Jak motywować pracowników fizycznych? O czym koniecznie należy pamiętać?

    pracownik fizyczny

    Fundament działania wielu firm i zakładów przemysłowych stanowią pracownicy fizyczni. To dzięki ich sile i kondycji budowane są domy, powstaje infrastruktura oraz realizowane są usługi wymagające pracy ludzkich rąk. Z racji specyfiki tych zawodów i warunków w jakich przychodzi je wykonywać, motywowanie pracowników fizycznych wymaga odpowiedniego podejścia.

    Zrozumienie potrzeb pracowników

    Bez pracowników fizycznych wiele usług na rynku nie mogłoby zostać zrealizowanych. Zakłady przemysłowe już teraz borykają się z brakami kadrowymi a odbiorcy usług narzekają na długie terminy oczekiwania. Działania motywacyjne, które najpierw przyciągają pracowników fizycznych a następnie zachęcają ich do pozostania w firmie, są więc niezwykle ważne dla gospodarki i przemysłu.

    Przed właścicielami firm stoi przez to trudne zadanie, jakim jest właściwe motywowanie podwładnych – zarówno do wydajnej pracy, jak i nie szukania innej. Głównym motywatorem pozostaje tu oczywiście czynnik finansowy, ale nie jest on jedyny. Właściwa motywacja pracowników fizycznych musi być bowiem urozmaicona oraz stosowana na kilku płaszczyznach.

    Bezpieczeństwo w miejscu pracy sprzyja motywacji

    Pracownicy fizyczni często wykonują swoją pracę w warunkach, które mogą zagrażać zdrowiu i życiu. Plac budowy, hala produkcyjna, ruchliwa ulica – to miejsca w których łatwo o wypadek. Dla wielu osób jest to czynnik zniechęcający do podjęcia pracy lub realizowania niektórych jej aspektów. Dlatego też, aby skutecznie zmotywować pracowników, należy zapewnić im bezpieczeństwo.

    W tym celu pracodawca musi zadbać o faktycznie bezpieczne warunki w miejscu pracy oraz o przestrzeganie (z największą dbałością) przepisów BHP. To po jego stronie leży dopilnowanie, aby każdy z podwładnych miał odpowiedni sprzęt, strój ochronny, instrukcje stanowiskowe oraz znał zasady zachowania się w sytuacji zagrożenia.

    Szacunek to podstawa

    Motywacja pracowników fizycznych do wydajnej pracy powinna też opierać się na poprawnych relacjach z bezpośrednim przełożonym. Podstawą tej relacji jest okazywany przez zwierzchnika szacunek oraz wyeliminowanie traktowania ludzi „z góry”. Godne traktowanie należy się bowiem każdemu, bez względu na charakter wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.

    Aby okazywanie szacunku nie stało się jedynie socjologiczną grą słów, przełożony powinien interesować się swoimi pracownikami: znać ich zdanie, wysłuchiwać problemów i pomysłów a przede wszystkim nie lekceważyć. Tym samym zbuduje on swój autorytet w ich oczach. Oczywistym jest przecież, że wzajemne zrozumienie i poprawne relacje są bardzo motywującym czynnikiem.

    Podziękowania i pochwały

    Każda osoba lubi usłyszeć miłe słowa po dobrze wykonanej pracy. Pracownicy cieszą się, kiedy się ich docenia i mówi o nich dobrze (także w towarzystwie). Zazwyczaj motywuje to do lepszej pracy oraz sprawia, że doceniony pracownik stara się „nie stracić” w oczach chwalącej go osoby. Tak samo jest w przypadku pracowników fizycznych, którzy mierzą się z trudnymi, męczącymi a czasem i żmudnymi zadaniami.

    Warto więc stosować wobec nich pochwały za dobrze wykonaną pracę, także tą dodatkową. Bardzo dobrym motywatorem są bezpośrednie podziękowania, skierowane do zaangażowanej w jakieś zadanie osoby. Warto zwrócić uwagę, że słowa „dziękuję Ci” oraz podanie ręki, wywierają większe wrażenie na pracowniku (który czuje się wyróżniony) niż zbiorcze podziękowania dla całego zespołu.

    Zdrowa rywalizacja

    Monotonia wykonywanej pracy to dość częste zjawisko w pracach fizycznych. Aby jej uniknąć i aktywować pracowników, można (w miarę możliwości) wprowadzić zmienność stanowisk. Wykonywanie przez cały czas tej samej aktywności może bowiem nużyć – z czym należy walczyć. Nawet niewielka zmiana zakresu zadań działa pobudzająco, ograniczając ryzyko zniechęcenia pracą.

    Można też wprowadzić element rywalizacji pomiędzy zespołami, np. w postaci konkursów, aby wnieść pewne urozmaicenie do pracy i dodatkowo zwiększyć wydajność pracowników. Nie wolno jednak stosować ich zbyt często, aby nie stały się nudne. Rywalizacja nie powinna też stać się głównym celem wykonywanej pracy, aby nie przeistoczyć się w wartość nadrzędną.

    Nagrody finansowe i rzeczowe

    Każdy pracownik lubi, kiedy jego pracę gratyfikuje się premią i nagrodami (zwłaszcza pieniężnymi), które są bardzo motywujące. Jednakże i one mogą spowszednieć lub stać się oczywistym i wyczekiwanym dodatkiem do pensji. Dlatego, aby nie zatraciły one swojego motywującego celu, warto wprowadzić dodatkowe formy doceniania pracowników, realizowane bez specjalnych okazji.

    Efekt miłego zaskoczenia działa bowiem najlepiej. Pracownicy fizyczni zapewne chętnie skorzystają z kart podarunkowych czy voucherów na różne atrakcje. Obdarowanie takim prezentem to w pewien sposób metafora przysłowiowego „klepnięcia po plecach”, które jest wyrazem uznania i działa motywująco. Warto skorzystać z tego rozwiązania, aby podnieść morale swoich podwładnych.