Jak stać się liderem swojego zespołu

Startup Stock Photo

Jak zbudować poprawną komunikację z podwładnymi, stać się dla nich prawdziwym liderem i poprowadzić drużynę do sukcesu? Niektórych technik motywacji można się nauczyć od trenerów.

Jak zarządzać zespołem, aby działał efektywnie? Co mają ze sobą wspólnego szkolenia psów i zarządzanie zespołem? Jak motywować swoich pracowników do nowych osiągnięć? Dlaczego klasyczny twardy styl zarządzania już nie działa? Na te i inne pytania odpowiedziała w swoim przemówieniu na Women’s leadership forum — 2018 Anna Wasilenko, dyrektor ds. relacji z kluczowymi klientami i emitentami Moskiewskiej Giełdy. Forbes publikuje fragmenty przemówienia.

Mam przyjaciółkę Annę, która działa w branży finansowej. Warto od niej nauczyć się pozytywnego stosunku do ludzi. Powiedzmy, że chcesz przyjąć do swojego zespołu nowego człowieka, Wasyla, z którym ona się dobrze zna. Więc pytasz jej, co ona o nim myśli. Odpowiedź będzie w stylu „Wasyl to piękny człowiek” oraz wymieni jego same zalety. Nie wiem, czy to pomocne, gdy chcesz uzyskać opinię ale ogólnie jest to właściwe.

Unikaj plotek — dla ciebie i dla twojego otoczenia, są one bardzo często są destrukcyjne. Kiedy zaczynamy kogoś oceniać, mówić źle, szkodzimy tym sobie i tym samym niszczymy reputację tego człowieka i stawiamy na szwank nasze relacje.

W komunikacji bardzo ważne jest, aby przestrzegać trzech zasad:
— nie mówić za dużo,
— nie mówić zbędnych rzeczy,
— nie wypowiadać negatywnych osądów.

Jest jeszcze jedna kobieta, z której biorę przykład, to treserka Marina. Mam psa o imieniu Tygrys i ma dość trudny charakter. To mój pierwszy pies i nie wiedziałam, co z nim robić i jak go wychowywać. Przychodzili treserzy, którzy zaczynali szarpać tego go za smycz i krytykować na wszelkie sposoby. Pies nie wiedział czego od niego chcą, a wynik był zerowy. Potem pojawiła się Marina, która powiedziała, że nie wolno bić i karać psów, a wszystko można rozwiązać za pomocą słów. Tak samo jest z ludźmi: trzeba próbować nawiązać kontakt z członkiem swojego zespołu, żeby wiedział, że za jego pracę będzie koniecznie nagrodzony: czy to nagrodami, dodatkowymi premiami czy miłymi słowami.

Te lekcje szkolenia mocno zmieniły moje życie.

Rosyjskie społeczeństwo nastawione jest na komunikację, gdzie wszystko opiera się na rygorystycznych terminach, systemie kar, na twardych wypowiedziach, czyli negatywnej motywacji. Jeśli budujemy swoją komunikację z członkami zespołu na pozytywnej motywacji, to znacznie lepiej pracują i osiągają wyniki.

Nieważne, czy chcesz zmotywować człowieka lub dać mu negatywną opinię, bardzo ważne jest, aby znaleźć odpowiedni moment. Jeśli ktoś w drużynie się wykazał, pomyślisz „Oby tak dalej!”, ale jeśli powiesz mu o tym za tydzień, to raczej nie zrozumie, za co go chwalimy i dlaczego. Dlatego jeśli człowiek (lub zwierzę) robi coś dobrego, trzeba od razu mu o tym powiedzieć, nie zwlekać. Dokładnie tak samo warto się zachowywać w stosunku do negatywnych rzeczy, które ci się nie podobają — nie można zwlekać z tym do jutra lub do wygodnego momentu, trzeba o tym powiedzieć, i wtedy w naszym zespole będą o wiele bardziej zdrowe relacje.

Jeszcze jedna lekcja, którą wyniosłam ze szkolenia, to że lider jest bardzo ważny, ponieważ daje poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli zespół uzna cię za lidera, to jest mu o wiele łatwiej, bo jest ktoś, kto może powierzyć zadanie, chwalić i bronić w odpowiednim momencie.

W naszej kulturze zarządzania (w pierwszej kolejności męskiej), przywództwo opiera się na atrybutach: dużym biurze, sekretarce, recepcjonistce. Prawdziwy lider to ktoś, kto może przekazać swoim podwładnych pomysł o tym, po co i dlaczego trzeba wykonywać określone zadania. Ponadto, w porę daje wynagrodzenie w postaci pensji, pochwały lub jakichś bonusów.

Lider to osoba, która dobrze komunikuje się ze swoim zespołem, mówi dostępnym językiem i wyraźnie stawia zadania, tak aby zespół wiedział, o czym z nim mówią i czego od niego chcą. Pamiętacie film „Diabeł ubiera się u Prady”, gdzie nieszczęsna asystentka redaktora naczelnego musiała się domyślać o tym, czego chce jej szef? To właśnie przykład niewłaściwego zachowania szefa.

Poczucie bezpieczeństwa i zrozumienie, czego chcemy od członków naszego zespołu — to najważniejsze, co może dać lider. Jeśli przyjmiesz wszystkie te zasady, to twoja drużyna osiągnie wielki sukces.