Gdzie dwóch się bije, tam… Polak skorzysta?

Konflikt gospodarczy Stanów Zjednoczonych i Chin szansą dla polskich przedsiębiorców? Komentarz Marka Suczyka, wiceprezesa Famedu Żywiec.

0

Konflikt gospodarczy Stanów Zjednoczonych i Chin jest realną szansą dla polskich przedsiębiorców? Komentarz Marka Suczyka, wiceprezesa Famedu Żywiec.

1 bilion USD – do takiego poziomu, zgodnie z założeniami, wzrosną do 2020 roku wydatki na służbę zdrowia w Chinach. Wedle szacunków do końca trwającej dekady chiński rynek urządzeń medycznych stanie drugim pod względem wartości na świecie*. Wytwarzany w Polsce sprzęt medyczny – m.in. stoły operacyjne i łóżka szpitalne – jest bardzo pozytywnie oceniane przez tamtejszych lekarzy.

Czy narastający konflikt gospodarczy Stanów Zjednoczonych i Chin, w ostatnich dniach karne cła objęły m.in. sprzęt medyczny, może stać się szansą dla polskich producentów?

Polskim przedstawicielem branży medycznej w Państwie Środka jest Famed Żywiec. Na tamtejszym rynku spółka obecna jest od kilkunastu lat sukcesywnie umacniając swoją pozycję.

Marek Suczyk - Wiceprezes Famed Żywiec
Marek Suczyk – Wiceprezes Famed Żywiec

Specyfiką rynku chińskiego jest polaryzacja, hermetyczność i wysoka bariera wejścia. Z jednej strony mamy do czynienia z ogromnym zapotrzebowaniem na sprzęt niskiej jakości, co jest efektem funkcjonowania systemu nastawionego na masową opiekę medyczną. Równolegle jednak działają wysokiej klasy szpitale kliniczne zaopatrujące się jedynie w sprzęt najwyższej klasy.

Skutecznie spełniamy oczekiwania w tym zakresie. Nasz eksport do Chin obejmuje najbardziej zaawansowane produkty, jak np. łóżka na oddziały intensywnej terapii. W Chinach Famed spozycjonowany jest w segmencie premium. O pozytywnym odbiorze naszych wyrobów decydują: solidna marka oraz funkcjonalność i niezawodność, a także europejski design. To kluczowe czynniki, które pozwalają nam skutecznie konkurować z cieszącymi się wysoką renomą produktami firm amerykańskich, niemieckich czy japońskich. Ważnym wyróżnikiem jest przy tym właśnie nasza marka, gdyż chiński klient gotowy jest zapłacić kilkukrotnie więcej za tę samą funkcjonalność i jakość, jeżeli oferuje je uznany wytwórca.

Potwierdzeniem zaufania do produktów Famedu są wyniki. W latach 2014-2016, rokrocznie, niemal dwukrotnie zwiększaliśmy wartość przychodów uzyskiwanych w Chinach. Sprzedaż na tamtejszym rynku – jednym z kluczowych w strategii spółki – stanowi obecnie 17 proc. naszych przychodów.

Specyfiką branży jest m.in. konieczność przebrnięcia przez bardzo kosztowny proces rejestracji, trwający w ChRL minimum dwa lata. Z kolei cykl sprzedaży w branży medycznej obejmuje zwyczajowo okres kilku kwartałów. Wprowadzenie dodatkowych ceł na produkty medyczne nie przełoży się w prosty sposób na rozwój polskiego eksportu na tamtejszy rynek. Choć nie sposób przewidzieć czy za trzy lata będzie nadal trwała wojna handlowa, to jednak z pewnością zaistniała sytuacja jest szansą zwiększenia udziału w rynku dla europejskich producentów.  Biznes nie znosi próżni, więc brak importowanych amerykańskich produktów – z uwagi na dużą chłonność rynku – zostanie szybko zastąpiony głównie produktami europejskim, japońskimi, jak również rodzimej produkcji. Jestem przekonany, że będziemy mieli w tym swój udział, co będzie wiązać się z utrzymaniem notowanego przez nas w ostatnich latach trendu wzrostowego.

***

Czytaj również:  W ciepłych promieniach jesiennego słońca