InPost planuje akwizycję Mondial Relay, wiodącej francuskiej platformy dostaw przesyłek e-commerce, za ok. 565 milionów euro (ok. 2,6 mld zł). Tym samym InPost znacząco rozszerzy zakres działalności, przyspieszając rozwój międzynarodowy oraz umocni swoją pozycję jako wiodącego gracza na europejskim rynku dostaw dla e-commerce. Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu opinii Rady Pracowniczej Mondial Relay oraz pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych. Finansowanie pomostowe transakcji w okresie 365 dni zapewni konsorcjum siedmiu banków. Spółka zakłada, że zamknięcie transakcji nastąpi do końca drugiego kwartału 2021 roku. W okresie 12 miesięcy 2020 Mondial Relay uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 437 mln euro oraz wypracował około 60 mln euro EBITDA.
Wstępne, niezaudytowane wyniki finansowe Integer.pl[1] za 2020 rok:
- wzrost przychodów o 104% r/r do 2,532 mld zł
- wzrost EBITDA o 184% r/r do 994 mln zł – marża EBITDA na poziomie 39,3%
- wzrost wolumenu przesyłek w 2021 roku wyższy od oczekiwań
„Planowana akwizycja Mondial Relay we Francji to realizacja strategii zapowiedzianej podczas IPO na EURONEXT Amsterdam i jedna z największych zagranicznych inwestycji polskiej firmy w historii. Ekspansja międzynarodowa jest kluczowym elementem rozwoju InPost, a Mondial Relay zapewni nam obecność na jednym z największych rynków e-commerce w Europie. To skokowe przyspieszenie naszego wzrostu i zwiększenie wartości spółki. Zamknęliśmy znakomity dla InPost rok 2020, w którym dostarczyliśmy 310 milionów przesyłek i zwiększyliśmy sieć Paczkomatów® o prawie 50%. Ten niesamowity wzrost operacyjny przełożył się na bardzo dobre wyniki finansowe. W 2020 roku podwoiliśmy nasze przychody, zwiększyliśmy EBITDA o 184% i poprawiliśmy konwersję przepływów pieniężnych do 38%. Taka dynamika utrzymuje się w 2021 roku, a wolumeny paczek w pierwszych dwóch miesiącach roku wzrosły ponad dwukrotnie w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Przed nami perspektywa długoterminowego wzrostu – jesteśmy pionierem rozwiązań ostatniej mili dla e-commerce” – podkreśla Rafał Brzoska, prezes InPost.
„Rozległa sieć Mondial Relay, obejmująca ponad 15.800 punktów odbioru i nadania, doskonale pasuje do naszej innowacyjnej sieci Paczkomatów®. Widzimy w tym połączeniu okazję do odblokowania niewykorzystanego popytu i przedefiniowania dostaw na ostatniej mili. Dzięki tej transakcji InPost może stać się wiodącym, ogólnoeuropejskim operatorem rozwiązań dostaw dla e-commerce, znacznie przyspieszając dostęp do wygody korzystania z Paczkomatów® dla konsumentów, e-sprzedawców, partnerów biznesowych i środowiska” – dodaje Michael Rouse, dyrektor zarządzający odpowiedzialny za rynki międzynarodowe w InPost.
Firma Mondial Relay – założona w 1997 roku, jest wiodącym dostawcą przesyłek dla e-commerce na rynku europejskim. Posiada około 15.800 punktów odbioru i nadania („PUDO”) we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim (stan na luty 2021). We Francji jest drugą co wielkości siecią, obejmującą 11.000 punktów oraz 4 centra dystrybucyjne. W 2020 roku obsłużyła 131 mln przesyłek – co czyni ją największym niezależnym graczem we Francji pod względem wolumenu. Mondial Relay obsługuje wiele największych platform handlu elektronicznego we Francji, a także indywidualnych sprzedawców detalicznych. W 2020 roku Mondial Relay osiągnął przychody w wysokości 437 mln euro oraz EBITDA na poziomie 60 mln euro.
