Co drugi kandydat nie kupi w firmie, która źle go potraktowała

0

Firma, która zostawia negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego, ponosi straty nie tylko kadrowe, ale też biznesowe. Aż 47% osób zniechęca się do zakupu produktów lub usług firmy, która zawiodła podczas rekrutacji – wynika z 4. edycji badania „Candidate Experience”, zrealizowanego przez eRecruiter i Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Eksperci zwracają uwagę, że na negatywne odczucia kandydatów wpływają czynniki ludzkie, gdy rekruter m.in. zapomni poinformować o powodach niezatrudnienia lub zakończeniu procesu. Wtedy z pomocą przychodzi jednak technologia, która pozwala skupić się na obszarze candidate experience.

– Trzech przedsiębiorców na czterech wie, że negatywne wrażenia z rekrutacji mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe kandydatów. Taka świadomość przekłada się na większą dbałość pracodawców o prowadzone procesy rekrutacyjne, m.in. coraz więcej firm deklaruje, że kontaktuje się z aplikującymi na każdym etapie procesu. Częściej też w rekrutacji wykorzystuje się nowoczesne technologie, które wspierają rekruterów i pomagają im skupić się na wrażeniach kandydatów. Odpowiedni system m.in. umożliwia automatyczne wysyłanie informacji zwrotnych po zakończeniu danego etapu rekrutacji, a nawet jest w stanie wygenerować automatycznego SMS-a z przypomnieniem o spotkaniu. Te wszystkie drobne rzeczy składają się na ostateczną opinię kandydatów, o którą warto dbać – zwraca uwagę Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter oraz koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Niezadowolony kandydat nie pozostaje bierny

Skutki negatywnych doświadczeń wyniesionych przez uczestnika procesu rekrutacyjnego, firma może odczuć na kilku płaszczyznach. Po pierwsze, dotkliwe mogą okazać się straty personalne. Z badania „Candidate Experience” wynika, że co trzeci kandydat nie zaaplikuje więcej do firmy, która nie zrobiła dobrego wrażenia w procesie rekrutacji, a co piąty odradzi aplikowanie innym. To natomiast w momencie utrudnionego dostępu do kadry, może spotęgować trudności rekrutacyjne. Po drugie, nieprzyjazna rekrutacja może przynieść straty biznesowe. Aż 47% kandydatów, którzy wynieśli negatywne wrażenia z rekrutacji u danego pracodawcy, zmienia nastawienie do jego produktów lub usług i rezygnuje z ich zakupu. Po trzecie, ucierpieć może wizerunek firmy. 28% niezadowolonych kandydatów dzieli się złą opinią o miejscu pracy z innymi. A to oznacza, że nie tylko sam zainteresowany będzie niekorzystnie nastawiony do produktów i usług w konkretnej firmie, ale też może przekonać do tego inne osoby.

Czytaj również:  Brakuje kandydatów do pracy tymczasowej

Wrażenia kandydatów z rekrutacji mają duży wpływ na postrzeganie produktów oraz usług firmy. Dobrze przeprowadzony proces gwarantuje, że nawet pomimo negatywnej odpowiedzi, kandydat wróci do nas jako klient. Ważną rolę odgrywa tutaj komunikacja na każdym etapie, którą ułatwia nam system eRecruiter. Dzięki niemu dużo łatwiejsze jest np. wysyłanie informacji zwrotnej do aplikujących. A to właśnie brak feedbacku stwarza zagrożenie, że kandydat będzie odbierał firmę jako nierzetelną i przełoży swoje doświadczenia również na opinię o produktach czy usługach – mówi Jagoda Haczyk, Specjalista ds. Rekrutacji w AGATA S.A.

Za przyjazną rekrutacją stoją człowiek i technologia