IFA 2018: Technologie OLED 8K i microLED przyszłością rynku telewizorów. Pierwsze urządzenia mogą się pojawić na rynku już na początku 2019 r.

0

Na rynku telewizorów trwa nieustanna pogoń za innowacjami. Obecnie standardem na rynku staje się technologia organicznych diod LED, ale w najbliższej przyszłości rynek mogą opanować m.in. kropki kwantowe, dzięki którym możliwe jest bardzo wierne odwzorowanie kolorów. Nową technologią, w którą zaangażowani są dwaj najwięksi koreańscy producenci Samsung i LG, jest microLED, opierająca się na takiej samej zasadzie co OLED, ale stworzona ze znacznie trwalszych, jaśniejszych i bardziej energooszczędnych diod nieorganicznych.

– Technologia OLED opiera się na pikselach, które emitują światło. Wszystkie pozostałe, wyświetlające obraz od tyłu, to technologia LCD. Z kolei microLED działa na tej samej zasadzie co OLED w tym sensie, że każdy piksel emituje własne światło. Różnica polega na tym, że piksele te nie są organiczne. Pracujemy nad technologią, żeby wprowadzić te telewizory do zastosowania domowego – mówi w z rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje podczas targów IFA 2018 w Berlinie Ken Hong, szef komunikacji LG Electronics.

Technologią microLED interesuje się coraz większa liczba producentów telewizorów. Jej zasada działania jest podobna jak w technologii OLED – rozświetlane są niezależnie pojedyncze piksele na wyświetlaczu, ale zamiast organicznych diod, wykorzystywane są diody nieorganiczne z azotku galu. Według producentów są one znacznie trwalsze, mniej podatne na wypalenie i jaśniejsze niż ich organiczne odpowiedniki. Do tego pozwolą pobierać nawet o połowę mniej energii od telewizorów OLED.

Technologia microLED pozwala obecnie na tworzenie ekranów o bardzo dużych formatach do zastosowań komercyjnych. Samsung w styczniu tego roku zaprezentował 146-calowy telewizor modułowy The Wall, wykonany w technologii microLED. Zapowiedział już także, że zamierza wprowadzić do sprzedaży konsumenckiej telewizory w tej technologii na początku 2019 roku. Zainteresowanie technologią potwierdziła także firma LG, która pokazała swój telewizor na tegorocznych targach IFA w Berlinie.

Czytaj również:  Relacja z II edycji National Sales Congress

– Obecnie prezentujemy 173-calowy wyświetlacz microLED, który sprawdzi się w zastosowaniach komercyjnych typu digital signage. Minie jeszcze trochę czasu, zanim technologia trafi na rynek konsumencki – twierdzi Ken Hong.

LG tymczasem skupia się na rozwijaniu technologii OLED. Podczas targów IFA 2018 zaprezentowała także pierwszy na świecie telewizor OLED o rozdzielczości 8K (7680 x 4320). 88-calowy telewizor LG OLED 8K jest wyposażony w matrycę zawierającą ponad 33 mln pikseli emitujących światło.

– Technologia 8K nie stanie się standardem zbyt szybko, ponieważ na wielu rynkach wprowadzana jest dopiero technologia 4K – a proces ten trwa kilka lat. Uważamy, że 8K to rozwiązanie, które odniesie sukces komercyjny, jest już gotowe, możemy je dzisiaj zaprezentować – niemniej nie będzie ono standardem jeszcze przez wiele, wiele lat. Po pierwsze dlatego, że będzie bardzo drogie, a po drugie dlatego, że wciąż brakuje przeznaczonych dla niego treści – zaznacza ekspert.

Według danych firmy LG w roku 2018 sprzedaż telewizorów OLED wzrośnie dwukrotnie, a do roku 2022 przekroczy 9 mln sztuk. Z prognoz analityków MarketsandMarkets wynika, że rynek technologii OLED będzie warty do 2023 roku niemal 49 mld dol., przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 15 proc.