Spis treści:
Zakładane strategiczne efekty akwizycji
- Znaczące przyspieszenie międzynarodowej ekspansji InPost
- umocnienie pozycji wiodącego dostawcy przesyłek dla e-commerce w Europie
- zwiększenie wolumenów obsługiwanych przesyłek – w 2020 roku łącznie 440 mln sztuk
- zwiększenie zasięgu geograficznego i sieci obsługi do 28.000 punktów
- wejście na jeden z największych i najbardziej atrakcyjnych rynków e-commerce, trzeci co do wielkości w Europie, wraz z pozyskaniem w pełni zintegrowanej platformy dostaw dla e-commerce
- przy wartości szacowanej na ~56 mld euro, francuski rynek e-commerce jest około 5 razy większy niż polski, osiąga również jeden z najwyższych w Europie wskaźników penetracji usługami doręczeń poza adresem odbiorcy, szacowany na około 40%
- Dostęp do rozbudowanej sieci logistycznej Mondial Relay, ogólnoeuropejskich relacji handlowych i korzyści wynikających z rozpoznawalności wśród klientów
- możliwość odblokowania niewykorzystanego popytu i przedefiniowania dostaw detalicznych na ostatniej mili
- wykorzystanie potencjału wzrostu e-commerce w wyniku pandemii COVID-19
- szansa na zwiększenie wydajności, szybkości i wygody dotychczasowych usług firmy Mondial Relay, przede wszystkim dzięki wdrożeniu technologicznie zaawansowanej sieci Paczkomatów® oraz wykorzystaniu innowacji i doświadczenia InPost
- Wzmocnienie „efektu koła zamachowego” i więcej ekologicznych rozwiązań dla dostaw z e-commerce
- połączenie wiodącej pozycji rynkowej Mondial Relay i oferty InPost z w pełni skalowalną, opartą na technologii i wydajną siecią Paczkomatów® stworzy atrakcyjną, nową ofertę dla konsumentów, e-sprzedawców, partnerów biznesowych i miast na rynkach docelowych
- dostawy do Paczkomatów® oznaczają znaczące korzyści dla środowiska, zmniejszając zanieczyszczenie i korki, a także wspierają e-sprzedawców w zakresie polityki zrównoważonego rozwoju
- w porównaniu z tradycyjnymi dostawami pod adres odbiorcy, Paczkomaty® redukują emisję CO2 o około 2/3 na obszarach miejskich i o około 90% na obszarach wiejskich
- uzupełniające się i zróżnicowane portfolio obu firm zapewni ogólnoeuropejskie możliwości sprzedaży krzyżowej
Zakładane finansowe efekty akwizycji
- Zmiana międzynarodowej skali, oferty i możliwości rynkowych InPost
- w 2020 roku Mondial Relay osiągnął przychody w wysokości 437 mln euro. Po sfinalizowaniu akwizycji udział międzynarodowych przychodów i EBITDA InPost wzrósłby do odpowiednio około 44% i 18%
- wzrost EBITDA Mondial Relay o około 100-150 mln euro w perspektywie średniookresowej w stosunku do roku 2020
- przyspieszenie rozwoju Mondial Relay i zwiększenie jego wartości przez:
- lepsze wykorzystanie sieci – wprowadzenie Paczkomatów® w punktach obsługi, które zbliżają się do poziomu nasycenia oraz integracja partnerów handlowych pomiędzy wieloma rynkami w Europie
- poszerzenie sieci – wykorzystanie BIG DATA do wdrażania Paczkomatów® w nowych lokalizacjach, zwiększenie wygody konsumentów
- usprawnienia operacyjne – wzrost utylizacji i automatyzacji centrów logistycznych oraz wdrożenie rozwiązań sprawdzonych przez InPost w Polsce
- skokowy wzrost wyników finansowych InPost, zwiększenie przepływów pieniężnych i szybkie zmniejszanie poziomu zadłużenia. Na bazie pro-forma współczynnik zadłużenia netto do EBITDA osiągnie około 3,5x bezpośrednio po transakcji
- priorytetem będzie zmniejszenie zadłużenia do poziomu dźwigni netto wynoszącej około 2,0 – 2,5x EBITDA w ciągu 24 miesięcy po transakcji w efekcie zwiększenia poziomu EBITDA oraz wypracowywaniu dodatnich przepływów pieniężnych, przy jednoczesnym dalszym inwestowaniu w celu wspierania rozwoju na obecnych i nowych kluczowych rynkach – przede wszystkim w Polsce, Wielkiej Brytanii i Francji
- Perspektywy rozwoju w segmencie międzynarodowym InPost
- Wzrost liczby Paczkomatów do 2.000-3.000 w krótkim okresie i do 18.000-21.000 w perspektywie średnioterminowej, podczas gdy liczba punktów obsługi pozostanie stabilna
- wolumen przesyłek na rynku międzynarodowym wzrośnie do 455-555 milionów w perspektywie średnioterminowej, dzięki wdrożeniu Paczkomatów® w Wielkiej Brytanii, Francji i innych regionach
- przychody międzynarodowe osiągną w perspektywie średnioterminowej 4,8–5,9 md zł, podczas gdy marża EBITDA wzrośnie z kilkunastu do ponad dwudziestu procent, dzięki usprawnieniom operacyjnym i zwiększonej dźwigni operacyjnej
- przyspieszenie wzrostu w segmencie międzynarodowym będzie generowane dzięki nakładom inwestycyjnym (CAPEX) w wysokości 10-15% przychodów międzynarodowych w perspektywie średniookresowej
Perspektywy spółki dotyczące segmentu krajowego pozostają niezmienione, zgodnie z prospektem emisyjnym z 20 stycznia 2021 r.
