Jeśli chcesz znaleźć dobrego pracownika, pokaż mi swoje ogłoszenie, a powiem Ci, czy jest szansa na sukces. Jednakże istnieje mnóstwo istotnych czynników i elementów, które kandydat bierze pod uwagę. Przykładowo, wygląd samego serwisu i ogłoszenia, intuicyjność procesu aplikowania, a także to, czy informacje na temat pracy i pracodawcy są wyczerpujące. Szczególnie te ostatnie elementy są kluczowe dla poprawy konwersji. Twórcy portalu Aplikuj.pl, z ponad milionem unikalnych użytkowników miesięcznie, twierdzą, że kandydaci zaczynają ocenę swojego potencjalnego pracodawcy od przejrzenia ogłoszenia, a od tej pierwszej oceny zależy właśnie tak wiele.
Spis treści:
Zbuduj pozytywny odbiór firmy na etapie job boardów
Współcześnie portale pracy oraz popularne job boardy, w tym także Aplikuj.pl, są jednymi z najważniejszych narzędzi employer brandingowych w rękach pracodawców. Ich skuteczne wykorzystanie może z kolei prowadzić przede wszystkim do obniżenia kosztów pozyskania nowych pracowników. Decyzja kandydatów o przystąpieniu do rekrutacji opiera się nie tylko na faktach, ale również na przeżywanych emocjach i odniesionych wrażeniach. Dlatego też portale pracy od lat wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia za pomocą udostępniania na platformach takich funkcji, jak:
- rozbudowane profile pracodawców,
- spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
- wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.
Aplikuj.pl to jeden z największych serwisów z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z różnych branż w Polsce. Użytkownicy odwiedzający tę platformę mogą znaleźć aktualne ogłoszenia, jedną z największych baz porad dla pracowników i pracodawców oraz nowoczesne narzędzia, które ułatwiają poruszanie się po współczesnym rynku pracy.
Serwis jest wyposażony w wiele funkcji, które zwiększają efektywność publikacji ofert pracy, w tym mocną integrację i promocję w mediach społecznościowych. Dodatkowo wspiera firmy w employer brandingu, a kandydatom dostarcza rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy korzystającym z usług portalu. Czy jednak to wszystko, co serwis ogłoszeniowy może zaoferować? Jak zadbać o kandydata, aby czuł się dobrze już od pierwszego kontaktu z firmą?
Dobre wrażenie idzie w parze z lepszą konwersją
W rekrutacji chodzi przede wszystkim o ludzi i relacje, ale koszty i złożoność procesu powodują, że mierzymy wiele wskaźników, w tym koszty pozyskania CV, retencję pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego, czy jakość rekrutacji. Profesjonalni rekruterzy zawsze uwzględniają średni koszt skutecznej rekrutacji i źródło pozyskania kandydatów. Eksperci skupiają się także na wskaźnikach związanych z zadowoleniem kandydatów z procesu rekrutacji.
„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „Co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”.
„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.
„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.
Z powodzeniem można połączyć wysoką skuteczność rekrutacji z dobrym wrażeniem kandydatów, jednakże wymaga to ogromnego nakładu pracy ze strony rekrutera oraz platformy z ofertami pracy. Czego unikać w kontakcie z kandydatami? Poniżej przedstawimy największe „grzechy”, których powinni unikać rekruterzy oraz serwisy z ogłoszeniami.
Problem/trudność | Rola rekrutera | Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl) |
Brak informacji o wynagrodzeniu: Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji znacząco wpływa na decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu. | Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. | Serwis może promować oferty z “widełkami”. |
Złożone procesy rejestracji: Niektóre serwisy wymagają zbyt złożonych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych.
|
Zdarza się, że rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. | To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia. |
Ograniczone informacje o firmie: Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. | Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. | Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji. |
Brak odpowiedzi na aplikację. To może sprawić, że kandydaci tracą zaufanie do danego serwisu lub firmy. | Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. | Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, który ułatwia proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej). |
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy. Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety wiele serwisów tak robi. | Nie ma wpływu. | To serwis decyduje co pokazuje kandydatowi i powinien starać się o odpowiednią bazę ogłoszeń oraz rozwijać technologicznie wyszukiwarkę. |
Wszystko o pracodawcy w jednym miejscu?
Kandydaci na rynku pracy coraz częściej oczekują, że portale ogłoszeniowe dostarczą im kompleksowych informacji o miejscu, do którego składają aplikację v kulturze organizacyjnej, misji, warunkach pracy. Większość z nich szuka informacji w Internecie, zwłaszcza że nie wszyscy rekruterzy uzupełniają tę konkretną część ogłoszenia. Aplikuj.pl wychodzi na przeciw potrzebom kandydatów, oferując w oparciu na źródłach zewnętrznych, pracy redaktorów oraz AI kompletne informacje o pracodawcy, takie jak:
- statystyki zawodów / stanowisk, jakie poszukuje firma,
- benefity jakie oferuje najczęściej firma (na podstawie historii ogłoszeń),
- linki do strony i social mediów firmy,
- mapy do siedziby i oddziałów,
- dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
- dane z KRS, GUS, CEIDG,
- opinie z Google,
- archiwalne ogłoszenia.
Firmy, które mają rozbudowane (płatne) profile w Aplikuj.pl mogą do tego dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje.
Technologie i narzędzia pomocne kandydatom
Kandydaci nie zwracają uwagi jedynie na popularność i efektywność serwisu, ale przede wszystkim na to, czy otrzymają spersonalizowaną ofertę pracy z pełnymi informacjami o pracodawcy oraz czy proces aplikowania jest prosty, a także intuicyjny. Aplikuj.pl zaktualizował ostatnio swoją platformę, wprowadzając nowe rozwiazania.
- Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia pasujące do zapytania. To rozwiązanie, które jest wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
- Profil kandydata – w tym miejscu można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
- Kreator CV (wzory do wyboru) – czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
- Setki wskazówek dotyczących samego procesu rekrutowania oraz pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
- Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
- Co najważniejsze, szybki proces składania aplikacji i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.
Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.
Należy pamiętać, że dla kandydata jakość procesu aplikowania jest równoznaczna z atrakcyjnością oferty i samego pracodawcy oraz jakością procesu składania aplikacji. Dlatego, dbanie o ten proces stanowi kluczowy element employer brandingu.
Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.