Internauci 50+

1

43 proc. Polaków w wieku od 50 do 75 lat  deklaruje, że regularnie używa urządzeń cyfrowych. Jest to aż dwukrotnie więcej niż średnia europejska. Internet uznawany jest za dobrą alternatywę dla telewizji, którą ogląda się w Polsce mniej niż w innych krajach. Uznawany jest również za wiarygodne źródło informacji i pomaga w dokonywaniu wyborów. Regularnie korzystają oni z internetowych porównywarek cen i czytają komentarze internautów, a same zakupy najczęściej robią w sklepach stacjonarnych – takie wnioski płyną z raportu L’Observatoire Cetelem 2016 „Czy srebrną gospodarkę czeka złoty wiek?” przygotowanego przez BNP Paribas Personal Finance.

Nasze badanie zostało przeprowadzone wśród osób pomiędzy 50. a 75. rokiem życia. Wyniki raportu pokazują, że ta grupa  sprawnie korzysta z możliwości, jakie dają nowe technologie. Starają się podążać za trendami i dokonywać dobrych wyborów dla siebie. Internet służy im jako źródło informacji i sposób na porównanie cen, natomiast tradycyjne sklepy pozostają wciąż ich ulubionym miejscem dokonywania zakupów – powiedział Krzysztof Wojciechowski, dyrektor Zarządzający Pionu Sprzedaży Consumer Finance w Banku BGŻ BNP Paribas.Badana grupa ceni sobie więzi społeczne i relacje z bliskimi. Biorą pod uwagę opinie innych osób i ufają radom znajomych i rodziny. W codziennym życiu potrafią znaleźć równowagę między własnymi zainteresowaniami i rozwijaniem pasji, a czasem przeznaczonym dla bliskich osób – dodał Krzysztof Wojciechowski.

50+ w sieci

Uczestnicy badania wolą komputery stacjonarne niż urządzenia mobilne (tablety, smartfony, laptopy). Korzystają z Internetu właściwie o każdej porze dnia, w nie­których przypadkach wieczorami i nocą nawet częściej niż młodsze pokolenia. Przed ekranami komputerów i telewizorów przeciętny starszy mieszkaniec Europy spędza tygodniowo 27 godzin. To o 20 proc. więcej niż młode pokolenie. Co ciekawe w Polsce więcej czasu spędzają na odwiedzaniu stron internetowych (10,45 godzin w tygodniu), niż na oglądaniu telewizji (8 godzin w tygodniu).

Dla badanej grupy Polaków korzystanie z Internetu stanowi część procesu zakupowego. 67 proc. zapoznaje się z komentarzami internautów, 73 proc. regularnie zagląda do internetowych porównywarek cen, a 12 proc. uważa opinie internautów za decydujące kryterium.

Mimo rosnącego zainteresowania nowymi technologiami, rzadko kupują w sieci. Odsetek osób, które decydują się na zakup ubrań online wynosi 13 proc., podczas gdy średnia europejska wynosi 23 proc. Główny powód takiego zachowania to chęć obejrzenia towaru przed kupnem oraz brak zaufania do płatności internetowych.

Czytaj również:  Rośnie popularność mobilnych zakupów i technologii w handlu. Tradycyjne sklepy nie znikną, ale muszą zmienić funkcję

„Dobra starość”

Badana grupa osób z całej Europy, zapytana o skojarzenia z „dobrą starością” na pierwszym miejscu wskazuje zachowanie zdrowia, otoczenie przez osoby bliskie oraz dobrą sytuację finansową. W Polsce „dobra starość” oznacza obecność bliskich osób (77 proc.), dobrą sytuację finansową (60 proc.) oraz wygodne otoczenie (26 proc.).

Czas dla siebie

Ponad 30 proc. mieszkańców Europy  w wieku 50-75 lat chodzi do kin, teatrów i muzeów przynajmniej raz w miesiącu. W Polsce te statystyki są bardzo zbliżone. Ogromną popularnością w tej grupie cieszy się turystyka. Jako jedna z przeszkód uniemożliwiających realizację podróżowania są finanse (dla 80 proc. ankietowanych). Drugi powód to pogarszający się stan zdrowia (18 proc.). 41 proc. osób starszych w Europie zadeklarowało wyjazd na wakacje lub poza miasto co najmniej trzy raz w ciągu ostatniego roku. W Polsce takich wskazań było nieco mniej – 39 proc.

Z badania wynika również, że mieszkają oni razem ze swoimi dziećmi i coraz dłużej współdzielą domy rodzinne. Aż 57 proc. z nich w Hiszpanii żyje pod „jednym dachem” ze swoim potomstwem, które nie przekroczyło 29 roku życia. Natomiast w Polsce 37 proc. ludzi starszych mieszka z dziećmi, które nie ukończyły 28 lat.

Sytuacja zawodowa i osobista dzieci oraz wnu­ków jest powodem do niepokoju dla prawie dwóch trzecich respondentów (64 proc.). W Polsce ten odsetek jest nieco wyższy i wynosi 70 proc.

Informacje o badaniu:

Badanie zostało przeprowadzone wspólnie z firmą ankietującą i doradczą BIPE od 2 listopada do 14 grudnia 2015 r. Wzięło w nim udział 10 673 Europejczyków z 13 krajów.  Badane grupy w każdym kraju liczyły co najmniej 800 osób (we Francji 1004), w tym co najmniej 275 z nich to osoby między 50. a 75. rokiem życia. Ankietę przez Internet przeprowadziła firma TNS Sofres. Panel TNS_LSR, próba kwotowa.