Podsumowanie perspektyw pro forma dla segmentumiędzynarodowego |
w perspektywie krótkookresowej | w perspektywie średniookresowej |
Liczba Paczkomatów #) | 2,000-3,000 | 18,000-21,000 |
Liczba punktów obsługi (#) | Utrzymanie stabilnej sieci punktów obsługi | |
Wolumen paczek (mln) | 180-195 | 455-555 |
Przychody (mld zł) | 2,26-2,38 | 4,80-5,90 |
Marża EBITDA (%) | Kilkanaście | Dwadzieścia kilka |
CAPEX (mln zł) | 250-320 | 10-15% przychodów |
Wstępne nieaudytowane dane finansowe za rok 2020[2]
- Przychody ogółem i EBITDA wzrosły o 104% i 184% r/r do odpowiednio 2,532 mld zł i 994 mln zł (marża EBITDA 39,3%). Marża EBITDA wzrosła o 11 pp. głównie dzięki dźwigni operacyjnej zwiększeniu efektywności.
- W Polsce wolumen przesyłek wzrósł o 114% r/r do 308 mln paczek, czemu sprzyjał wzrost liczby wdrożonych Paczkomatów o 50% r/r – do 10.776.
- Wolumeny przesyłek na rynku międzynarodowym wzrosły o 340% r/r – do 2,2 mln paczek, przy 27% .wzroście liczby wdrożonych Paczkomatów – do 1.478.
- Nakłady inwestycyjne za rok 2020 wyniosły 537 mln zł, czyli 21% przychodów – co stanowi wzrost o 68% r/r.
- Przepływy pieniężne w wysokości 380 mln zł, konwersja gotówkowa EBITDA (przed opodatkowaniem i bez rat leasingowych): 38%.
Rok finansowy 2019 | Rok finansowy 2020 | Wzrost rok do roku | |
Liczba Paczkomatów (#) | 8352 | 12254 | +47% |
w tym: Polska | 7186 | 10776 | +50% |
w tym: międzynarodowe | 1166 | 1478 | +27% |
Wolumen paczek w Polsce (mln) | 144 | 308 | + 114% |
w tym: Paczkomaty | 103 | 247 | +140% |
w tym: dostawy do domu | 40 | 61 | +53% |
Wolumeny przesyłek na rynku międzynarodowym (mln)[3] | 0,5 | 2,2 | +340% |
Podsumowanie wyników finansowych | |||
mln zł, chyba że określono inaczej | Rok finansowy 2019 | Rok finansowy 2020 | Wzrost rok do roku |
Przychody | 1243 | 2532 | + 104% |
w tym: Polska | 1236 | 2514 | +103% |
w tym: międzynarodowe | 7 | 18 | +153% |
EBITDA | 350 | 994 | + 184% |
w tym: Polska | 376 | 1038 | |
w tym: międzynarodowe | (26) | (44) | |
Marża EBITDA | 28% | 39% | |
Capex | (320) | (537) | +68% |
% revenue | 26% | 21% | |
Przepływy gotówkowe (FCF) | 35 | 380 | +988% |
Konwersja[4] | 10% | 38% | |
Dźwignia finansowa netto[5] | 2.2x | 2.4x |
Wyniki finansowe Grupy InPost za rok 2020 zostaną opublikowane 30 marca 2021 roku.
[1]Przedstawione wyniki dotyczą Integer.pl, spółki w 100% zależnej od InPost SA, która obejmuje wszystkie podmioty operacyjne grupy InPost w Polsce i innych obszarach geograficznych.
[2] Przedstawione wyniki są wynikami Integer.pl, spółki w 100% zależnej od InPost SA, która obejmuje wszystkie jednostki operacyjne grupy InPost w Polsce i innych obszarach geograficznych, a zadłużenie netto jest prezentowane pro-forma w związku z reorganizacją opisaną w prospekcie Spółki z dnia 20 stycznia 2021
[3] Obejmuje Wielką Brytanię i Włochy. Liczba Paczkomatów we Włoszech pozostała niezmienna we wszystkich rozpatrywanych okresach, na poziomie 344
[4] (operacyjny EBITDA – zmiana kapitału obrotowego netto – CAPEX) / operacyjny EBITDA.
[5] Dług netto / operacyjny EBITDA.