Co trzeci pracownik uważa, że praca zdalna zmniejsza efektywność

    home office praca

    18% pracowników stwierdziło, że praca z domu wpłynęła pozytywnie na ich efektywność, a 37% z nich nie zauważyło zmiany, w porównaniu z wykonywaniem obowiązków w siedzibie firmy. Z drugiej strony niemal co trzecia spytana osoba (29%) przyznała, że odczuła spadek efektywności na „home office”. Praca zdalna może okazać się wyzwaniem trudnym w realizacji, a przyczyniają się do tego np. ograniczone możliwości pracy zespołowej. Takie wnioski wynikają z sondażu NEXERY przeprowadzonym na koniec marca 2020 r. przez InsightOut Lab.

    Wyzwania pracy zdalnej

    Praca z domu wiąże się z wieloma trudnościami – taki wniosek płynie z sondażu zleconego przez NEXERĘ. Problemy mogą dotyczyć szczególnie tych pracowników, którzy do tej pory nie byli na „home office” – aż 57% badanych przyznało, że nigdy nie skorzystało takiej możliwości. Po czterech tygodniach, od kiedy firmy zaczęły przestawiać się na pracę zdalną, ponad połowa respondentów stwierdziła, że pracuje tak samo lub bardziej efektywnie niż będąc w miejscu pracy – 37% nie zauważyło różnicy, a 18% uznało, że ich wydajność wzrosła. Blisko 30% ankietowanych dostrzegło jednak pogorszenie wydajności swoich działań.

    Wśród trzech najczęściej pojawiających się trudności, z jakimi borykają się zdalni pracownicy, znalazło się ograniczenie możliwości pracy zespołowej (29% respondentów uznało, że jest to jedno z głównych wyzwań), brak możliwości realizacji niektórych zadań zdalnie (27%) i zarządzanie rozproszonym zespołem (27%). Innymi, nieco mniej uciążliwymi problemami okazały się przekazywanie wiedzy pracownikom i uczenie ich nowych umiejętności, ograniczone możliwości konsultacji działań lub zadań, pozyskanie nowych klientów i kontrahentów czy utrzymanie relacji z klientami i interesariuszami.

    – Wiele z codziennych działań, składających się na sprawne funkcjonowanie firmy, do tej pory odbywało się za pomocą sieci. Tym bardziej w czasie, gdy zaleca się pracę zdalną, internet jest głównym narzędziem pozwalającym wykonywać swoje obowiązki pracownikom z wielu branż. Z naszego badania wynika, że pracownicy mają najmniej problemów z organizowaniem i przeprowadzaniem spotkań kreatywnych z zespołem (19%) oraz przeprowadzaniem rekrutacji i wdrażaniem pracowników (16%). Dostęp do szybkiego łącza pozwala na sprawną komunikację, wymianę informacji i wiedzy między pracownikami, zarządem, klientami i interesariuszami. Niezawodna sieć stała się zatem jednym z podstawowych narzędzi do pracy. Ankietowani to potwierdzają – 67% spytanych pracowników uważa szybkie i stabilne łącze za najbardziej przydatne rozwiązanie w pracy zdalnej – mówi Piotr Wieczorkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacji w firmie NEXERA.

    Przepis na sukces: samodyscyplina i dobre narzędzia

    Sondaż NEXERY pokazał, że Polacy zdają sobie sprawę z tego, że praca w domu wymaga od nich samodyscypliny – potwierdziło to prawie ¾ pytanych pracowników. Co więcej niemal 60% respondentów stwierdziło, że wie jak efektywnie pracować z domu i faktycznie przynosi to efekty. Praca nad sobą, nauka organizacji czasu i samodyscypliny to nie jedyne plusy zaistniałej sytuacji. Ponad połowa badanych (51%) w wyniku przejścia na pracę zdalną, poznała lepiej działanie wielu programów, aplikacji i narzędzi internetowych, których wcześniej nie korzystała.

    – Z badania wynika, że pracownicy napotykają liczne trudności podczas „home office”. Połowa respondentów przyznała, że ma problemy z koncentracją, zaś 35% stwierdziło, że nie ma warunków do pracy zdalnej w ogóle. Wyzwaniem jest też oddzielenie życia prywatnego od zawodowego – ten problem zgłosiło aż 53% pracowników. Część z trudności można wyeliminować, dobrze organizując czas i miejsce pracy, a także stosując samokontrolę. O inne elementy, jak np. zapewnienie szybkiego i stałego internetu, czyli głównego narzędzia pracy zdalnej, troszczą się operatorzy. Od niezawodnego łącza zależy dziś los wielu pracowników z różnych branż. Dostarczając sieć światłowodową w naszych Regionach mamy poczucie, że przyczyniamy się do poprawy jakości pracy i wspieramy rozwój biznesu – dodaje Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Rozwoju Biznesu w firmie NEXERA.

    Nota metodologiczna:

    Sondaż NEXERY – badanie zostało zrealizowane przez InsightOut Lab na zlecenie operatora telekomunikacyjnego firmę NEXERA. W celu zebrania wywiadów wykorzystano metodę CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu Ariadna. Badanie przeprowadzono między 27 a 30 marca 2020 r. na grupie 1064 osób aktywnych zawodowo (pracujących).