Develia podsumowała 2019 rok

    Many graphs

    Miniony rok w Develia S.A. zostanie zapamiętany jako czas dużych transakcji. Spółka zamknęła umowy sprzedaży dwóch obiektów biurowych oraz podpisała wstępne porozumienie dotyczące trzeciego biurowca – warszawskiego Wola Center, które sfinalizowano w styczniu 2020 roku. Łączny przychód ze sprzedaży trzech nieruchomości przekroczył kwotę 215 mln euro. Ponadto w 2019 roku, dzięki oddaniu do użytkowania budynku Wola Retro, spółka przekroczyła zapowiadaną barierę 200 tys. mkw. wybudowanej powierzchni komercyjnej.

    W 2019 roku Develia przeprowadziła jedne z największych transakcji obiektów biurowych na rynkach regionalnych. Sprzedaż katowickiego Silesia Star i wrocławskiego Retro Office House na rzecz spółki z grupy Globalworth Poland Real Estate opiewała na kwotę 113,175 mln euro.

    Zgodnie z przyjętą strategią sprzedaży w pełni skomercjalizowanych i świetnie funkcjonujących biurowców w lipcu 2019 roku zamknęliśmy pierwszą w historii naszej firmy sprzedaż obiektów zlokalizowanych w Katowicach i Wrocławiu. Był to niewątpliwie krok milowy w rozwoju naszej spółkimówi Michał Hulbój, p.o. prezesa Develia S.A. W styczniu 2020 sfinalizowaliśmy umowę sprzedaży naszej największej inwestycji, zlokalizowanego w Warszawie biurowca Wola Center. Zrealizowane transakcje oraz duże zainteresowanie funduszy inwestycyjnych naszymi obiektami  świadczą o ich wysokiej wartości biznesowej  – dodaje Michał Hulbój.

    Proces sprzedaży Woli Center został zamknięty w styczniu 2020. Nowym właścicielem kompleksu została spółka Gisla, należąca do funduszu Hines. Wartość umowy  została ustalona na 101,9 mln. Transakcje dotyczące trzech obiektów Develia S.A. przyniosły spółce w sumie 215,075 mln euro wpływu.

    Ponad 200 tys. mkw. powierzchni komercyjnej

    Zgodnie z planem w trzecim kwartale 2019 roku Develia S.A. przekroczyła poziom 200 tys. mkw. oddanej do użytku powierzchni komercyjnej. Wszystko za sprawą warszawskiej inwestycji spółki – Wola Retro. 24 500 mkw. łącznej powierzchni to jedna z największych przestrzeni biurowych oddanych w 2019 roku na stołecznym rynku. Projekt kompleksu został wykonany przez architektów z biura Kuryłowicz & Associates. Generalnym wykonawcą obiektu, a zarazem jego głównym najemcą, zajmującym ponad 8 000 mkw., została firma Budimex.

    Unikalny projekt budynku zaintrygował nas od samego początku. Z przyjemnością podjęliśmy się wyzwania, jakim było dostosowanie do wymagań rynkowych przedwojennego obiektu oraz połączenie go z nowym dziesięciokondygnacyjnym biurowcem. Wynajęcie biura w Wola Retro było dla nas naturalną decyzją. Ta lokalizacja została wybrana przez naszych pracowników jako najkorzystniejsza. Inwestycja gwarantuje dobre skomunikowanie. Znajduje się w pobliżu dwóch stacji metra, przystanków tramwajowych i autobusowych. Odznacza się także wysoką jakością wykonania, na którą mieliśmy sami wpływ jako wykonawca mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex SA.

    Poziom komercjalizacji Wola Retro wynosi obecnie 65%. Do wynajęcia w budynku pozostało 8 800 mkw.

    Dobre wiadomości z obiektów multifunkcyjnych

    Dobre wiadomości dla spółki napływają również z dwóch wrocławskich obiektów multifunkcyjnych. Część handlowa Arkad Wrocławskich utrzymała wzrastającą dynamikę odwiedzalności i zakończyła rok odbiciem trafficu oraz obrotów. Pokazuje to, że przyjęta przez centrum strategia dedykowana rodzinom z dziećmi przyniosła wymierne efekty. 2019 rok w biurowej części obiektu to czas stabilnej komercjalizacji na poziomie 99% i małego ruchu w portfolio najemców. W ciągu roku w biurowcu podpisano trzy nowe umowy najmu, a jeden z kluczowych najemców, kancelaria Olesiński&Wspólnicy, zdecydowała się na przedłużenie umowy.

    – Niezwykle ważne dla całej spółki są dobre wyniki naszych wrocławskich obiektów typu mixed-use. Pokazują one, że podejmując się rewitalizacji i wprowadzenia nowych strategii rozwoju tych budynków, zrobiliśmy krok we właściwym kierunku. Niesłabnącą pozycję na rynku Arkad Wrocławskich podkreśla kompletne portfolio najemców części biurowej. Pojawiające się wolne przestrzenie budzą duże zainteresowanie firm i są szybko wynajmowane – mówi Piotr Pirogowicz, dyrektor zarządzający w Develia S.A.Stabilny portfel najemców biurowych posiada również Sky Tower. Jednak także tutaj przygotowujemy się na zmiany zachodzące na rynku. Chcemy zapewnić naszym najemcom, turystom oraz mieszkańcom Wrocławia możliwość spędzenia wartościowego czasu wolnego w budynku. Obecnie przygotowujemy unikalną strefę kulinarną Sky Kitchen na parterze obiektu. W kolejnych etapach planowanych udogodnień chcemy, aby na wysokich piętrach powstał Sky Bar, idealne miejsce na spotkania i rozmowy biznesowe. Pracujemy nad tym, aby Sky Tower był postrzegany jako nowoczesna atrakcja turystyczna, kompleks biurowo – rozrywkowy, który żyje zarówno w ciągu dnia, jak i wieczorami. Aktualnie skupiamy się na poszukiwaniu najemców, którzy pasują do naszej koncepcji w tym obszarze  – dodaje Piotr Pirogowicz.

    W  ciągu minionego roku w Sky Tower ośmiu najemców biurowych przedłużyło umowy najmu, sześciu z nich zdecydowało się wynajęcie dodatkowej powierzchni. W wieżowcu pojawiło się również pięć nowych firm. Poziom komercjalizacji powierzchni biurowych obiektu wynosi obecnie blisko 98%.

    Nowe inwestycje

    W 2019 roku Develia S.A. zakupiła za blisko 32 mln złotych grunt przy ulicy Kolejowej we Wrocławiu. Na działce o wielkości 5 428 mkw. zaplanowano budowę nowoczesnego biurowca.

    W 2020 roku przedstawimy gotowy projekt budynku, który powstanie we Wrocławiu przy ulicy Kolejowej. Możemy zdradzić już teraz, że najlepsi projektanci pracują nad tym, aby obiekt współgrał  z zabudową architektoniczną dzielnicy i miał pozytywny wkład w rozwój tej części miasta mówi Piotr Pirogowicz.W nadchodzącym czasie będziemy skupiać się również na wyszukiwaniu i akwizycji kolejnych gruntów pod nowe inwestycje, zarówno na rynkach regionalnych, jak i w Warszawie – dodaje Piotr Pirogowicz.