Analiza zachowań zakupowych Polaków na stronach podróżniczych online

0

Tuż po świętach Bożego Narodzenia Polacy zaczynają myśleć  o następnych wakacjach. Ruch na stronach podróżniczych online wzrasta w pierwszym kwartale roku i utrzymuje się na wysokim poziomie aż do połowy marca. Jak najlepiej wykorzystać ten gorący sezon zakupowy? Oto główne wnioski z raportu Travel Seasonality przygotowanego przez Criteo, analizującego transakcje na stronach wiodących dostawców usług turystycznych i biur podróży w Polsce w ciągu ostatnich 14 miesięcy.

Criteo analizuje zachowania zakupowe Polaków na stronach podróżniczych online

Q1: Koszyki zapełniają się, a zakupy rosną

W trakcie pierwszego kwartału zmienia się zachowanie użytkowników przeglądających internetowe oferty. Tuż po świętach Bożego Narodzenia internauci masowo porównują propozycje na stronach podróżniczych i zapełniają koszyki. Na początku stycznia ruch na stronach biur podróży wzrasta o ponad 60% i utrzymuje się na wysokim poziomie aż do połowy marca. Podczas gdy po świętach Bożego Narodzenia oraz na początku nowego roku użytkownicy głównie porównują oferty i ceny wakacyjnych wyjazdów, od 8 stycznia liczba konwersji wzrasta o 35% w porównaniu do wyników z grudnia. Szczyt sprzedaży zostaje osiągnięty w lutym i utrzymuje się do połowy marca. Od 8 marca ruch na stronach internetowych serwisów podróżniczych zaczyna spadać i wraca do standardowego poziomu.

 

Kiedy, jak i jak długo Polacy odpoczywają?

Najwięcej rezerwacji dokonywanych na przełomie roku dotyczy wyjazdów w jego pierwszej połowie, szczególnie na ferie zimowe. W drugiej kolejności Polacy szukają miejsc na spędzenie weekendu majowego oraz planują wyjazdy w trakcie świąt wielkanocnych. Dość dużą grupę stanowią użytkownicy, którzy już na początku roku myślą o wakacyjnych wyjazdach. Badania wykonane przez Criteo pokazują, że Polacy wybierają oferowane przez biura podróży pakiety, gdy ich wyjazdy trwają co najmniej tydzień. Z kolei przy krótszych urlopach zazwyczaj organizują wyjazdy i wynajem hoteli samodzielnie. Polacy wybierają także dłuższe, trwające minimum siedem dni wakacje od czerwca do sierpnia, a także od października do listopada. Przeciętna przerwa w trakcie pozostałych miesięcy wynosi 3-5 dni.

„Rynek turystyczny staje się coraz bardziej konkurencyjny i wyprzedza inne branże. Dlatego dobre zrozumienie zachowań konsumenckich podczas zakupów wakacyjnych wyjazdów i precyzyjnie zaplanowane kampanie remarketingowe stanowią klucz do wdrożenia odpowiedniej strategii pozwalającej na wyprzedzenie konkurencji” – mówi Alexander Gösswein, Managing Director Central Europe w Criteo.

Criteo analizuje zachowania zakupowe Polaków na stronach podróżniczych onlineWskazówki dla dostawców usług turystycznych i biur podróży

Chociaż w grudniu win rate utrzymuje się na stabilnym poziomie, w styczniu zaczyna spadać z powodu rosnącej konkurencji. Dlatego też dla biur podróży, które chcą najlepiej wykorzystać ten gorący okres ważnym jest, aby na początku stycznia zwiększyć CPC (cost-per-click) o co najmniej 15%. W trakcie lutego, aż do początku marca reklamodawcy powinni zachować spokój i utrzymywać ustalony poziom CPC. Badania przeprowadzone przez Criteo pokazują, że tylko klienci, którzy zwiększyli poziom CPC są w stanie utrzymać wysoką win rate i do końca sezonu wakacyjnego wyprzedzić konkurencję.