Gdzie zaczyna się ocena pracodawcy? Już na job boardach – na podstawie przypadku Aplikuj.pl

Gdzie zaczyna się ocena pracodawcy? Już job boardach

Jeśli chcesz znaleźć dobrego pracownika, pokaż mi swoje ogłoszenie, a powiem Ci, czy jest szansa na sukces. Jednakże istnieje mnóstwo istotnych czynników i elementów, które kandydat bierze pod uwagę. Przykładowo, wygląd samego serwisu i ogłoszenia, intuicyjność procesu aplikowania, a także to, czy informacje na temat pracy i pracodawcy są wyczerpujące. Szczególnie te ostatnie elementy są kluczowe dla poprawy konwersji. Twórcy portalu Aplikuj.pl, z ponad milionem unikalnych użytkowników miesięcznie, twierdzą, że kandydaci zaczynają ocenę swojego potencjalnego pracodawcy od przejrzenia ogłoszenia, a od tej pierwszej oceny zależy właśnie tak wiele.

Zbuduj pozytywny odbiór firmy na etapie job boardów

Współcześnie portale pracy oraz popularne job boardy, w tym także Aplikuj.pl, są jednymi z najważniejszych narzędzi employer brandingowych w rękach pracodawców. Ich skuteczne wykorzystanie może z kolei prowadzić przede wszystkim do obniżenia kosztów pozyskania nowych pracowników. Decyzja kandydatów o przystąpieniu do rekrutacji opiera się nie tylko na faktach, ale również na przeżywanych emocjach i odniesionych wrażeniach. Dlatego też portale pracy od lat wspierają firmy w budowaniu pozytywnego doświadczenia za pomocą udostępniania na platformach takich funkcji, jak:

  •     rozbudowane profile pracodawców,
  •     spersonalizowane graficznie ogłoszenia,
  •     wbudowane funkcje ATS ułatwiające komunikację z kandydatem.

Aplikuj.pl to jeden z największych serwisów z dziesiątkami tysięcy ofert pracy z różnych branż w Polsce. Użytkownicy odwiedzający tę platformę mogą znaleźć aktualne ogłoszenia, jedną z największych baz porad dla pracowników i pracodawców oraz nowoczesne narzędzia, które ułatwiają poruszanie się po współczesnym rynku pracy.

Serwis jest wyposażony w wiele funkcji, które zwiększają efektywność publikacji ofert pracy, w tym mocną integrację i promocję w mediach społecznościowych. Dodatkowo wspiera firmy w employer brandingu, a kandydatom dostarcza rozbudowane i obiektywne informacje o każdym pracodawcy korzystającym z usług portalu. Czy jednak to wszystko, co serwis ogłoszeniowy może zaoferować? Jak zadbać o kandydata, aby czuł się dobrze już od pierwszego kontaktu z firmą?

zbuduj pozytywny odbior firmy na etapie job boardow

Dobre wrażenie idzie w parze z lepszą konwersją

W rekrutacji chodzi przede wszystkim o ludzi i relacje, ale koszty i złożoność procesu powodują, że mierzymy wiele wskaźników, w tym koszty pozyskania CV, retencję pracowników, wskaźnik zatrudnienia wewnętrznego, czy jakość rekrutacji. Profesjonalni rekruterzy zawsze uwzględniają średni koszt skutecznej rekrutacji i źródło pozyskania kandydatów. Eksperci skupiają się także na wskaźnikach związanych z zadowoleniem kandydatów z procesu rekrutacji. 

„W okresie ostatnich 12 miesięcy naszym największym wyzwaniem było zwiększenie efektywności publikacji ogłoszenia, a to nie jest takie proste” – mówi Witold Królczyk – COO Aplikuj.pl i dodaje: „Co kilka miesięcy prosimy naszych klientów o kalkulację tych wartości w odniesieniu do rekrutacji prowadzonych przy pomocy innych portali i dzięki wprowadzonym zmianom efektywność znacznie się poprawiła, dzięki czemu stajemy się konkurencyjni na rynku”. 

„Na naszych stronach dostępnych jest ponad 30 000 ogłoszeń. Dzięki temu kandydat ma w czym wybierać. Ale tylko część z nich to ogłoszenia „komercyjne” i właśnie te mają najlepszą ekspozycję i efektywność. Są sugerowane zainteresowanym kandydatom, promowane w newsletterach oraz w social mediach i wyróżniane u partnerów. To powoduje, że skuteczność ogłoszeń w Aplikuj.pl (liczona jako średnia liczba przesłanych CV) wzrosła o ponad 30% w ciągu ostatnich 6 miesięcy” – mówi Witold Królczyk, Aplikuj.pl.

„Jesteś pracodawcą? Zdecydowanie najbardziej efektywne i atrakcyjne są u nas oferty „no limit z promocją marki”. Nasi klienci otrzymują dedykowany profil pracodawcy, indywidualną szatę graficzną i mogą publikować oferty, schodząc nawet do ceny rzędu kilkunastu złotych za jedno ogłoszenie. Przy tym zapewniamy klientowi promocję w social mediach na zapytania brandowe i sporą ekspozycję na stronach serwisu” – mówi Izabela Foltyn z Aplikuj.pl.

Z powodzeniem można połączyć wysoką skuteczność rekrutacji z dobrym wrażeniem kandydatów, jednakże wymaga to ogromnego nakładu pracy ze strony rekrutera oraz platformy z ofertami pracy. Czego unikać w kontakcie z kandydatami? Poniżej przedstawimy największe „grzechy”, których powinni unikać rekruterzy oraz serwisy z ogłoszeniami.

