E-sprawozdanie finansowe – informacje kluczowe

    główne_4

    Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami prawnopodatkowymi, w zakresie sprawozdań finansowych i zgłaszania ich do Krajowego Rejestru Sądowego należy zaznaczyć, że w znakomitej większości przypadków, zarówno sprawozdanie finansowe jak i towarzyszące mu dokumenty oraz ewentualne oświadczenia, należy sporządzać i składać wyłącznie w wersji elektronicznej. Oznacza to w praktyce, że nie ma możliwości złożenia takich dokumentów w wersji papierowej.

    Forma przygotowania dokumentu

    Podobnie jak w przypadku PIT’ów, czy Jednolitego Pliku Kontrolnego, przygotowanie e-sprawozdania finansowego nie może być w żadnym wypadku dowolne. Jest to elektroniczny dokument, ale nadal jego forma i treść muszą spełniać określone wymogi – są to: specjalna struktura logiczna oraz format, udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej lub na odpowiedniej stronie podmiotowej urzędu ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Plik ten nazywany jest JPK_SF. Należy więc użyć odpowiednich narzędzi do pracy nad plikiem – publicznych systemów lub profesjonalnych komercyjnych aplikacji do wypełnienia e-sprawozdania.

    Kto powinien przygotować e-sprawozdanie

    Z założenia elektroniczne sprawozdanie finansowe będzie obowiązkiem dotyczącym wszystkich podatników, wpisanych do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców w rejestrze „przedsiębiorcy”:

    Zgodnie z regulacją art. 36 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, podmiotami podlegającymi wpisowi do rejestru przedsiębiorców są (z pewnymi określonymi wyjątkami):

    • spółka jawna,
    • europejskie stowarzyszenie zgrupowań interesów gospodarczych,
    • spółka partnerska,
    • spółka komandytowa,
    • spółka komandytowo-akcyjna,
    • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
    • spółka akcyjna,
    • spółka europejska,
    • spółdzielnia,
    • spółdzielnia europejska,
    • przedsiębiorstwa państwowe,
    • instytut badawczy,
    • towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych,
    • towarzystwo reasekuracji wzajemnej,
    • inne osoby prawne, jeżeli wykonują działalność gospodarczą i podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru,
    • oddziały przedsiębiorców zagranicznych działających na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
    • główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń,
    • główne oddziały zagranicznych zakładów reasekuracji,
    • instytucje gospodarki budżetowej.

    Podpisanie i wysłanie dokumentu

    Należy zauważyć, że w przypadku sprawozdania finansowego w formie elektronicznej, nadal ustawodawca wymaga od podatników odpowiedniej formy podpisania dokumentu. W skutek tego, możliwości dla e-sprawozdania są tak na prawdę dwie:

    1) podpis kwalifikowanym podpisem elektronicznym;

    2) podpis poprzez profil zaufany.

    Należy jednak pamiętać, że podpis taki powinna złożyć odpowiednia osoba – uprawniona do składania tego typu dokumentów. Najczęściej jest to pracownik, któremu powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, kierownik jednostki, a w przypadku organów wieloosobowych – wszyscy członkowie takiego organu.

    Następnie, wysyłka dokumentów powinna nastąpić przez Internet. W zależności od wybranej formy pracy – bezpośrednio przez serwisy ustawodawcy, na przykład w portalu eKRS lub przez specjalne bramki do przesyłu e-sprawozdań, pod które podłączają się profesjonalne aplikacje do wypełniania druków księgowych i podatkowych.