Czym cechuje się dobra strategia employer branding

    praca

    Strategia employer branding to plan, który prowadzi nas do wytyczonych celów w budowaniu marki pracodawcy. Na co zwrócić uwagę przy jej projektowaniu? Czym charakteryzuje się dobra strategia Employer Branding? Odpowiadamy.

    Czym jest strategia employer branding?

    Spójny, autentyczny i oparty na konkretnych wartościach wizerunek marki pracodawcy to cel każdego przedsiębiorcy, który rozpoczyna przygodę z employer brandingiem. Aby go osiągnąć potrzebuje przede wszystkim planu opracowanego specjalnie dla jego organizacji. Właśnie tym jest strategia– harmonogramem działań prowadzących do wyznaczonych celów uwzględniającym koszty, benchmark konkurencji oraz, co najważniejsze, adresata, czyli grupę docelową wszystkich akcji i komunikatów objętych procesem budowania wizerunku marki na rynku pracy.

    Najważniejsze cechy dobrej strategii employer branding

    Samo tworzenie strategii to długotrwały, często kilkumiesięczny proces, który rozpoczyna się powołaniem zespołu projektowego. To on w głównej mierze będzie odpowiedzialni za audyt marki pracodawcy, wyznaczenie i charakteryzację grup docelowych czy zaprojektowanie Employee Value Proposition. Obszerna wiedza na temat organizacji, adresata komunikacji wizerunkowej marki pracodawcy czy wartości, na które marka chce się pozycjonować to podstawy dobrej strategii. Czym jeszcze wyróżnia się ta odpowiednio zaprojektowana?

    1. Zaplanowanie działań Employr Branding w oparciu o rzetelną analizę sytuacji – audyt marki pracodawcy to pierwszy krok w pracy nad strategią. Zanim wyznaczymy cele czy określimy silne strony firmy, musimy dogłębnie poznać strukturę organizacji, ale przede wszystkim zapoznać się z aktualną opinią na jej temat. Jakie zdanie o miejscu zatrudnienia mają pracownicy? Czy marka pracodawcy jest obecna w świadomości potencjalnych kandydatów na pracowników? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi szukamy właśnie podczas badań ilościowych i jakościowych, które stają się fundamentem do dalszych etapów pracy nad dobrą strategią.
    2. Jasno określone grupy docelowe w strategii EB – To do nich kierujemy działania employer branding, dlatego musimy je dokładnie scharakteryzować i poznać ich potrzeby. Przydatne w strategii Employer branding jest też stworzenie person, czyli konkretnych, przykładowych osób reprezentujących cechy grup docelowych.
    3. Benchmark działań konkurencji Znajomość działań konkurencji to podstawa, jeśli wizerunek marki pracodawcy ma się wyróżniać. Dzięki uwzględnieniu tej kwestii w strategii, możemy opracować akcje, które sprawią, że firma stanie się dla grupy docelowej bardziej atrakcyjna od innej z tej samej branży.
    4. Employee Value Proposition, czyli zbiór wartości, na których zbudujemy komunikację. Te silne strony marki wynikające z wcześniej przeprowadzonego audytu marki pracodawcy posłużą jako baza komunikatów skierowanych do grup docelowych.
    5. Plan działań EB uwzględniający cele i priorytety – Wybór działań to zaledwie początek budowania wizerunku marki pracodawcy. Ważne jest także opracowanie harmonogramu, który uwzględni priorytety akcji offline i online. A wszystko to w oparciu o wyznaczone cele.

    Co poza tym? Oczywiście koszty. Dobry plan pracy nad wizerunkiem marki pracodawcy nie tylko obejmuje właściwe działania wizerunkowe, ale też koreluje je z przeznaczonym na projekt budżetem. O optymalizacji kosztów warto pamiętać od początku planowania strategii employer branding!

    Więcej informacji o tym jak zaprojektować dobrą strategię employer branding znajdziesz na stronie bardzoHR.