Eesti Energia z pilotażowym projektem inteligentniejszego ładowania autobusów elektrycznych

Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający w firmie Enefit Polska
Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający w firmie Enefit Polska

Grupa Eesti Energia nawiązała współpracę z przedsiębiorstwem transportu miejskiego w Tallinie, dla którego opracuje inteligentne rozwiązanie z zakresu elektromobilności. System zarządzania flotą będzie pozwalał na nadzór nad procesem ładowania w zależności od aktualnych cen SPOT energii elektrycznej na rynku i ograniczeń związanych z obciążeniami sieci.

W ramach poszukiwania innowacji i rozwijania alternatywnych źródeł energii oraz ekologicznych środków transportu, Eesti Energia, do której należy działający w Polsce Enefit, i Tallinna Linnatranspordi AS, przedsiębiorstwo transportu miejskiego z Tallina, podpisały w styczniu umowę na opracowanie inteligentnego sposobu ładowania autobusów elektrycznych. W tym celu testy będą prowadzone na dwóch liniach autobusowych w Tallinie. Podczas projektu pilotażowego Eesti Energia opracuje inteligentne rozwiązanie, które będzie w stanie zarządzać procesem ładowania, uwzględniając aktualne ceny SPOT energii elektrycznej na rynku i ograniczenia związane z obciążeniami sieci. Dla wybranych tras autobusowych planowany jest zakup 10 autobusów elektrycznych, a cały projekt ma być przygotowaniem do większego wdrożenia transportu opartego na energii elektrycznej w Tallinie.

Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający w firmie Enefit Polska
Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający w firmie Enefit Polska

Często podnoszonym czynnikiem ograniczającym rozwój transportu elektrycznego w miastach jest zbyt duże obciążenie sieci przy rosnącej liczbie pojazdów elektrycznych. Z naszego punktu widzenia takie obciążenie nie powinno jednak stać się problemem, ponieważ pojazdy elektryczne można również uznać za urządzenia do magazynowania energiimówi Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający w Enefit. – Program pilotażowy naszej spółki w Estonii opiera się na zastosowaniu idei wykorzystania technologii pamięci masowej w sektorze energetycznym. Polega to na magazynowaniu energii, gdy cena jest tańsza i używania jej, gdy jest droższa. Zmagazynowana energia może być również wprowadzana do sieci, aby pomóc w redukcji obciążenia sieci elektrycznej, zwiększyć wykorzystanie energii odnawialnej i zapewnić stabilność pracy siecidodaje Maciej Kowalski.

W 2017 roku liczba autobusów w transporcie miejskim na świecie wynosiła 3 miliony, z czego 13% stanowiły pojazdy napędzane energią elektryczną. W polskich miastach funkcjonowało 12 119 autobusów, z czego 98 to pojazdy w pełni zelektryfikowane, a 50 – hybrydy typu plug-in. W sierpniu 2018 r. liczba autobusów całkowicie elektrycznych w Polsce wzrosła do 109 sztuk. Najwięcej z nich jeździ po drogach Warszawy (31), Krakowa (26) i Jaworzna (24).[1]

Wprowadzenie do obiegu pojazdów elektrycznych stale rośnie zarówno na świecie jak i w Polsce. Szacunki ekspertów Bloomberg NEF pokazują, że do 2040 r. 55% nowych samochodów sprzedawanych na całym świecie będą to pojazdy elektryczne[2]. Dlatego celem Eesti Energia jest odpowiednie przygotowanie się do ogólnego prognozowanego wzrostu zapotrzebowania na pojazdy elektryczne – zarówno do celów prywatnych, jak i transportu publicznego.

[1] Elektromobilność w transporcie publicznym. Praktyczne aspekty wdrażania, wyd. Polski Fundusz Rozwoju, oprac. Polski Fundusz Rozwoju, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Warszawa 2018.

[2] Raport Electric Vehicle Outlook 2018, Bloomberg New Energy Finance.