczędzania czasu. W Stanach Zjednoczonych na popularności zyskuje QuickBooks. Inne rozwiązania coraz częściej stosowane globalnie to Sage i Xero. Hamulcem był i jest strach przed zmianą. Przedsiębiorcy są jednak pod presją, bo widzą, że rynek się zmienia. Digitalizację w Polsce spowalniają częste zmiany przepisów.