Big data zyskuje na znaczeniu także w marketingu i sprzedaży

0

CEO Magazyn Polska

Rośnie znaczenie danych i ich wykorzystania w działaniach marketingowych oraz sprzedażowych. Przedsiębiorstwa starają się przewidzieć, jaki będzie następny produkt, na którego zakup zdecydują się klienci. Firmy pracują także nad optymalizacją procesu zakupowego klientów.

To kombinacja danych, które możesz już mieć o swoich klientach, bo mogli je przekazać w trakcie rejestracji. To także słuchanie rynku oraz informacje od społeczności, które proponują nam je w zamian za lepsze dostosowanie oferty. Cała magia polega na połączeniu tych danych razem i zamianie w inny model obsługi klienta – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Scott Neuman, dyrektor marketingu na region Europy Środkowo-Wschodniej w IBM.

IBM poświęca także sporo uwagi automatyzacji marketingu, tak, aby uczynić go szybszym, łatwiejszym i intuicyjnym.

Od tworzenia stron internetowych, programowania dynamicznego oraz dostosowywania widoku do potrzeb indywidualnych, co jest marketingiem czasu rzeczywistego do analiz danych, które pozwalają przewidywać, czego klient będzie potrzebował w przyszłości – wylicza Neumann i wyjaśnia, że IBM korzysta z programów do modelowania danych (jak SPSS), które wykonują analizy prognostyczne, pozwalające przewidzieć m.in. jaki będzie następny produkt, na którego zakup zdecyduje się dotychczasowy klient.

IBM korzysta także z narzędzi Tealeaf oraz Unica. Pierwsze pozwala optymalizować ścieżkę zakupową klienta na stronie na podstawie mapy kliknięć, drugie całkowicie automatyzuje końcową fazę procesu marketingu.

Obecnie jednym z głównych wyzwań jest pokazanie zwrotu inwestycji, którą poczyniliśmy na kampanie marketingowe. W jaki sposób prześledzić każdy proces, aby udowodnić, że dana kampania przyniosła daną wartość. Śledzenie wszystkich szczegółów związane jest z ogromną liczbą informacji do zarządzania – przyznał przedstawiciel IBM podczas Forum IAB w Warszawie.

Zdaniem Neumanna polski rynek jest unikatowy i rządzi się własnymi prawami, dlatego firma włożyła wiele wysiłku w rozwój zespołu i dobrych praktyk, a także narzędzi.

Czytaj również:  Amerykanie inwestują w sektor BPO w Polsce

To jest nowa granica dla marketingu, to w jaki sposób sprawisz, że Twoja kampania osiągnie sukces w opinii klientów – podkreśla Scott Neumann.