Problem/trudność Rola rekrutera Rola portalu ogłoszeniowego (na przykładzie Aplikuj.pl)
Brak informacji o wynagrodzeniu: Kandydaci chcą wiedzieć, jakie wynagrodzenie oferuje firma na danym stanowisku. Brak tych informacji znacząco wpływa na decyzję o złożeniu aplikacji i może zniechęcić z korzystania z danego serwisu. Ostateczna decyzja należy do rekrutera i zwykle jest zgodna z ogólną polityką firmy. Serwis może promować oferty z “widełkami”.
Złożone procesy rejestracji: Niektóre serwisy wymagają zbyt złożonych procesów rejestracji, które mogą być frustrujące dla kandydatów i utrudniać im aplikowanie na stanowiska. Szczególnie na urządzeniach mobilnych.

 

Zdarza się, że rekruterzy budują zbyt skomplikowane formularze rejestracyjne. To serwis ogłoszeniowy kieruje pierwszymi krokami kandydata i musi być zoptymalizowany pod wszelkie urządzenia.
Ograniczone informacje o firmie: Kandydaci chcą wiedzieć więcej o firmie, w której będą pracować jeszcze przed złożeniem aplikacji. Brak takich informacji lub ich niedostateczna ilość może zniechęcić kandydatów. Niektóre informacje mogą być udostępnione tylko przez rekrutera. Portal może publikować wiele informacji na podstawie źródeł zewnętrznych i historii publikacji.
Brak odpowiedzi na aplikację. To może sprawić, że kandydaci tracą zaufanie do danego serwisu lub firmy. Rekruter powinien pamiętać o podziękowaniu za udział w procesie. Serwisy ogłoszeniowe mają często wbudowany system ATS, który ułatwia proces szybkiej odpowiedzi (także negatywnej).
Powtarzające się oferty pracy lub źle podpowiedziane oferty pracy. Kandydaci mogą czuć się zirytowani, gdy otrzymują wyniki nieaktualne lub niepasujące do ich oczekiwań. Niestety wiele serwisów tak robi. Nie ma wpływu. To serwis decyduje co pokazuje kandydatowi i powinien starać się o odpowiednią bazę ogłoszeń oraz rozwijać technologicznie wyszukiwarkę.

Wszystko o pracodawcy w jednym miejscu?

Kandydaci na rynku pracy coraz częściej oczekują, że portale ogłoszeniowe dostarczą im kompleksowych informacji o miejscu, do którego składają aplikację v kulturze organizacyjnej, misji, warunkach pracy. Większość z nich szuka informacji w Internecie, zwłaszcza że nie wszyscy rekruterzy uzupełniają tę konkretną część ogłoszenia. Aplikuj.pl wychodzi na przeciw potrzebom kandydatów, oferując w oparciu na źródłach zewnętrznych, pracy redaktorów oraz AI kompletne informacje o pracodawcy, takie jak: 

  •     statystyki zawodów / stanowisk, jakie poszukuje firma,
  •     benefity jakie oferuje najczęściej firma (na podstawie historii ogłoszeń),
  •     linki do strony i social mediów firmy,
  •     mapy do siedziby i oddziałów,
  •     dynamikę publikacji ogłoszeń i ich popularności,
  •     dane z KRS, GUS, CEIDG,
  •     opinie z Google,
  •     archiwalne ogłoszenia.

Firmy, które mają rozbudowane (płatne) profile w Aplikuj.pl mogą do tego dodać galerię zdjęć, filmy, opinie i inne sekcje. 

Technologie i narzędzia pomocne kandydatom

Kandydaci nie zwracają uwagi jedynie na popularność i efektywność serwisu, ale przede wszystkim na to, czy otrzymają spersonalizowaną ofertę pracy z pełnymi informacjami o pracodawcy oraz czy proces aplikowania jest prosty, a także intuicyjny. Aplikuj.pl zaktualizował ostatnio swoją platformę, wprowadzając nowe rozwiazania.

  1. Intuicyjna wyszukiwarka, która proponuje ogłoszenia pasujące do zapytania. To rozwiązanie, które jest wspomagane zaawansowanym autorskim mechanizmem i słownikiem zawodów i obszarów zawodowych.
  2. Profil kandydata – w tym miejscu można bezpiecznie zarządzać własnymi danymi, powiadomieniami oraz przeglądać historię aplikowań.
  3. Kreator CV (wzory do wyboru) – czyli możliwość tworzenia plików PDF na podstawie danych wpisanych w profilu.
  4. Setki wskazówek dotyczących samego procesu rekrutowania oraz pracy. Porady są regularnie aktualizowane.
  5. Narzędzia do komunikacji z rekruterem (także video) wywoływane z poziomu ATS oraz kalkulator wynagrodzeń.
  6. Co najważniejsze, szybki proces składania aplikacji i kontaktu z rekruterem, wygodny także na urządzeniach mobilnych.

Wykonanie większości wyżej wymienionych funkcji platformy było współfinansowane w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19 przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.

Należy pamiętać, że dla kandydata jakość procesu aplikowania jest równoznaczna z atrakcyjnością oferty i samego pracodawcy oraz jakością procesu składania aplikacji. Dlatego, dbanie o ten proces stanowi kluczowy element employer brandingu.

Publikację sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020.

dotacja ue