Jak firmy wykorzystują technologie do rozwoju biznesu

    W ostatnich latach w organizacjach pojawiło się wiele nowych funkcji odpowiedzialnych za cyfryzację. Ich przedstawicieli przebada firma Deloitte w „Global Technology Leadership Survey 2020.

    prezes szef pracownik

    W erze cyfrowej rynek pracy ulega ciągłym przemianom. Pojawiają się nowe stanowiska i zawody, rośnie też zapotrzebowanie na pracowników odpowiedzialnych za wprowadzenie rozwiązań technologicznych na różnych szczeblach organizacji. Dlatego firma doradcza Deloitte rozpoczęła badanie „Global Technology Leadership Survey 2020”, które jest skierowane nie tylko do dyrektorów IT, ale liderów wszystkich funkcji odpowiedzialnych za cyfryzację w organizacjach. Eksperci Deloitte chcą poznać poziom przygotowań organizacji do ery cyfrowej, kierunki rozwoju oraz ich cele strategiczne na kolejne 3 lata. Badanie potrwa do końca listopada, a jego wyniki zostaną zaprezentowane w czerwcu 2020 r.

    W ubiegłorocznym badaniu aż 83 proc. respondentów zadeklarowało, że ich organizacja posiada jasną wizję i strategię rozwoju w całej organizacji lub w jej kluczowych obszarach. Brak strategii cyfrowej lub posiadanie jej w ograniczonym zakresie wskazało jedynie 17 proc. respondentów. Startująca właśnie kolejna edycja badania Deloitte ma dać globalny obraz organizacji w dobie transformacji cyfrowej oraz pokazać, na jakim jej etapie dziś znajdują się polskie przedsiębiorstwa.

    Cyfryzację tworzą ludzie

    Tegoroczna edycja to szansa na podzielenie się swoją perspektywą i spostrzeżeniami na temat cyfryzacji w firmie przez prezesów (CEO), członków zarządu i liderów najważniejszych funkcji – finansowych (CFO), operacyjnych (COO), marketingu (CMO), a przede wszystkim technologicznych.

    Mówiąc o cyfryzacji, najczęściej myśli się jedynie o wdrażaniu nowych rozwiązań. Istotniejszy jest jednak cel i efekt tych zmian i to, jak wpływają one na wyniki organizacji. Tempo rozwoju firmy i jej sukces w dużej mierze zależą od ludzi. Dlatego rewolucja technologiczna oznacza dzisiaj też rozwijanie kompetencji liderów, którzy tworzą dopasowaną do potrzeb organizacji jakość zarządzania. Właśnie zmieniające się role pracowników w erze cyfrowej były jednym z powodów, dla których badanie, skierowane dotąd do dyrektorów ds. informatyki i znane, jako „CIO Survey”, zostało poszerzone o wszystkich liderów odpowiedzialnych za technologie w firmie, a także sprawujących funkcje strategiczne i zarządcze – mówi Sławomir Lubak, Partner, Lider obszaru technologii i integracji systemów, Deloitte.

    Zmiana strategii

    Transformacja cyfrowa nie tylko zmienia funkcjonowanie firm, ale też staje się dla nich jednym z głównych narzędzi rozwoju biznesu. To z kolei sprawia, że przedsiębiorstwa są wręcz zmuszone do dokonania zmian, dodatkowych inwestycji czy restrukturyzacji. Ubiegłoroczne badanie pokazało, że szefowie IT reprezentujący organizacje cyfrowej awangardy, czyli wytyczające kierunek, w jakim powinna podążać reszta firm, stanowią zaledwie 10 proc. ogółu badanych na świecie. 78 proc. z nich to liderzy w łączeniu technologii z cyfrową strategią biznesu.

    Współczesny biznes funkcjonuje w cyfrowej rzeczywistości, stała się ona kluczem do stworzenia organizacji przyszłości. Aby wesprzeć rozwój firm na poszczególnych etapach tego postępu, powstaje coraz więcej funkcji związanych z technologiami. Przeprowadzenie cyfryzacji będzie możliwe jedynie wtedy, gdy wszystkie osoby związane z technologią oraz liderzy pozostałych funkcji, będą działać według jednej spójnej strategii. To konieczne, by móc dojrzeć zalety innowacyjnych rozwiązań i efektywnie je wykorzystać – mówi Daniel Martyniuk, Partner, Lider doradztwa technologicznego, Deloitte.

    Proces transformacji biznesu wymaga nie tylko narzędzi technologicznych, lecz też zmiany w podejściu do zarządzania firmą. Obok CIO czy dyrektorów ds. IT, pojawiły się więc takie funkcje, jak CTO – dyrektorzy ds. technologii i transformacji, CDO – dyrektorzy ds. digitalizacji, czy CDtO – dyrektorzy ds. danych. Każdy z nich wnosi swój wkład w cyfryzację organizacji. Ubiegłoroczne badanie Deloitte wykazało, że aby zachować rynkową pozycję i pomóc firmie efektywnie wykorzystać istniejące rozwiązania technologiczne do rozwoju biznesu, optymalizacji procesów, czy zwiększenia efektywności kosztowej, liderzy technologiczni powinni stać się inicjatorami zmian i partnerami w biznesie, szczególnie w dobie transformacji do Agile. Dodatkowo, z odpowiedzi 25 proc. badanych w Polsce (10 proc. globalnie.), wynika, że inne działy postrzegają właśnie pion IT, jako lidera rynkowego w zakresie systemów nowej generacji.

    Przeprowadzane przez Deloitte badanie jest anonimowe, a jego wypełnienie zajmuje około 30 minut. Każdy z uczestników ankiety otrzyma raport z badania. Wyniki „Global Leadership Survey 2020” zostaną zaprezentowane w czerwcu 2020 r.