Branża motoryzacyjna po I półroczu 2015 roku

Samochód

W pierwszym półroczu 2015 roku zarejestrowano w Polsce 177,8 tys. samochodów osobowych – o 1% więcej niż rok wcześniej, kiedy sprzedaż silnie napędziło tzw. „okienko derogacyjne”. Motocykle biją rekordy, a rejestracje nowych pojazdów użytkowych przyspieszyły kolejny kwartał z rzędu. Ożywienie nastąpiło nie tylko w handlu, ale także w przemyśle motoryzacyjnym. Produkcja sprzedana ulokowanych w Polsce fabryk motoryzacyjnych wyniosła w I półroczu 2015 roku 63,3 mld zł, tj. o 9,2% więcej niż rok wcześniej.

Samochody osobowe: nie udało się uniknąć spadku zakupów indywidualnych, ale zakupy instytucjonalne mają się coraz lepiej

W II kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 86,1 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 5,6 tys. mniej niż w poprzednim kwartale, jednak o 10% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Znacząco wzrosły rejestracje nabywców instytucjonalnych (18,9% r/r), jednak zakupy klientów indywidualnych, tj. osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą, odnotowały spadek (o 4,9% r/r).

W skali całego półrocza rynek nowych samochodów osobowych odnotował nieznaczny wzrost o 1,1% rok do roku. Utrzymanie sprzedaży na takim samym poziomie jak w 2014 roku to jednak obiektywnie bardzo dobry wynik. W 2014 roku rynek był wyjątkowo mocno stymulowany przez okienko derogacyjne. Możemy już chyba mówić o trwałym ożywieniu
– mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rekordy bije segment marek premium. W II kw. 2015 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 9,8 tys., czyli wzrosła w stosunku do poprzedniego kwartału o 9,4% i o 20,3% w porównaniu do II kw. 2014 roku. W segmencie marek popularnych wolumen rejestracji wyniósł 76,3 tys. – o 8,8% więcej niż w II kw. 2014 roku, ale o 7,8% mniej niż w I kw. 2015 roku.

W porównaniu do zeszłego roku znacząco wzrosło zainteresowanie mniejszymi limuzynami z klasy E. Z drugiej strony widoczny jest także wzrost sprzedaży małych i średnich aut z segmentów B i C. Na szczególną uwagę zasługuje sprzedaż samochodów z napędami alternatywnymi. Choć w II kwartale szał zakupowy z początku roku minął, to w skali pierwszego półrocza rejestracje tego typu pojazdów były wciąż o 55% większe niż pierwszym półroczu 2014 roku. Ogółem zarejestrowano 2,5 tys. samochodów z napędem alternatywnym, w większości hybryd
– mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Jednoślady: rekordowa sprzedaż motocykli, pogłębienie spadku sprzedaży motorowerów

W II kw. 2015 liczba zarejestrowanych nowych motocykli sięgnęła rekordowego poziomu 9,7 tys. sztuk, tj. trzykrotnie większego niż w II kw. 2014 roku. W całym pierwszym półroczu zarejestrowano ich 13,8 tys. Przyczyną było wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 na podstawie prawa jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli typu street. Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów. W skali całego półrocza rejestracje w tym segmencie były mniejsze o 34% niż rok wcześniej i sięgnęły zaledwie 15,9 tys. szt.

Samochody użytkowe: inwestycje firm dalej przyspieszają

Od początku roku rynek pojazdów użytkowych przyspiesza i to we wszystkich segmentach. Zarówno jeżeli chodzi o lekkie samochody dostawcze, pojazdy ciężarowe, jak i autobusy, mamy za sobą najlepsze półrocze od 2008 roku. Wygląda na to, że ożywienie w inwestycjach firm jest trwałe
– mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W II kw. 2015 roku zarejestrowano 12,4 tys. samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), tj. o 21,5% więcej niż rok wcześniej. W segmencie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t zarejestrowano 5,6 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 32,1% w porównaniu do II kw. 2014 roku. Za wzrost odpowiadają wyłącznie ciągniki drogowe. Rynek nowych autobusów wzrósł z kolei o ponad 40% r/r – w tym segmencie zarejestrowano aż 542 pojazdy. W skali całego półrocza zarejestrowano 24,3 tys. samochodów dostawczych, 10,2 tys. pojazdów ciężarowych oraz 929 szt. autobusów.

Przemysł motoryzacyjny: odbicie w Europie sprzyja fabrykom pojazdów w Polsce

Sytuacja na europejskim rynku motoryzacyjnym jest coraz lepsza, choć oczywiście wciąż jesteśmy daleko od wolumenów sprzed kryzysu. Rejestracje wzrosły na niemal wszystkich kluczowych rynkach, które decydują o sytuacji europejskiej motoryzacji: w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i we Włoszech. W ślad za tym rośnie produkcja europejskich fabryk
– komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W I półroczu 2015 roku wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego w Polsce wyniosła 63,3 mld zł, tj. nominalnie o 9,2% więcej niż rok wcześniej. Motorem wzrostu były przede wszystkim samochody osobowe, których wyprodukowano w tym okresie 297,8 tys. – o 14,0% więcej niż rok wcześniej. W skali półrocza nieznacznie wzrosła także produkcja pojazdów dostawczych i ciężarowych (o 2,3% r/r, do 61,2 tys. szt.) oraz autobusów (do 2,3 tys., tj. o 3,8%).